رساله طراحی مرکز هنر صحنه ای با رویکرد بوم گرایی در 200 صفحه

آداب و رسوم و هنر های هر منطقه ای بخشی از فرهنگ غنی آن قوم و ملت محسوب میشوند که در چنین روزگاری که بیشتر نگاه های دشمنان به فرهنگ جامعه ایرانی می باشد بازگردانی این هنر ها و آیین های فرهنگی یکی از بزرگترین مقابله هایی است که میتوان در مقابل تهاجم فرهنگی اتخاذ کرد که در همین رابطه طراحی مکان هایی همچون مراکز هنر صحنه ای میتواند بستر انجام فعالیت های فرهنگی و در ادامه بازگردانی فرهنگ های مختلف را محیا کند که در همین رابطه در این مقاله از وب سایت تخصصی معماری 98 به ارائه رساله ارشد طراحی مرکز هنر صحنه ای با رویکرد بوم گرایی می پردازیم تا این رساله که بصورت Word در 200 صفحه تنظیم شده است را خدمت شما بزرگواران ارائه دهیم .

پایان نامه طراحی مركز هنر صحنه ای با رويكرد بوم گرايی

هنر های بومی از جمله مورد توجه ترین بخش های فرهنگی یک جامعه هستند که نیازمند توجه بیشتری هستند و بدون شک بازگردانی این هنر ها میتواند تاثیرات مثبت زیادی در فرهنگ یک جامعه داشته باشد که بازگردانی این مرسومات و هنر های مختلف بدون شک جز با برگزاری کلاس های آموزشی و مراکز مرتبط در این زمینه میسر و ممکن نمی باشد پس طراحی مکان هایی متناسب با این موضوع میتواند بسیار موثر باشد که هدف از ساخت چنین مرکزی آموزش علمی و نظری هنرجویان علاقه مند به هنرهای بومی و ارائه ماحصل کار خود به صورت نمایشگاه ها و اشاعه آثار و هنر های هنرمندان مجرب برای عموم مردم و درکل ارتقای هویت بومی و زنده نگه داشتن آن می باشد .بریا پی بردن به محتوای رساله ارائه شده میتوانید سر فصل های رساله را در ادامه مشاهده نمایید .

