رساله طراحی فرهنگسرای هنر با تاکید بر هویت معماری ایرانی تاریخ

فرهنگسرا از جمله مکان هایی هستند که با توجه به پتانسیل و موقعیتی که دارند میتوان با رویکرد های مختلف آنها را طراحی نمود و بنا هایی در طراحی های مختلف با رویکرد ها و کاربری های مختلف بوجود آورد که در همین رابطه در وب سایت تخصصی معماری 98 در بخش فرهنگی به ارائه نمونه مطالعات های مختلفی از فرهگسرا ها با کاربری ها و رویکرد های مختلف پرداخته ایم و در این مقاله نیز به ارائه رساله ارشد طراحی فرهنگسرای هنر با تاکید بر هویت معماری ایرانی تاریخ می پردازیم تا نمونه مطالعات کاملی در این رابطه بصورت word تنظیم شده در 120 صفحه می پردازیم .

پایان نامه معماری فرهنگسرای هنر

با توجه به اهداف و اهمیت پایداری هویت فرهنگی و تأثیر آن در زمینه های گوناگون جامعه و ضرورت نیاز شهر به پایداری هویت فرهنگی و از آن جایی که فرهنگسرا به عنوان عنصریست که می تواند در پایداری و حفظ هویت فرهنگی هر شهر و جامعه تأثیر بسزایی داشته باشد از این رو طراحی فرهنگسرایی با تاکید بر این موضوعات میتواند بستر مناسبی برای گسترش و توسعه این زمینه باشد تا مکان واحدی نیز برای این منظور وجود داشته باشد و مرجع مناسبی برای این موضوع وجود داشته باشد که در این رابطه در این مقاله مطالعات معماری فرهنگسرای هنر با تاکید بر هویت معماری ایرانی تاریخ را ارائه داده ایم که در ادامه میتوانید به مشاهده سر فصل های مربوطه بپردازید .

