قیمت گوسفند برای عید قربانی در سال 1400

عید قربانی یکی از عیدهایی می باشد که در آن در کشور ایران هر ساله مردم اقدام به قربانی کردن گوسفند زنده می کنند. شاید در این میان افرادی باشند که علاوه بر گوسفند اقدام به قربانی کردن دام زنده دیگری مثل گاو و گوساله نیز بکنند. حتی برخی از افرادی که توانایی خرید دام زنده ندارند، می توانند مرغ و خروس زنده نیز برای قربانی و ذبح تهیه کنند. هدف در اینجا فقط نیت است و عمل قربانی کردن صورت میگیرد.

البته بهترین گزینه که بیشتر از همه نیز افراد همین مورد را انتخاب می کنند، مربوط به گوسفند زنده می باشد. یکی از مواردی که سبب شده است تا این دام بهترین گزینه برای انجام این کار باشد، ارجاع به داستان حضرت ابراهیم و اسماعیل می باشد. آنجا خداوند برای ابراهیم گوسفندی فرستاد تا به جای فرزند خودش آن را قربانی کردن. و از آن به بعد این روز را روز عید قربان نامیده اند.

داستان عید قربان چیست؟

عید قربان یکی از مهمترین اعیاد مذهبی مسلمانان می باشد. در این روز طبق استناد به داستان حضرت ابراهیم (ع) و فرزندش، همه ساله در هر کجای جهان، مسلمانان نسبت به ذبح قربانی مورد نظر اعم از گاو، گوسفند، خروس و … اقدام می کنند. بر طبق این سنت در این روز، حضرت بزرگوار به دستور خدا در راه انجام آزمایش الهی نسبت به بریدن سر حضرت اسماعیل (ع) اقدام می کنند. اما به دستور خداوند چاقو بر گلوی فرزند عمل نمی کند و گوسفندی برای انجام این کار ظاهر می شود. این عید یادآور تعهد به عهد الهی و غلبه بر وسوسه های شیطانی می باشد. که افراد با نذر ها و نیت های متنوع نسبت به ذبح دام اقدام می کنند.

آیا قیمت دام زنده در عید قربان گران می شود؟

همیشه در همچین مواقعی ارگان هایی که قیمت گوسفند را تعیین می کنند باید اقدام به اعلام نرخ مناسب برای گوسفند فروشان کنند. تا جای ممکن سعی می شود قیمت مناسب باشد و گران نخواهد بود. اما مهمترین نکته برای زمانی است که شما بخواهید ار مرکزی خرید کنید تعداد دام های آنها کمتر باشد. برای مثال برخی مراکز هستند که تعداد موجودی دام های آنها کم است و سعی می کنند با قیمت بالاتری آنها را بفروشند.

اما با این وجود توجه به این نکته که در صبح روز عید قربانی تمامی مراکز سعی می کنند با قیمت بالا و نرخ تعیین شده اقدام به فروش گوسفند کنند. در ادامه روز که حدودا می توان به بعد از ظهر عید قربان و عصر همان روز اشاره کرد، در این مواقع ممکن است کمی قیمت ها کاهش پیدا کند. یعنی مراکز فروش به دلیل اینکه سود کافی خود را از فروش های قبلی داشته اند، برای تمام کردن موجودی سعی می کنند قیمت را کمتر اعلام کنند.

قربانی کردن گوسفند در عید قربان

گوسفند زنده از کجا بخریم؟

جاهای زیادی وجود دارد که شما بخواهید برای قربانی کردن در عید قربانی اقدام به خرید گوسفند کنید. حتی هستند مراکزی که می توانید از آنها گاو و گوساله زنده هم بخرید. کسانی که توانایی مالی آنها بالا بوده و می توانند دام بزرگتری بخرند، گاو و از آن پایین تر گوساله برای آنها مناسب است. حتی هستند از افرادی که به جای این موارد اقدام به خرید شتر زنده برای قربانی کردن در روز عید قربان می کنند.

