کاملترین رساله طراحی فرهنگسرا با رویکرد معماری اسلامی

فرهنگسرا ها از جمله مورد توجه ترین مکان هایی هستند که بنا به پتانسیل و موقعیتی که دارند با انواع سبک های معماری ساخته میشوند که در این میان طراحی های فرهنگسرا با رویکرد پایدار و رویکرد معماری اسلامی بخش قابل توجهی را به خود اختصاص داده است که در همین رابطه در وب سایت تخصصی معماری 98 به ارائه نمونه های مختلف همچون رساله معماری فرهنگسرا و … پرداخته ایم و در این مقاله نمونه رساله ارشد طراحی فرهنگسرا با رویکرد معماری اسلامی را ارائه میدهیم تا نمونه فایلی کامل بصورت word تنظیم شده در 125 صفحه ارائه دهیم .

پایان نامه طراحی فرهنگسرا با رویکرد معماری اسلامی

هر ملتی دارای تمدن و فرهنگی مخصوص به خود هستند که تلاش ها همواره در جهت حفظ فرهنگ و تمدن ملت ها صورت میگیرد و این تلاش ها در زمینه های مختلف صورت میگیرد که یکی از این موارد را میتوان طراحی مکان های فرهنگی مختلف دانست تا بتوان با استفاده از طراحی و تاسیس این مکان ها فرهنگ های مختلف را ترویج داد و مکانی برای مراجعه افراد بوجود آورد که طراحی این مکان با استفاده از سبکی مرسوم همچون سبک معماری ایرانی و یا معماری اسلامی میتواند جذابیت بیشتری به این طراحی اطلاق نماید تا با طراحی مکانی با ایده و فرم مربوط به معماری اسلامی و رویکرد معماری اسلامی قدم مثبت دیگری در جذب افراد  به فرهنگسرا برداشت که در این رابطه در این مقاله مطالعات طراحی فرهنگسرا با رویکرد معماری اسلامی را ارائه داده ایم که در ادامه با مشاهده سر فصل های مربوطه میتوانید به محتویات این رساله و مطالب مربوطه پی ببرید .

