اسکیس ارشد

با سلام خدمت تمامی دانشجویان رشته معماری و عمران , در این بخش از مقالات مربوط به وب سایت معماری ایران به بررسی موضوع اسکیس کارشناسی ارشد می پردازیم . اسکیس یکی از مباحثی است که دانشجویان رشته معماری باید آنرا پاس کنند و نقش مهمی در رتبه بندی این داشنجویان و قبولی آنها در رشته ها و دانشگاه ها دارد پس از این رو مهارت در اسکیس نه تنها برای دانشجویان لازم است بلکه برای تمامی افرادی که در رشته های معماری و زیر شاخه های آن فعالیت دارند لازم و ضروری است .

اسکیس ارشد

قبل از پرداختن به موضوع اصلی یعنی اسکیس ارشد به افراد مبتدی در این زمینه توصیه میکنیم که مقاله اسکیس SKISS چیست ؟ را مطالعه کنند , همانطور که گفته شد اسکیس یکی از مباحثی است که باید هر معماری بر آن تسلط داشته باشد و بتواند با استفاده از آن به خلق آثار زیبا و خارق العاده بپردازد تا در نهایت با استفاده از اسکیس حرفه ای و کامل کردن آن با استفاده از سایر روش ها به ایجاد سازه ای مهندسی و حرفه ای برسد . اسکیس هنری است که هر طراح و معماری با استفاده از خلاقیت و استعداد خود در آن به خلق آثار و طرح های هنری می پردازد تا طرح او به عنوان ایده اولیه ای برای ساخت و طراحی پلان ساختمان ها و سایر سازه ها مورد استفاده قرار گیرد و در صورت زیبا بودن طرح و داشتن تصمیم بر اینکه سازه ای مشابه طرح بسازند این ایده اولیه را با استفاده از نرم افزار های معماری همچون نرم افزار اتوکد autocad و یا نرم افزار های دیگر همچون نرم افزار تری دی مکس 3D Max بسازند و یا از روش بیم برای اجرای پروژه استفاده کنند که در آن بجای استفاده از نرم افزار های نامبرده از نرم افزار هایی همچون نرم افزار رویت Autocad Revit Architectur و یا نرم افزار معماری آرشیکد archicad استفاده میکنند که در رابطه با بیم میتوانید به مطالب بیم BIM چیست ؟ و یا لغت نامه BIM بیم مراجعه کنید .

در ادامه این مقاله به بررسی سوالات اسکیس ارشد و سوالاتی در رابطه با اسکیس و SKISS ارشد می پردازیم :

  • چگونه در مدت 4 ساعت یک اسکیس کامل ارائه دهیم ؟
  • در اسکیس ابتدا پلان را طراحی کنیم یا حجم را طراحی کنیم ؟
  • چگونه با موضوعات نا آشنا در اسکیس مواجه شویم ؟
  • نقش اسکیس در قبولی ارشد چقدر است ؟

چگونه در مدت 4 ساعت یک اسکیس کامل ارائه دهیم ؟

در این زمان کم شما میتوانید بیشتر روی مطالب و آموخته هایتان کار کنید و روی اطلاعاتی که بر روی آنها بیشتر تسلط دارید تمرکز کنید بنابراین بهتر است از قبل برای مواجه شدن با مطالب و شرایط مختلف امادگی داشته باشید وجزئیات فضا های مختلف در حجم و پلان و مقطع و … را تمرین کرده و بیشتر بر روی ارائه آنها دقت کنید .

در اسکیس ابتدا پلان را طراحی کنیم یا حجم را طراحی کنیم ؟

برای دقیق در آوردن طرح اسکیس و همچنین افزایش سرعت عمل ابتدا بهتر است کلیت های پلان و حجم و مقطع را بصورت شماتیک اما با اندازه واقعی بکشید زیرا اینگونه ترسیمات بر یکدیگر تاثیر دارند و اگر این کار را بکنید به گونه ای است که در نهایت اگر وقت هم کم بیاورید شما طرح اصلی با جزئیات را به نمایش گذاشته اید . ولی اگر ابتدا به طراحی حجم بپردازید اگر حجم با پلان تناسب نباشد دیگر فرصتی برای تغییر و ایجاد تغییرات ندارید .

چگونه با موضوعات نا آشنا در اسکیس مواجه شویم ؟

برای طراحی اسکیس حرفه ای باید دانشجویان تفکر ترسیمی خود را تقویت کنند که برای این کار باید در زمینه های طراحی , حجم , مقطع و … تسلط کافی داشته باشند و از قبل بر روی پروژه هایی همچون ساختمان های اداری و فضای سبز و پارکینگ ها و مجتمعات مسکونی که بیشترین کاربرد را دارند کار کرده باشند و تمرین داشته باشند بدین ترتیب با استفاده از طالاعاتی که بدست می آورند میتوانند در هنگام مواجه شدن با اصطلاحات نا آشنا نیز از استاندارد های آموخته خود استفاده کنند .

نقش اسکیس در قبولی ارشد چقدر است ؟

اسکیس در آزمون ارشد یکی از مباحثی است که دارای اهمیت زیادی است بطوریکه اگر اسکیس را درصد بالایی بزنید میتوانید در دانشگاه های تاب قبولی داشته باشید برای ادامه تحصیل . رتبه بندی زیرا را مشاهده کنید :

رتبه ۱                اسکیس ۲۵ درصد               قبولی در شهید بهشتی

رتبه ۵۰               اسکیس ۴۲ درصد               قبولی در شهید بهشتی

رتبه ۱۱۴۴           اسکیس ۷۵ درصد               قبولی در شهید بهشتی

طبق آمار بالا میتوانید در یابید که اگر رتبه بندی خوبی هم نداشته باشید باز هم با بالا زدن اسکیس میتوانید در دانشگاههای معتبر قبولی داشته باشید پس اهمیت اسکیس در ارشد را دست کم نگیرید .

منبع : وب سایت معماری 98 مرجع ارائه مقالات معماری و عمران