طراحی مركز هنر صحنه ای با رويكرد بوم گرايی

طراحی مركز هنر صحنه ای با رويكرد بوم گرايی

سر فصل های رساله

فصل اول : كليات تحقيق

1-1- مقدمه ——————————————————– 1

1-2- بيان مسأله —————————————————– 3

1-3- فرضيه‌ها——————————————————  5

1-4- اهداف تحقيق ————————————————— 6

1-5- ساختار رساله ————————————————— 7

فصل دوم : مباني نظري(ادبیات تحقیق) و پيشينه تحقيق

بخش اول : مبانی نظری   

2-1-1- تعریف واژه فرهنگ ——————————————— 8

2-1-2- ویژگیهای فرهنگی ———————————————  9

2-1-3- تغییرات فرهنگ ———————————————- 10

2-1-4- عناصر فرهنگ ———————————————— 11

2-1-5- عوامل انتقال فرهنگ ——————————————– 11

2-1-6- فرهنگ و ارتباط ———————————————- 12

2-1-6-1- عناصر روند ارتباطی —————————————— 12

2-1-6-2- امکان ارتباطی———————————————-  13

2-1-7- توسعه فرهنگی ———————————————– 14

2-1-8- شناخت هنر ————————————————- 14

2-1-9- هنرهای صحنه ای ——————————————— 17

2-1-10- موسیقی ————————————————— 17

2-1-10-1- ریشه واژه موسیقی —————————————— 18

2-1-10-2- تعریف موسیقی ——————————————– 18

2-1-10-3- ساختار موسیقی ——————————————– 19

2-1-10-4- مشخصه های موسیقی ————————————— 21

2-1-10-5- پیشینه موسیقی ——————————————– 22

2-1-11- فلسفه هنر ————————————————- 23

2-1-12- هنر از دیدگاه نظریه پردازان ————————————– 24

بخش دوم : معماری بومی 

2-2-1- معانی لغوي واژه پایداري —————————————- 28

2-2-2- معماري پایدار چیست؟ —————————————– 28

2-2-3- تاثیر پذیري از شرایط فرهنگی و محیطی و اقلیمی ———————— 29

2-2-4- هماهنگی و سازگاري با طبیعت و محیط زیست درك محیط —————– 30

2-2-5- صرفه جویی در مصرف انرژي صرفه جویی و نگهداري انرژي ————— 31

2-2-6- پاسخ درست به نیاز هاي عملکردي ———————————- 32

2-2-7-خوانایی و دور از ابهام ——————————————- 32

2-2-8- الگو برداري از معماري بومی اما به صورت امروزي ———————– 33

2-2-9- استفاده درست از مصالح هم از لحاظ بصري و هم از لحاظ زیست محیطی ——- 33

2-2-10- معماری بومی ایران ——————————————- 33

2-2-11- معماري پایدار یک ویژگی زمینه اي بومی —————————– 36

2-2-12-رویکرد پایداري در اصول معماري بومی ایران ————————– 37

2-2-13- فواید استفاده از کاربرد اصول معماري بومی ایرانی … ——————— 38

2-2-14- جایگاه رویکرد بوم گرایی در توسعه شهري پایدار ———————– 38

2-2-14-1- بوم محوري ———————————————- 39

2-2-14-2- انسان محوري———————————————  40

2-2-15- تعريف توسعه پايدار —————————————— 40

2-2-16- معماري اقلیمی ———————————————- 41

2-2-17- نقش اقلیم در توسعه ي پایدار————————————- 42

2-2-18- معماري بومي ———————————————– 44

2-2-19- ساختن وسكونت از ديدگاه هايدگر ——————————— 44

2-2-20- ویژگی هاي معماري بومی————————————— 45

2-2-21- استفاده از انرژي تجديد پذير و صرف جويي در مصرف انرژي در معماري سنتي— 45

بخش سوم : هنر نمایشی

2-3-1- معني و ريشه هنر نمايش —————————————– 47

2-3-2- خاستگاه هنر نمایش ——————————————– 48

2-3-3- آیین ؛ نمایشی در شهر —————————————— 50

2-3-4- فضای نمایش ———————————————— 52

2-3-5- انواع نمایش در ايران ——————————————- 53

2-3-5-1-  نمايش‌هاي كارواني —————————————— 54

2-3-5-2- داستان‌گويي‌هاي نمايشگرانه (نقالي)——————————-  59

2-3-5-3-  نمايش عروسكي ——————————————- 62

2-3-5-4- نمایش های تعزیه ——————————————- 65

2-3-5-5-  نمايش‌هاي خنده‌دار (تقلید)————————————- 69

2-3-5-6- نمايش‌هاي باختری —————————————— 71

2-3-6- تأثیر نمایشنامه های خارجی در ایران ——————————— 74

2-3-7- جشنواره های تئاتر در ایران پس از انقلاب اسلامی ———————– 75

بخش چهارم : تاریخچه نمایش

2-4-1- نمايش‌هاى پيش از اسلام —————————————- 77

2-4-2-  نمايش‌هاي پس از اسلام —————————————- 81

2-4-3- نمايش معاصر ———————————————— 84

2-4-4- تحولات عناصر کالبدی در دوره معاصر ——————————- 87

2-4-5- نمایش در دوران معاصر —————————————– 89

بخش پنجم : مطالعات تطبیقی 

2-5-1 ايران ——————————————————- 72

2-5-1-1- تكيه دولت (اولين امفي تئاتر ايران ) ——————————- 72

2-5-1-2- تئاتر شهر تهران  ——————————————– 95

2-5-1-3- مجموعه باغ صبا——————————————-  100

2-5-2-  خارج از ايران ———————————————– 107

2-5-2-1- تماشاخانه هارلم ، هلند—————————————  107

2-5-2-2- تئاتر ملي لندن  ——————————————– 113

فصل سوم : شناخت بستر طرح

3-1- موقعیت جغرافیایی استان مازندران ———————————– 122

3-2- جغرافياي طبيعي منطقه اقليمي مازندران ——————————– 123

3-2-1- ویژگی های اقلیمی استان مازندران ——————————— 124

3-2-2- پوشش گیاهی ———————————————– 125

3-2-3- بارندگی استان ———————————————– 126

3-2-4- دماي هوا ————————————————– 127

3-2-5- رطوبت هوا ———————————————— 127

3-2-6- پوشش ابري و ساعات آفتابي ————————————- 127

3-2-7- جریان وزش باد ———————————————- 128

3-2-8- ویژگی های اقتصادی و معیشتی ———————————– 128