 طراحی فرهنگسرا با رویکرد معماری اسلامی

طراحی فرهنگسرا با رویکرد معماری اسلامی

سر فصل های رساله

فصل اول : کلیات پژوهش

1-1- مقدمه ——————————————————– 2

1-2- بيان مسئله —————————————————– 3

1-3- روش اجراي طرح ———————————————– 4

1-4- اهداف اصلي طرح ———————————————–4

1-5- ساختار رساله ————————————————— 5

فصل دوم : مبانی نظری و شناخت پروژه

بخش اول : شناخت   8

2-1- معماری زمینه گرا ————————————————8

2-1-1- هدف معماری زمینه گرا —————————————– 8

2-2- نوستالژی هویت گم شده ——————————————- 9

2-2-1- بحران هویت در معماری امروز ———————————— 11

2-2-2- تأثیرات باستان گرایی در معماری ———————————– 13

2-2-3- تأثیرات نظامی گرایی در معماری ———————————– 14

2-2-4- تأثیرات عملکرد گرایی در معماری ———————————- 14

2-2-5- تأثیرات مدرن گرایی در معماری ———————————– 15

2-3- الگوواره های غالب بر طراحی در معماری معاصر ایران ———————- 15

2-3-1- الگوواره نوگرایی ———————————————  16

2-3-2- تلفیق گرایی تجدد و سنت ————————————— 17

2-3-3- الگوواره سنت گرایی ——————————————- 18

2-4- چهار روایت معماری ایران —————————————– 19

2-4-1-  روایت اول: شفافیت  —————————————— 19

2-4-2- روایت دوم: سلسله مراتب  ————————————— 20

2-4-3- روایت سوم: محرمیت  —————————————— 20

2-4-4-  روایت چهارم: محور —————————————— 20

2-5- مفهوم و اهمیت زیبایی  ——————————————- 21

بخش دوم : معماري اسلامي وسنتي ايران 22

2-6- معماری اسلامی چیست؟ —————————————— 22

2-6-1- معماری مقدس (مذهبی) —————————————-  23

2-6-2- زیبایی معماری اسلامی —————————————– 24

2-6-3- معماری دوران اسلامی  —————————————– 25

2-7- مصالح ساختمانی استفاده شده در معماری اسلامی ————————- 27

2-8- تاریخچه ای معماری اسلامی  ————————————— 29

2-8-1- تاریخچه معماری در کشور های اسلامی  —————————– 29

2-8-1-1-  معماری در کشور سوریه ————————————– 30

2-8-1-2- معماری در کشور عراق  ————————————— 31

2-8-1-3- معماری در کشور مصر ————————————— 31

2-8-1-4- معماری در کشور اسپانیا ————————————–  31

2-8-1-5- معماری درکشور ترکیه ————————————— 32

2-8-1-6- معماری در کشور افغانستان ———————————— 32

2-8-1-7- معماری در آسیای میانه(بخارا وسمرقند)  ————————— 32

2-8-1-9- معماری در کشور هند —————————————- 33

2-8-1-10- معماری در کشور پاکستان ———————————— 33

2-8-2- سبک‌های معماری اسلامی ————————————— 33

2-8-2-1- سبک خراسانی ——————————————— 33

2-8-2-2- سبک رازی ———————————————–  35

2-8-2-3- ویژگی‌های سبک رازی  ————————————— 35

8-2-3-4- سبک آذری ———————————————– 36

2-8-3-5-  سبک اصفهانی ——————————————– 39

2-9- ویژگیهای هنر معماری اسلامی  ————————————– 41

2-10- اصول معماری اسلامی ——————————————  43

2-10-1- توحید ————————————————— 44

2-10-2 اخلاص ————————————————— 44

2-10-3- علم —————————————————– 45

2-10-4- حیا یا حجاب ———————————————-  45

2-10-5- اقتصاد ————————————————— 46

2-10-6- عبادت، احترام ———————————————-  46

2-11- طرح هاي مناطق گرم و خشك  ————————————- 47

2-11-1- طراحي شهري ———————————————- 47

2-11-1- مسقف كردن پياده روها —————————————-  48

2-11-2- مسقف كردن پياده روها  —————————————- 48

2-11-3- درختان سبز در حياط هاي مركزي ———————————  48

2-11-4- ضلع جنوبي خانه ها —————————————— 49

2-11-5- سرداب در خانه هاي ايراني ————————————-  49

2-11-6- فروزرفتگي و بر آمدگي در نماها ———————————- 49

2-11-7- شوادان —————————————————50

2-11-8- ضخامت ديوارها در خانه هاي نواحي گرم ————————— 50

2-11-9-  استفاده از طاق‌ها و گنبدها ————————————-  50

