ذخیره خودکار رندر در تری دی مکس

اکثر کاربران در هنگام کار با سیستم هایی همچون نرم افزار تری دی مکس 3D Max در برخی از مواقع با قطعی سیستم و خراب شدن کار های خود مواجه میشوند که در این صورت تمامی تغییرات و تنظیمات اعمال شده انها بر سیستم و طرح از بین میرود که برای جلوگیری از این کار میتوان فایل بک آپ در بازه های زمانی مختلف تهیه کرد ( فعال کردن و تنظیم بک آپ در تری دی مکس ) اما اگر سیستم در حال رندر گیری با قطعی مواجه شود چه میتوان کرد ؟ برای حل این مشکل تا انتهای این مقاله در وب سایت تخصصی معماری 98 با عنوان ذخیره خودکار رندر ها در تری دی مکس با ما همراه باشد .

ذخیره خودکار رندر در تری دی مکس

قبل از اینکه به بررسی موضوع ذخیره خودکار رندر در تری دی مکس بپردازیم به این نکته اشاره خواهیم کرد که این اسکریپت فقط فریم بافر تری دی را ذخیره میکند و اگر با فریم بافر وی ری رندر بگیرید تصویر سیاه ذخیره خواهد شد . امروزه این احتمال نا تمام ماندن و خراب شدن رندر و … با وجود کامپیوتر و نرم افزار های پیشرفته بسیار کاهش یافته است اما با این وجود باز هم امکان دارد تا در هنگام رندر گرفتن به علت قطعی سیستم و خراب شدن کامپیوتر و سایر عوامل رندر های گرفته شده نا تمام باقی بمانند و یا خراب شوند که در صورت وقوع چنین اتفاقی کاربر با مشکلات زیادی مواجه میشود و همانطور که مطلع هستید رندر گیری با تری دی مکس کار زمان بری است و در صورت قطع شدن رندر گیری کاربر با تلف شدن وقت زیادی روبرو خواهد شد که اخیرا یکی از برنامه نویسان ماهر تری دی مکس به نام David Venables اقدام به طراحی کد تهیه خودکار رندر در تری دی مکس کرده است تا رندر گیری خودکار در تری دی مکس صورت گیرد .

در این صورت و با افرودن اسکریپت ذخیره خودکار رندر در تری دی مکس دیگر در صورت قطعی سیستم نیز رندر های مشخصی داریم و در بازه های مشخص از رندر بک آپ داریم و نیازی به رندر گیری مجدد و تلف کردن وقت زیاد نیست همچنین بازه زمانی ذخیره رندر در این اسکریپت قابل تنظیم است و میتوان ذخیره کردن را مشخص کرد که در چه بازه زمانی رندر ها ذخیره شوند . این دستور و اسکریپت ساده همچون رندر گیری چند نما با batch render در تری دی مکس عمل میکند .

(

            Global AutosaveImg          

            fn dntTick =

            (

                        Local Autosavedir = (getdir #autoback) + “\\” + “Rend_autosave.tif”

                        TIF.setType #color16

                        TIF.setAlpha #true

                        ::AutosaveImg = getLastRenderedImage copy:off

                        AutosaveImg.gamma = 2.2

                        AutosaveImg.filename = Autosavedir

                        Save AutosaveImg

            )

            Global dnetTimer = dotnetobject “system.timers.timer” (2*60*1000)

            dotnet.addEventHandler dnetTimer “Elapsed” dntTick

            callbacks.removeScripts id:#RenderAutoSave

            callbacks.addScript #preRender “dnetTimer.start()” id:#RenderAutoSave

            callbacks.addScript #postRender “dnetTimer.stop()” id:#RenderAutoSave

)

 

نحوه ذخیره کد ذخیره خودکار رندر در تری دی مکس

برای ذخیره کردن اسکریپت ذخیره رندر در تری دی مکس برای ذخیره خودکار رندر باید نرم افزار تری دی مکس را باز کنید و سپس MAXScript را از نوار ابزار اصلی گشوده و MAXScript Editor را در زیر مجموعه این منو قرار دهید .

