تعریف رشته معماری

در این بخش از مقاله های موجود در وب سایت معماری 98 موضوع تعریف معماری را مورد بررسی قرار میدهیم , هنر معماری از جمله هنر ها و رشته هایی است که همواره در طول تاریخ مورد توجه افراد و مردمان بوده است و همواره افرادی بوده اند که در طول تاریخ به عنوان معمار شناخته شده اند و به طراحی و ایجاد ایده برای ساخت بنا های تاریخی پرداخته اند و این هنر را به دیگران شناسانده اند از این رو در این مقاله بر این شدیم تا تعریف هنر معماری را مورد بررسی قرار دهیم .

تعریف رشته معماری

قبل از اینکه به بررسی موضوع تعریف رشته معماری بپردازیم به بررسی موضوع معماری چیست ؟ می پردازیم , در تعریف ساده و تعریف اولیه معماری این رشته به طوری تلقی میشود که در آن فضایی با استفاده از اصول و فنون و عوامل دیگری همچون طراحی داخلی آراسته میشود و در این نگاه فقط به معماری به چشم یک فن و تکنیک نگاه کرده میشود که بر اساس این نگرش معماری و عمران نزدیکی بسیاری به هم خواهند داشت , در تعریف دوم معماری به عنوان یک رشته و حرفه فنی – هنری نگریسته میشود که در آن علاوه بر ایجاد و پر کردن فضا باید به جنبه های هنری نیز نگریسته شود و با استفاده از هنر و خلاقیت به خلق ایده ها و سازه های اصولی در عین حال زیبا پرداخت .

بر اساس انگرش دوم به معماری هنر معماری مشترکاتی با سایر هنرهای زیبا مانند نقاشی , گرافیك , مجسمه‌سازی و … دارد و به این دلیل این رشته در كنار سایر رشته‌های هنری قرار می‌گرفته است , در حالی كه بر پایه نگرش نخست غالباً رشته معماری در دانشكده فنی و مهندسی و در كنار رشته‌هایی مانند راه و ساختمان , عمران و مانند آن قرار دارد . در نگرش سوم و تعریف کلی معماری , توجه به معماری به عنوان رشته ای است که علاوه بر ترکیب بودن با هنر از رشته های دیگری همچون فلسفه و روان شناسی و … تاثیر می پذیرد و حتی سیاست در معماری نیز راه پیدا کرده است و معماری تحت تاثیر سیاست و دولت ها نیز قرا دارد .

تعریف معماری از دیدگاه معماران بزرگ

معماری امروزه به حدی مورد توجه بشر قرار گرفته است که به عنوان هنر چهارم در جهان شناخته میشود و سبک و سیاق های مختلفی در این عرصه بوجود امده است که از سبک های مختلف معماری میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

فرانک لوید رایت :

معماری هنری است علمی و داشتن مبنايی انديشمندانه هميشه ضامن كار معمار خواهد بود .

برونوزوی :

معماری، هنر فضاست . معماري خوب و بد را باملاحظه بر روی فضای داخلي آن می توان از هم متمايز كرد , اگر فضايی در بين نباشد , معماري هم وجود ندارد .

آدولف لوس :

زمانی که با یک تپه و توده خاک بطول شش فوت و عرض سه فوت در جنگل روبرو می شویم که با استفاده از بیل به شکل یک هرم روی هم انباشته شده است , به فکر فرو می رویم و چیزی در درون ما می گوید اینجا چیزی دفن شده است  . آن توده خاک معماری است .

اونوره دو بالزاک ( و دیدگاه پوپ , گیدئون , گدار و ویلبر ) ;

معماری دفتر ثبت تاریخ بشری است .

لامونت مور :

معماری یعنی تبدیل ذهنیت به کالبد عینی در قالب فرم – محتوا و عملکرد .

ادوار میلر اپژکوم :

معماری عبارت است از هنر ساختن , آن گاه که هدف کلی بناها , به تقریب , محصور کردن فضا برای استفاده بشر است .

گالوانو دلاولپه :

معماری , ایده ها و ارزش هایی را به وسیله منظومه ای از عناصر بصری بیان می کند.

معماری از دیدگاه لوکوربوزیه :

معماري عمدتا بازی ظريف و دقيقی از احجام است در نور , چشم ما به گونه‌ای ساخته شده است كه اشكال را در نور تشخيص مي‌دهد . بنابراين , مكعب و مخروط و كره و استوانه و منشور احجامی بنيادين هستند كه در نور تشخصی ويژه دارند , اين احجام نه تنها فرمهايی زيبا هستند , بلكه زيباترين آنها نيز می‌ باشند .

منبع : وب سایت معماری 98 مرجع ارائه مقالات معماریعمران