2-11-10- سقف‌هاي دوپوسته —————————————— 51

2-11-11- انتخاب مصالح مناسب  ————————————— 51

2-12- نگاهي گذراء بر اصول معماري ايراني  ——————————– 52

2-12-1- درونگرايي ———————————————— 52

2-12-2- پرهيز از بيهودگي ——————————————– 53

2-12-3-  مردم واري  ———————————————— 55

2-12-4- خودبسندگي ———————————————– 56

2-12-5-  نيارش ————————————————— 57

بخش سوم : فرهنگسرا   58

2-13- مفاهیم فرهنگ ———————————————— 58

2-13-1- فرهنگ و هنر ———————————————– 58

2-13-2- حفظ ارزشهای فرهنگی —————————————-59

2-13-3- ضرورت حفظ و پایداری فرهنگ ایران——————————-60

2-14- فرهنگسرا ————————————————— 60

2-14-1- ضرورت فرهنگسرا  —————————————— 61

2-14-2- فضاهای فرهنگی : شاخص های فرهنگ —————————— 62

2-15- سیر تحول فضاهای فرهنگی  ————————————– 62

2-15-1- مراکز فرهنگ امروز ——————————————- 64

2-15-2- سیاست فرهنگ در ایران  ————————————— 65

2-16- هنر و توسعه ————————————————- 65

بخش چهارم :  بررسي ويژگي هاي نمونه هائي از فرهنگسراهاي ايراني و خارجي   68

2-17- مرکز فرهنگي-سينمايي دزفول ————————————- 68

2-17-1- سايت مجموعه ——————————————— 70

2-17-2- گردشي در مرکز فرهنگي- سينمايي دزفول ————————— 70

2-17-3- معرفي پلاني مجموعه ——————————————70

2-17-4-  تحليل فرم ————————————————  74

2-17-5- فرم کلی پلان  ———————————————- 76

2-18- مجتمع فرهنگي و هنري امام رضا(ع) مشهد —————————-  77

2-19- موزه هنر مدرن اثر کیشوکوروکاوا ———————————– 80

2-20- موزه ملّی ایران باستان اثر آندره گدار ——————————— 84

2-21- نتیجه گیری  ————————————————- 88

فصل سوم : مطالعات اقلیمی

3-1- موقعیت جغرافيايى و تقسيمات سياسى استان اصفهان ———————– 91

3-2- جغرافياى طبيعى و اقليم استان  ————————————– 93

3-3- جغرافياى تاريخى استان ——————————————  97

3-4- وجه تسمیه ————————————————– 98

3-5- وضعيت اقتصادي استان اصفهان ————————————- 99

3-6- وضعيت صنايع دستي استان اصفهان  ——————————— 100

3-7- مهمترين فرصت ها و قابليت هاي استان ——————————-  100

فصل چهارم : مطالعات تطبیقی استانداردها و برنامه فيزيکي

4-1- معرفي فضاها ————————————————- 103

4-2- آمفی تائتر ————————————————— 103

4-2-1- ساختار عمومي فضاهاي نمايشي  ———————————- 103

4-2-2- ورودي و خروجي آمفي تئاتر ————————————  103

4-2-3-  چيدمان صندلي ها وفاصله انها ———————————– 103

4-2-4-  اتاق اپراتور ———————————————— 104

4-2-5- آکوستيک در آمفي تئاتر —————————————- 104

4-3- موزه وگالري آثار هنري  —————————————— 106

4-3-1-  نورپردازي گالري‌ها —————————————— 108

4-3-2-حركت و دسترسي گالري‌ها ————————————– 109

4-4- فضاهاي آموزشي  ———————————————- 109

4-4-1- کلاس هاي درس ——————————————– 110

4-4-2- تالارهاي درس و سخنراني ————————————– 111

4-4-3-  کارگاهها  ————————————————- 112

4-4-4- کارگاه طراحي و نقاشي —————————————- 113

4-4-5- کارگاه خوشنويسي  ——————————————- 113

4-4-6- کارگاه چوب ———————————————– 114

4-4-7- کارگاه سفال ———————————————– 117

4-5- کتابخانه  —————————————————- 115

4-5-1- ميز امانت ————————————————- 115

4-5-2- سالن مطالعه  ———————————————– 115

4-5-3- فضاي اداري  ———————————————– 116

4-6- فضاهای ورزشی در فرهنگسراها  ———————————— 122

4-7- نماز خانه ————————————————— 123

4-8- جدول و برنامه فیزیکی فرهنگسرا  ———————————– 124

منابع و مآخذ

رساله ارشد معماری فرهنگسرا با رویکرد معماری اسلامی که در این مقاله ارائه شد نمونه مطالعات کاملی در این زمینه می باشد , این محصول که بصورت word در 125 صفحه تنظیم شده است را از فروشگاه معماری و عمران وب سایت تخصصی معماری 98 تهیه نمایید .