رساله معماری فرهنگسرای هنر 

رساله معماری فرهنگسرای هنر

سر فصل های رساله

فصل اول : کلیات پژوهش

1-1- مقدمه ——————————————————————- 2

1-2- بیان مسئله ————————————————————— 3

1-3- اهمیت و ضرورت انجام تحقیق ———————————————— 4

1-4-اهداف تحقیق ————————————————————– 4

1-4-1- اهداف آرمانی ———————————————————– 4

1-4-2- اهداف کاربردی ———————————————————- 4

1-5- سوالات تحقیق ———————————————————— 5

1-6- فرضیه های تحقیق ———————————————————  5

1-7-تعریف واژه ها و اصطلاحات فنی و تخصصی ————————————– 5

1-8-ساختار رساله  ————————————————————– 6

فصل دوم : مبانی نظری و شناخت پروژه

بخش اول : شناخت 8

2-1- معماری زمینه گرا  ——————————————————— 8

2-2- نوستالژی هویت گم شده —————————————————- 9

2-2-1- بحران هویت در معماری امروز———————————————- 10

2-2-2- تأثیرات باستان گرایی در معماری ——————————————- 12

2-2-3-تأثیرات نظامی گرایی در معماری ——————————————- 13

2-2-4- تأثیرات عملکرد گرایی در معماری —————————————— 13

2-2-5- تأثیرات مدرن گرایی در معماری ——————————————- 14

2-3- الگوواره های غالب بر طراحی در معماری معاصر ایران  —————————- 14

2-3-1- الگوواره نوگرایی ——————————————————– 15

2-3-2- تلفیق گرایی تجدد و سنت ———————————————— 16

2-3-3- الگوواره سنت گرایی —————————————————– 17

2-4- چهار روایت معماری ایران ————————————————— 18

2-4-1-  روایت اول: شفافیت  —————————————————- 18

2-4-2- روایت دوم: سلسله مراتب  ———————————————— 18

2-4-3- روایت سوم: محرمیت —————————————————  18

2-4-4-  روایت چهارم: محور —————————————————-  19

2-5- مفهوم و اهمیت زیبایی —————————————————-  19

بخش دوم : معماري اسلامي و سنتي ايران——————————————- 20

2-6- معماری اسلامی چیست؟ ————————————————— 20

2-7- ویژگی‌های معماری ایرانی  ————————————————– 21

2-7-1- ضرورت پیمون در معماری ایرانی——————————————- 22

2-7-2- زیبایی معماری اسلامی ایرانی———————————————- 22

2-7-3- معماری دوران اسلامی ایران ———————————————-  23

2-8- مصالح ساختمانی استفاده شده در معماری ایرانی ——————————– 24

2-9- تاریخچه ای معماری اسلامی ————————————————-26

2-9-1- معانی درونگرایی ——————————————————-  27

2-9-2- خصوصیات معماری درونگرا ———————————————– 27

2-9-3- امنیت —————————————————————- 29

2-9-4- محرمیت ————————————————————- 30

2-10-سبک‌های معماری ایرانی ————————————————–  30

2-10-1- معماری پیش از پارسی  ————————————————- 30

2-10-2- معماری پارسی ——————————————————- 33

2-10-3- معماری پارتی  ——————————————————– 37

2-10-4- سبک خراسانی ——————————————————- 40

2-10-5- سبک رازی ———————————————————–41

2-10-6- ویژگی‌های سبک رازی ————————————————– 42

2-10-7- سبک آذری ———————————————————- 43

2-10-8-  سبک اصفهانی  ——————————————————- 45

2-11- ویژگی های معماری ایرانی ————————————————- 47

2-11-1- هندسه ————————————————————– 48

2-11-2- شفافيت و تداوم ——————————————————- 49

2-11-3- راز و ابهام ———————————————————— 50

2-11-4- گرایش اجتماعی و معماری ———————————————- 51

2-11-5- فرهنگ اصول حاکم و پویا ———————————————– 51

2-11-6- اصل نظم و وحدت —————————————————– 51

2-11-7- اصول ورودیها ——————————————————— 51

2-11-8- اصل طبیعت ——————————————————— 52

2-11-9- طراحي شهري ——————————————————–52

2-11-10- مسقف كردن پياده روها ———————————————–  52

2-11-11- درختان سبز در حياط هاي مركزي————————————— 52

2-11-12- ضلع جنوبي خانه ها  ————————————————– 53

2-11-13- سرداب در خانه هاي ايراني———————————————- 53

2-11-14- فروزرفتگي و بر آمدگي در نماها—————————————— 53

2-11-15- شوادان ———————————————————— 54

2-11-16- ضخامت ديوارها در خانه هاي نواحي گرم ———————————- 54

2-11-17-  استفاده از طاق‌ها و گنبدها——————————————— 54

2-11-18- سقف‌هاي دوپوسته  ————————————————— 55

2-11-19- انتخاب مصالح مناسب————————————————- 55

2-12- نگاهي گذراء بر اصول معماري ايراني  —————————————– 56

2-12-1- درونگرايي ———————————————————–  56

2-12-2- پرهيز از بيهودگي —————————————————–  57