3-3- ویژگی های فرهنگی ——————————————– 129

3-4- معرفی شهرستان بابلسر ——————————————- 130

3-4-1- موقعیت جغرافیایی شهرستان بابلسر——————————–  130

3-4-2- منابع تامین آب شهر بابلسر ————————————– 131

3-5- بررسی مسائل هواشناسی و اقلیم شهری بابلسر—————————  133

3-5-1- بررسی وضعیت دمایی —————————————– 133

3-5-2- یخبندان ————————————————— 134

3-5-3- نم نسبی—————————————————  135

3-5-4- توزیع زمانی و مکانی بارش ————————————– 135

3-5-5- بررسی جریان باد ——————————————— 136

3-5-6  نسیم دریا و خشکی ——————————————– 138

3-6- چگونگی توسعه شهر بابلسر ————————————— 141

3-7- بافت شهر ————————————————— 142

3-7-1- تراکم های جمعیتی ——————————————- 144

3-8- مطالعات تاریخی ———————————————– 145

3-8-1- اجزا و عناصر مهم تاریخی تشکیل دهنده ی شهر ———————— 146

3-9- ویژگی های فرهنگی شهرستان بابلسر ——————————— 149

3-10-  مطالعات اقتصادی شهرستان بابلسر ———————————- 150

3-11- ویژگی های معماری بومی در مازندران ——————————- 151

نتیجه گیری ——————————————————- 151

فصل چهارم : مطالعات تکمیلی و برنامه فیزیکی

4-1- استانداردها و ضوابط——————————————— 152

4-2- طراحي تالار نمايش ——————————————— 153

4-2-1- حجم تالار ————————————————- 153

4-2-2- فرم متناسب براي تالار همايش ———————————— 153

4-2-3- محدوديت هاي آكوستيك در سالن ——————————— 154

4-2-4-  شيب کف سالن ——————————————— 155

4-2-5- ورودي نمايشگران——————————————– 156

4-2-6- پيش صحنه ————————————————  156

4-2-7- دامنه ديد ————————————————– 157

4-2-8- اندازه و فرم سالن——————————————— 158

4-2-9- خروجي ها و مفهوم فرار—————————————- 159

4-2-10- عرض خروجي ها ——————————————- 159

4-3- فضای پارکینگ  ———————————————— 160

4-3-1- انواع مختلف پاركينگ—————————————— 161

4-4- بررسي ضوابط و مقررات ونيازمنديهاي فضايي طراحي گالری های هنری ——— 163

4-4-1-ساختار عمومی گالری‌ها—————————————– 163

4-4-2-ترتیب قرارگیری اشیاء —————————————— 163

4-4-3-نورپردازی گالری‌ها ——————————————- 164

4-4-4-حرکت و دسترسی گالری‌ها ————————————– 165

4-4-5- تنظیم شرایط محیطی —————————————— 166

4-4-6- تهویه مطبوع ———————————————— 166

4-4-7- آکوستیک ————————————————– 166

4-4-8- حریق —————————————————- 167

4-5- بررسي ضوابط و مقررات ونيازمنديهاي فضايي مرکز خرید محصولات  هنری —— 167

4-5-1-بررسی بخش های مختلف————————————— 167

4-6-بررسي ضوابط و مقررات ونيازمنديهاي فضايي رستوران ———————- 169

4-6-1- بار غذاي مختصر ——————————————— 171

4-6-2-كافه سرويس ————————————————171

4-6-3-كافه ترياي سلف سرويس—————————————- 171

4-6-4- سرويس قهوه خانه ——————————————– 171

4-6-5-آشپزخانه و محل شستشو —————————————- 172

4-6-6-رعايت نكاتي براي بهتر و ايده آل بودن رستوران————————-172

4-6-7- نكاتي كه بايد در طراحي رستوران مد نظر باشد———————— 173

4-7- ضوابط واستانداردهاي طراحي————————————– 174

4-7-1- ضوابط عمومی طراحی سالن های هنری ،گالری،مرکزخرید —————– 174

4-7-1-1-سالن هنری ———————————————– 174

4-7-1-2-گالری ها  ———————————————— 175

4-7-1-3-مرکز خرید  ———————————————– 176

4-7-2- مقررات ساختمانی در حوزه ساختمان های فرهنگی ———————- 176

4-7-3- تراکم ساختمانی در کاربری های مختلف —————————–  177

4-7-4-مقررات ساختمانی در تجارت شهری  ——————————– 177

4-7-5- احداث بالكن با تراس و پيش آمدگي بر روي معابر ———————-  178

4-7-6- كنسول در قسمت راه پله —————————————- 179

4-7-7- تراس —————————————————-  179

4-7-8-رعايت محدوديت ارتفاع —————————————-  179

4-7-9-مسيرهاي دسترسي(گذرگاهها)—— —————————— 180

4-7-10- تخصيص فضا ———————————————- 180

4-7-11-گذرگاه ها  ———————————————— 181

4-7-12-آسانسورها   ———————————————— 181

4-7-13- اتاق هاي فرعي ———————————————  181

4-7-14- سرويس بهداشتي كارمندان ————————————-  181

4-7-15-محل هاي ضروري ديگر ————————————— 182

4-7-16- پله برقي ————————————————– 182

4-7-17- مشخصات فني پله برقي ————————————— 183

4-7-18- نقاله مسافرتی ———————————————-  185

4-7-19سطح شيبدار ———————————————— 185

4-7-20- مقررات ساختماني ——————————————  185

4-7-21- آتش سوزي ———————————————– 186

4-7-22- دما وتهويه ———————————————— 186

4-7-23- ورودي و خروجي ها  —————————————– 186

4-7-24- ورودي ها و گذر گاهها—————————————-  186

4-7-25- درهاي اتوماتيك و درهاي برقي———————————– 187

4-7-26-درب‏هاي خروجي ——————————————- 187

4-7-27- پلكان ها ————————————————- 188

4-7-28 سرما —————————————————– 188

4-8- سرانه مجموعه هنری نمایشی————————————— 189

منابع و مآخذ

مطالعات طراحی مرکز هنر صحنه ای با رویکرد بوم گرایی که در این مقاله ارائه شد نمونه فایل کاملی در این رابطه می باشد , این محصول که بصورت word در 200 صفحه تنظیم شده است را از فروشگاه معماری وب سایت تخصصی معماری 98 تهیه نمایید .