آشنایی با انواع سیستم مختصاتی در اتوکد

آشنایی با انواع سیستم مختصاتی در اتوکد یکی از لازمه های کار استفاده کنندگان از نرم افزار پر کاربرد اتوکد می باشد. نرم افزار اتوکد که یکی از نرم افزار های برداری می باشد ابزار های مختلفی دارد که برای استفاده از آنها و حتی برای ایجاد ترسیمات مختلف باید مختصات دقیقی را وارد نمایید از این رو تسلط بر تمامی سیستم های مختصاتی اتوکد میتواند در کار با این نرم افزار برای شما بسیار کمک کننده باشد. در ادامه انواع سیستم مختصاتی نرم افزار اتوکد برای شما عزیزان ارائه شده است تا سری مقاله دیگری از بخش آموزش اتوکد تقدیم حضورتان گردد.

سیستم های مختصاتی اتوکد

سیستم های مختصاتی در اتوکد در انواع مختلفی وجود دارند که در برخی موارد نرم افزار اتوکد برای اجرای فرمان های صادر شده از سوی شما و بکارگیری بسیاری از ابزار ها از شما درخواست مختصات دقیق نقطه را می نماید از این رو آشنایی با انواع سیستم مختصاتی در نرم افزار اتوکد لازم و ضروری می باشد که در این مقاله از وب سایت تخصصی معماری 98 بصورت کامل انواع سیستم مختصاتی در این نرم افزار کاربردی معرفی میگردد. بهتر است این موارد را با دستور هایی همچون فرمان line تمرین کنید چرا که نرم افزار اتوکد برنامه ای برداری می باشد.

سیستم دکارتی یا کارتزین در اتوکد

سیستم دکارتی در موارد مختلفی کاربرد دارد و در ریاضی نیز برای ارائه مختصات دقیق یک نقطه بکار گرفته میشود و در تعیین مختصات ترسیمات در اتوکد نیز کاربرد دارد. در سیستم دکارتی مبنای تمامی مختصات و نقطه ها بر مبنای X Length y Length می باشد. در این مبنا X Length میزان حرکت در طول راستای مثبت و منفی افقی می باشد و Y Length میزان حرکت در طول راستای مثبت و منفی عمودی می باشد.

سیستم قطبی در اتوکد

سیستم مختصاتی قطبی در اتوکد برای مواردی کاربرد دارد که علاوه بر طول بخواهید میزان زاویه ای را نیز تعریف نمایید. در این سیستم مبنا بر روی Length و Angle است که در این سیستم Lenght مقدار طول حرکت و Angle زاویه حرکت می باشد بنابراین میتوانید در این سیستم زاویه را نیز تعریف نمایید. این دستگاه به صورت کامل دارای درجه دقیقه و ثانیه از 0 تا 360 می باشد.

سیستم های مختصاتی در نرم افزار اتوکد

سیستم های مختصاتی در نرم افزار اتوکد

سیستم مختصاتی استوانه ای در نرم افزار اتوکد

سیستم استوانه ای در اتوکد به همراه سیستم کروی در نرم افزار اتوکد هر دو سیستم مختصاتی هستند که بر مبنای Length می باشند و جزو پرکاربرد ترین دستورات و سیستم های مختصاتی در نرم افزار اتوکد هستند.

سیستم مختصاتی نسبی در اتوکد

از آنجایی که کار با سیستم های مختصاتی که در بالا ذکر شد بسیار کند و کم سرعت می باشد بنابراین سیستم هایی برای سرعت عمل بیشتر وجود دارد که به سیستم نسبی در اتوکد مشهور می باشد. در سیستم های قبلی شما هر بار نیازمند محاسبه نقطه بعدی نسبت به نقطه 0/0 هستید اما این سیستم همیشه به همراه سیستم های دیگر کاربرد دارد که برای استفاده از این سیستم کافی است تا در ابتدای سایر سیستم های ذکر شده در بالا علامت @ قرار دهید. به این معنی که آخرین نقطه ی معرفی شده نقطه 0/0 تلقی شده تا نیاز به محاسبه نقطه جاری تا نقطه 0/0 نباشد.

سیستم امتداد حرکت کشسانی مکان نما

این سیستم در مواردی که طول از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و زاویه هیچ اهمیتی ندارد بسیار پرکاربرد است. در مواردی که اتوکد مختصات یک نقطه را از شما درخواست کرد میتوانید مکان نما را به سمتی ببرید و با ثابت نگه داشتن آن عددی را وارد نمایید و اینتر بزنید تا به طول عدد وارد شده و در امتداد جهت قرارگیری مکان نما نقطه ای مشخص خواهد شد.

انواع سیستم مختصاتی در اتوکد در این مقاله از بخش آموزش نرم افزار های معماری خدمت شما ارائه گردید تا بتوانید برای محاسبه و انتخاب یک نقطه مختصات دقیقی را وارد نمایید و بدین ترتیب به کار و ترسیم خود سرعت عمل بیشتری ببخشید.