2-12-3-  مردم واري ———————————————————- 58

2-12-4- خودبسندگي ——————————————————— 59

2-12-5-  نيارش ————————————————————– 60

بخش سوم : فرهنگسرا 61

2-13- مفاهیم فرهنگ ———————————————————- 61

2-13-1- فرهنگ و هنر ——————————————————–  61

2-13-2- حفظ ارزشهای فرهنگی ————————————————- 62

2-13-3- ضرورت حفظ و پایداری فرهنگ ایران————————————— 62

2-14- فرهنگسرا  ————————————————————- 63

2-14-1- ضرورت فرهنگسرا —————————————————– 64

2-14-2- فضاهای فرهنگی:شاخص های فرهنگ————————————– 64

2-15- سیر تحول فضاهای فرهنگی ———————————————–  65

2-15-1- مراکز فرهنگ امروز —————————————————-  66

2-15-2- سیاست فرهنگ در ایران————————————————- 67

2-16- هنر و توسعه ———————————————————–  67

بخش چهارم :  بررسي ويژگي هاي نمونه هائي از فرهنگسراهاي ايراني و خارجي  70

2-17- مرکز فرهنگي-سينمايي دزفول———————————————-70

2-17-1- سايت مجموعه ——————————————————– 71

2-17-2- گردشي در مرکز فرهنگي- سينمايي دزفول ——————————— 72

2-17-3- معرفي پلاني مجموعه —————————————————72

2-17-4-  تحليل فرم ———————————————————- 76

2-17-5- فرم کلی پلان ——————————————————– 77

2-18- مجتمع فرهنگي و هنري امام رضا(ع) مشهد————————————  78

2-19- موزه هنر مدرن اثر کیشوکوروکاوا——————————————– 80

2-20- موزه ملّی ایران باستان اثر آندره گدار—————————————–  84

2-21- نتیجه گیری ———————————————————–  88

فصل سوم : مطالعات اقلیمی

3-1- شرایط اقلیمی و آب و هوایی مازندران—————————————— 91

3-1-1-توده هواهاي موثر بر آب و هواي مازندران————————————- 92

3-1-2- اقليم استان مازندران —————————————————-  92

3-2- ریشه یابی نام ساری ——————————————————- 93

3-3- پیشینه تاریخی شهر ساری ————————————————– 94

3-4- تاریخچه شهر ساری  ——————————————————- 94

3-5- شهرستان ساري  ——————————————————— 95

3-6- مشخصات جغرافيايي ——————————————————  96

3-7- وجه تسميه و پيشينه تاريخي————————————————  96

3-8- در باره شهرستان ساری —————————————————-  97

3-8-1- جمعیت ————————————————————– 98

3-9- سابقه تاریخی و جاذبه های جهانگردی—————————————–  98

3-10- وضعبت آب و هوایی ساری ————————————————- 98

3-10-1- نمودار آب و هوا ——————————————————-  98

3-10-2- جدول آب و هوا ——————————————————- 99

3-10-3- نمودار دما ———————————————————- 99

فصل چهارم : مطالعات تطبیقی استانداردها و برنامه فيزيکي

4-1- معرفي فضاها ———————————————————– 102

4-2- آمفی تائتر ————————————————————- 102

4-2-1- ساختار عمومي فضاهاي نمايشي  —————————————— 102

4-2-2- ورودي و خروجي آمفي تئاتر ———————————————  103

4-2-3-  چيدمان صندلي ها وفاصله انها ——————————————- 103

4-2-4-  اتاق اپراتور ———————————————————- 104

4-2-5- آکوستيک در آمفي تئاتر ———————————————— 104

4-3- موزه وگالري آثار هنري  ————————————————— 105

4-3-1-  نورپردازي گالري‌ها —————————————————- 106

4-3-2-حركت و دسترسي گالري‌ها ———————————————- 107

4-4- فضاهاي آموزشي  ——————————————————– 108

4-4-1- کلاس هاي درس —————————————————— 108

4-4-2- تالارهاي درس و سخنراني ———————————————– 109

4-4-3-  کارگاهها  ———————————————————– 110

4-4-4- کارگاه طراحي و نقاشي ————————————————- 110

4-4-5- کارگاه خوشنويسي  —————————————————- 111

4-4-6- کارگاه چوب ———————————————————- 111

4-4-7- کارگاه سفال ——————————————————— 112

4-5- کتابخانه  ————————————————————– 112

4-5-1- ميز امانت ———————————————————— 112

4-5-2- سالن مطالعه  ——————————————————— 112

4-5-3- فضاي اداري  ——————————————————— 113

4-6-  اشکال استاندارهای طراحی ———————————————— 115

4-7- فضاهای ورزشی در فرهنگسراها  ——————————————– 119

4-8- نماز خانه ————————————————————– 119

4-8- جدول و برنامه فیزیکی فرهنگسرا  ——————————————- 120

منابع و مآخذ

مطالعات طراحی فرهنگسرای هنر با تاکید بر هویت معماری ایرانی تاریخ که در این مقاله ارائه شد دارای اطلاعات کاملی در رابطه با این موضوع می باشد , این محصول که بصورت word در 120 صفحه تنظیم شده است را از فروشگاه معماری وب سایت تخصصی معماری 98 تهیه نمایید .