تفاوت فرمت DWG و DXF

با سلام خدمت تمامی معماران و دنبال کنندگان رشته معماری و عمران , در این بخش از مطالب مربوط به مقالات وب سایت معماری ایران به بررسی موضوع تفاوت بین فرمت dwg و dfx می پردازیم . در هنگام ذخیره کردن و ویرایش فایل های نرم افزار های معماری هر نرم افزاری متناسب با فرمت های مختص به خود و یا فرمت انتخابی ذخیره میشود و برای خواندن این فرمت باید نرم افزار متناسب با فرمت را داشته باشید تا بتوانید به مشاهده و در صورت لزوم ویرایش فایل هایی با فرمت های مختلف بپردازید از این رو در ادامه این مقاله به بررسی موضوعات فرمت dwg چیست ؟ و فرمت dfx چیست ؟ می پردازیم .

تفاوت فرمت DWG و DXF

در رابطه با تفاوت فرمت DWG و DFX باید گفت که مطمئنا برای شما هم پیش امده است که با فرمت DWG یا فرمت DXF مواجه شده باشید و این سوال برایتان پیش بیاید که فرق بین فرمت DWG با DFX چیست ؟ هر دو فرمت dwg و فرمت dfx فرمت های بکار رفته شرکت نرم افزاری اتودسک autodesk هستند که توسط این شرکت برای فایل های خروجی از نرم افزار های خود این شرکت طراحی شده اند و کیفیت مشابهی دارند و برتری چندانی بر یکدیگر ندارند .

  • فرمت DWG چیست ؟ فرمت dwg (مخفف drawing ) فرمت اصلی و بومی اتوکد است . به این معنی که اطلاعات فایل های اتوکد autocad به نحوی ذخیره میشوند که فقط برای خود برنامه اتوکد قابل خواندن باشد و با سایر نرم افزار ها سازگار نباشد یعنی در صورتی که بخواهید این فایل خروجی با فرمت dwg را وارد نرم افزار دیگری همچون نرم افزار معماری آرشیکد archicad کنید با مشکل مواجه خواهید بود هرچند که این دو نرم افزار ( اتوکد و آرشیکد ) در مدل سازی به روش بیم ( بیم BIM چیست ؟ ) مورد استفاده قرار میگیرند و شباهت دارند اما باز هم در صورت وارد کردن با این فرمت با مشکل مواجه خواهید بود .
  • فرمت DFX چیست ؟ فرمت DFX مخفف ( data exchange format) است , از آنجایی که فایل های خروجی با فرمت DWG برای سایر نرم افزار ها مناسب نیستند از این رو شرکت اتودسک اقدام به طراحی فرمت DXF برای وارد کردن فایل های اتوکد به سایر نرم افزار ها همچون نرم افزار تری دی مکس 3D Max و نرم افزار هایی همچون نرم افزار راینو Rhino کرده است پس زمانی که میخواهید فایلی را برای ویرایش در نرم افزار دیگری ذخیره کنید از فرمت dxf استفاده کنید .

همانطور که گفتیم فرمت های اتوکد عبارتند از فرمت DWG و DXF , از دیگر تفاوت فرمت dwg با dxf میتوان به این اشاره کرد که در فرمت DWG اطلاعات به صورت Binary ذخیره می‌شوند و در فرمت DXF به صورت ASCII , به زبان ساده در فرمت dxf اطلاعات فشرده نمیشوند و حجم آنها از فایل هایی با فرمت dwg بیشتر خواهد بود .

منبع : وب سایت معماری 98 مرجع ارائه مقالات آموزش اتوکد Auto CAD و مقالات معماری ایرانی

3 پاسخ به “تفاوت فرمت DWG و DXF”