محاسبه مساحت در اتوکد

در این قسمت از آموزش نرم افزار های معماری از بخش آموزش اتوکد در وب سایت تخصصی معماری ایران به بررسی موضوع نحوه محاسبه مساحت در اتوکد می پردازیم , یکی از نیاز هایی که تمامی معماران در هنگام طراحی پلان ها و نقشه ها و سطوح با آن مواجه میشوند و باید به محاسبه آن بپردازند محاسبه و اندازه گیری مساحت در اتوکد از این رو در این مقاله به راه های محاسبه مساحت سطوح در اتوکد می پردازیم .

محاسبه مساحت در اتوکد

نرم افزار اتوکد autocad یکی از بهترین و پرکاربرد ترین نرم افزار های معماری است که با استفاده از آن میتوان تمامی نیاز های خود را برای انجام پروژه ها و طراحی پلان ها و … برطرف کرد , امکانات زیادی که در این نرم افزار وجود دارد این امکان را به کاربران میدهد تا به طراحی ایده های مورد نظر خود در زمینه های سه بعدی و دو بعدی بپردازند و بتوانند طرح های مورد نظر خود را بدست آورند که نرم افزار اتوکد در زمینه محاسبه مساحت سطوح نیز دارای ابزاری قدرتمند است و با استفاده از آن میتوان به محاسبه مساحت چند ضلعی ها و سایر سطوح پرداخت که در این مقاله برای نحوه محاسبه مساحت در اتوکد به معرفی راه هایی می پردازیم . در مقالات قبلی در رابطه با آموزش محاسبه مساحت سطوح پیچیده در اتوکد مطلبی ارائه دادیم .

در روش اول برای تعیین سطع مقطع هر شکلی فرمان area را در خط فرمان تایپ میکنیم و کلید اینتر را میزنیم و بعد از انجام این کار بر روی تمامی محل شکستگی های شکل کلیک میکنید و بعد از زدن اینتر میتوانید مساحت ها را در پایین مشاهده کنید .

در روش دوم قسمتی از شکل را که میخواهیم مساحت آنرا بدست بیاوریم هاشور میزنیم که برای هاشور زدن میتوانید به مطلب فرمان hatch در اتوکد مراجعه کنید و با راست کلیک کردن و اجرای فرمان  ( list ) LI و زدن اینتر مساحت مورد نظر در قسمت AREA نمایش خواهد داده شد .

محاسبه مساحت در اتوکد

محاسبه مساحت در اتوکد

در روش سوم با تایپ ( فزمان BOUNDARY در اتوکد ) bo  و زدن اینتر و باز شد پنجره جدید و کلیک بر روی اوکی محاسبه مساحت انجام میشود که بعد از انجام این کار ها اشاره گر ماوس بصورت علامت + در می آید که میتوانید با کلیک در درون مساحت شکل مساحت آنرا بدست آورید البته توجه داشته باشید که شکل باید حتما بسته باشد در غیر اینصورت با مشکل مواجه خواهید بود .

 محاسبه مساحت در اتوکد

محاسبه مساحت در اتوکد

در ادامه اینتر را میزنیم تا به حالت اولیه برگردد و حال روی شکل کلیک میکنیم بعد دستور LI را تایپ و اینتر میکنیم تا صفحه زیر باز شود و مساحت نمایش داده شود ( مختصات دکارتی نقاط شکستگی شکل میباشند ) .

 محاسبه مساحت در اتوکد

محاسبه مساحت در اتوکد

منبع : وب سایت معماری 98 مرجع ارائه مقالات آموزش معماریآموزش نرم افزار های معماری آموزش اتوکد Auto CAD