برای دنبال کنندگان آموزش نرم افزار های معماری در این بخش از آموزش های مربوط به نرم افزار تری دی مکس در وب سایت معماری ایران به بررسی موضوع آموزش ساخت شکل های ترکیبی در تری دی مکس یا ساخت compound object در تری دی مکس می پردازیم , یکی از نیاز های کاربران در هنگام طراحی ایده های خود نیاز به طراحی شکل های پیچیده و ترکیبی است از این رو باید بتوانند شکل مورد نظر خود را ترسیم کنند از این رو در این آموزش به بررسی نحوه ساخت شکل ترکیبی در تری دی مکس می پردازیم .
ساخت شکل های ترکیبی در تری دی مکس
در رابطه با ساخت شکل های ترکیبی در تری دی مکس باید گفت که نرم افزار تری دی مکس ۳D Max یکی از نرم افزار های قدرتمند و فوق العاده در زمینه طراحی مدل های سه بعدی است که مورد استفاده کاربران زیادی است و با قابلیت های زیادی که دارد این امکان را به کار را میدهد تا به ساخت شکل های ترکیبی در ۳d max بپردازند که با استفاده از این دستور میتوان چندین شکل از ترکیب دو یا آبجکت پدید آوریم که برای این کار حداقل دو آبجکت نیاز داریم . برای این کار ابتدا از دستور boolean در تری دی مکس شروع میکنیم .
دستور boolean در ۳d max که این نام را از توابع بولی در ریاضی گرفته اند و شامل عملیات ای اضافه کردن و کم کردن و اشتراک گذاری و … مجموعه ها با یکدیگر می شود . پس اگر در تری دی مکس بخواهید حجمی را از شکلی کم کنید یا حجمی به آن اضافه کنید باید از دستور boolean استفاده کنید .
فرض کنید میخواهید به ساخت کلبه ساده در تری دی مکس بپردازید که ساخت آن از آموزش های ابتدایی است که برای این کار باید مکعب یا مستطیلی با ابعاد دلخواه رسم کنید که بهتر است مقیاس های واقعی را مد نظر قرار دهید . برای مثال کلبه ای با عرض ۴ متر و طول ۶ متر و ارتفاع ۳ متر ایجاد کنید و برای این کار از منوی گزینه unit setup را انتخاب کند و از پنجره باز شده Display Unit Scale را بر روی Metric قرار دهید .
بعد از انجام این کار میتوانید یک box با اندازه دلخواه بر حسب متر ایجاد کنید که در زیر باکسی با مشخصاتی که می بینید ایجاد کرد ایم
از این باکس برای دیوار های کلبه مورد نظر استفاده میکنیم و در مرحله بعد باید درون این باکس را خالی کنیم که برای این کار راه های مختلفی وجود دارد و برای اینکه این مکعب خالی شود باید حجم مورد نظر خود را از آن کم کنیم
که ما در اینجا برای خالی کردن حجم مشخص از ساخت مکعبی کوچکتر استفاده میکینم که برای این کار میتوانید از دستور move در تری دی مکس استفاده کنید و همزمان کلید shift را نگه دارید و در راستای محور z از شکل کپی بگیرید که بعد از انجام این کار ها از شکل خود یک کپی دارید .
در ادامه برای ترکیب حجم های سه بعدی باید گفت که بعد از اینکه کپی گرفتید طول و عرض را کمتر کنید که برای این کار پس از انتخاب شکل میتوانید به دستور Modify بروید و از قسمت پارامتر ها مقادیر طول و عرض را تغییر دهید .
از چهار پنجره بررسی کنید که باکس دوم در جای مناسب باشد ( در اینجا چون می خواهیم جدا برای کلبه یک سقف طراحی کنیم , باکس دوم را کمی بالاتر از باکس اول قرار داده ایم , اگر بخواهید جعبه شما تو خالی باشد و روی آن نیز بسته باشد باید Box2 کاملا در Box1قرار گیرد ) .
اکنون باکس ۱ را انتخاب کنید و به Creat > Geometry > Compound Object بروید .
در این قسمت با ۱۲ دستور مواجه خواهیم بود
که ما در این میان با دستور boolean در ۳d max کار داریم
پس به انتخاب این دستور می پردازیم و در اولین قسمت Pick Boolean را می بینیم .
توجه داشته باشید که در دستور Boolean اولین شکلی که انتخاب کردید و سپس دستور Boolean را اجرا کردید , شکل A می باشد و دومین شکل که انتخاب می کنید , شکل B خواهید بود .
در قسمت Operation هم می توانید دستوری که می خواهید اجرا کنید را انتخاب کنید که این قسمت شامل موارد زیر است :
Union : با انتخاب این دستور دو شکل مد نظر شما با هم اجتماع شده و به هم پیوسته میشوند .
Intersection : با انتخاب این دستور فقط قسمتی از دو شکل که به هم پیوسته اند و با هم اشتراک دارند باقی می مانند و بقیه قسمت ها حذف میشوند .
Subtraction : با این انتخاب این دستور شکلA از B کم می شود . توضیحات بیشتر و مثال ها را میتوانید در شکل زیر مشاهده کنید .
حالا هنگامی که شکل اول که همان شکل A می باشد و شما دستور را اجرا کردید , بر روی دکمه Pick Operand B کلیک کنید که در این صورت شکل ماوس عوض خواهد شد و منتظر است شما یک آبجکت را انتخاب کنید , با این کار , شکل دومی که همان شکل B می شود از شکل A کم می شود . ( البته اگر حالت A – B را انتخاب کرده باشید ) .
خب پس حالا باید بتوانید به راحتی داخل مکعب را خالی کنید و شکل شما مانند شکل زیر شود .
حالا نوبت به این میرسد که جای در و پنجره را مشخص کنیم که با کشیدن باکس با اندازه دلخواه و جابجایی و حرکت دادن میتوانید انها را قرار دهید با استفاده از دستور هایی همچون دستور move در تری دی مکس و دستور rotate در تری دی مکس میتوانید انها را در محور مختصات در تری دی مکس جابجا کنید که در رابطه با این دستورات و جابجایی ها در مطلب gizmo در تری دی مکس مطالب لازم را ارائه دادیم .
توجه داشته باشید که در استفاده از دستور Subtraction مخصوصا وقتی میخواهید مثل الان جای در و پنجره ایجاد کنید , باید حتما Box های که به عنوان قالب در و پنجره ایجاد کرده اید ,حتما از دو طرف دیده شود . در واقع اگر بخواهید در دیوار ( به عنوان مثال ) یک تو رفتگی ایجاد کنید , نباید حجمی که می خواهید تورفتگی ایجاد کند , از آنطرف دیوار بیرون بیاید ، اما اگر بخواهید در دیوار حفره و سوراخ اجاد کنید , حجم مورد نظر باید از آن طرف دیوار بیرون بیاید .
در ادامه با کم کردن قالب های در و پنجره میتوانید شکل زیر را داشته باشید :
منبع : وب سایت معماری ۹۸ مرجع ارائه مقالات آموزش معماری – آموزش نرم افزار های معماری – آموزش تری دی مکس