ذخیره خودکار رندر در تری دی مکس

ذخیره خودکار رندر در تری دی مکس

و در پنجره ای که باز میشود اسکریپت را کپی و Paste  کنید که بصورت پیش فرض این اسکریپت مسیر ذخیره اتوماتیک را با رشته کد  (getdir #autoback) پیدا میکند و فایل را تحت عنوان “Rend_autosave.tif” در قالب پوشه TIF ذخیره میکند .

 ذخیره خودکار رندر در تری دی مکس

ذخیره خودکار رندر در تری دی مکس

البته توجه داشته باشید که این تنظیمات قابل تغییر هستند و میتوان بصورت دستی آنها را تغییر داد برای مثال مسیر پیش فرض ذخیره میتواند بصورت زیر تغییر داده شود و آنرا تغییر داد :

C:\Users\Public\Pictures

که خط کد های مورد نظر باید با عبارت زیر جایگزین شوند :

“Local Autosavedir = C:\\Users\\Public\\Pictures + “Rend_autosave.tif”

 ذخیره خودکار رندر در تری دی مکس

ذخیره خودکار رندر در تری دی مکس

ایجاد تغییرات در اسکریپت ذخیره خودکار رندر در 3d max

همچنین در این اسکریپت زمان ذخیره سازی رندر ها بصورت پیش فرض بر روی 2 دقیقه تنظیم شده است (2*60*1000) که میتوانید آنرا با وارد کردن عدد دیگری تغییر دهید و زمانیکه تمامی تنظیمات و تغیرات دلخواه خود را انجام دادید میتوانید از کلید های Ctrl+S برای ذخیره استفاده کنید .

 ذخیره خودکار رندر در تری دی مکس

ذخیره خودکار رندر در تری دی مکس

برای آنکه این اسکریپت در زمان های رندرگیری بصورت اتوماتیک فعال شود باید در قالب فایل ms  در مسیر زیر ذخیره شود :

C:\Program Files\Autodesk\3ds Max 2012\Scripts\Startup

 ذخیره خودکار رندر در تری دی مکس

ذخیره خودکار رندر در تری دی مکس

بعد از انجام این کار تری دی مکس را ببندید و دوباره باز کنید و برای امتحان فعال بودن این اسکریپت میتوانید از رندری چند دقیقه ای استفاده کنید تا فعال بودن آنرا امتحان کنید .
فولدر و موقعیت انتخاب شده رفته تا فایل یا تصویر ذخیره شده را بیابید . یا به سادگی در قسمت پایین سمت چپ تری دی مکس تایپ کنید : display (getLastRenderedImage()) و سپس Ent را بزنید . کلمه OK به رنگی آبی در زیر آن باید دیده شود و بعلاوه آخرین رندر ذخیره شده در فریم بافر باز خواهد شد .

 ذخیره خودکار رندر در تری دی مکس

ذخیره خودکار رندر در تری دی مکس

موارد استفاده این اسکریپت در این است که کاربر در صورت خراب شدن رندر نیز میتواند به باز سازی ان بپردازد و لازم نیست کار خود را از اول شروع کند .  توجه داشته باشید که اگر از نسخه متفاوتی از مکس استفاده می کند به سادگی این اسکریپت را در فولدر تری دی مکس مناسب ذخیره کنید . ( مانند 3ds Max 2013 ) .

منبع : وب سایت معماری ایران مرجع ارائه مقالات آموزش معماریآموزش نرم افزار های معماریآموزش تری دی مکس

2 پاسخ به “ذخیره خودکار رندر در تری دی مکس”

  • نرگس گفت:

    سلام ببخشید من چندین بار حجم خودمو در تریدی مکس زدم بعد دو روز حجمم نیست هیچ کدوم از فایل های مربوطه به اون کارمم نیست و زمانی که فایلمو باز میکنم خالیه .لطفا راهنمایی کنید چه طور میتونم حجممو برگردونم.با تشکر

    • امید اژدری گفت:

      سلام داخل مطلب توضیح داده شده که میتونید با اضافه کردن اسکریپت داخل مطلب ذخیره خودکار کارهاتون توی تری دی رو فعال کنید .
      با احترام معماری ۹۸