اما در رابطه با مراکز فروش، در برخی شهرهای بزرگ اکثرا آدرس و مراکزی برای این منظور تعیین می شود که مردم می توانند از طریق این نوع مراکز اقدام به خرید کنند. در اینترنت هم که همانطور میدانید سایت های زیادی برای این منظور وجود دارد که می توانید از این سایت ها خرید کنید.

مقالات قبلی را بخوانید: سایت های خرید و فروش گوسفند زنده

قربانی کردن گوسفند زنده در عید قربان اجباری نیست

شاید برای شما سوال پیش بیاید که آیا قربانی کردن اجباری بوده و ما حتما باید این عمل را انجام دهیم؟ در پاسخ به این سوال باید به شما بگویم که خیر هیچ اجباری برای این مورد وجود ندارد. بسیاری از مردم با انتخاب و میل خودشان این کار را انجام می دهند. برخی ها هستند که اصلا توان مالی برای خرید یک گوسفند را ندارند، بنابراین قرار نیست در این کار اجباری وجود داشته باشد. منظور من این نیست که تنها در صورتی که توان مالی ندارید این مورد مشکلی ندارد. حتی کسانی که توانایی خرید دارند اما قربانی انجام نمی دهند باز هم مشکلی ندارد و هیچ اجباری برای این مورد وجود ندارد.

اما یک نکته مهم برای کسانی که دوست دارند در عید قربان، قربانی داشته باشند، می توانند به جای دام های گران قیمت از طیور برای این منظور استفاده کنند. یعنی می توان یک مرغ را قربانی کرده و گوشت آن را به یک نفر نیازمند یا بین دو نفر می توانید تقسیم کنید. واقعا در این عمل نیت و باور شما هست که کارتان را با ارزش می کند. بنابراین هیچگونه نگرانی از این بابت نداشته باشید.

خرید گوسفند در عید قربان

قیمت گوسفند زنده در عید قربان

بالاتر در رابطه با اینکه آیا ممکن است قیمت دام زنده افزایش پیدا کند و یا حتی در عید قربانی کاهش پیدا کند، صحبت هایی داشتیم. حال باید بررسی کنیم که در مراکز عرضه قیمت گوسفند زنده روز برای قربانی کردن چقدر است. اولین مورد مهم این است که باید بدانید قیمت ها برای هر کیلو گرم می باشد. یعنی قیمت آن را به صورت کیلویی حساب می کنند. بنابراین نرخ تعیین شده توسط اتحادیه در سال 1400 و البته نرخ بروز تعیین شده برای عید قربان مربوط به یک کیلو دام زنده همچون گوسفند می باشد.

عزیزان دقت داشته باشید که قیمت گوساله زنده و گاو و سایر دام ها مثل شتر قیمت های متفاوتی دارند. در اینجا به دلیل اینکه بیشترین خرید مربوط به گوسفند است، ما فقط به این مورد اشاره کردیم. در صورتی که قصد خرید سایر دام ها را دارید می توانید از مراکز خرید و فروش دام زنده که در بخشهای مختلفی وجود دارند و البته در اینترنت هم می توانید در رابطه با نرخ هر دام جستجو کنید. نباید تفاوت زیادی بین آنها وجود داشته باشد، اما با این وجود اختلافاتی در قیمت آنها وجود خواهد داشت.

قربانی و پخش گوشت توسط مراکز فروش

ممکن است برای شما هم این سوال یا این مورد پیش بیاید که بخواهید بدون دخالت شما مرکز فروش گوسفند زنده اقدام به قربانی کرده و خودشان گوشت را به دست نیازمندان برسانند. باید به شما بگوییم که برخی مراکز این کار را برای مشتریان خود انجام میدهند. البته این تنها شما نیست که همچین چیزی به فکرتان رسیده است. علاوه بر قربانی کردن گوسفند زنده در عید قربان، برخی افراد خیر در زمان های مختلفی اقدام به خرید انواع دام کرده و از مرکز فروش مربوطه می خواهند که خودشان گوشت آن را بین افرادی که نیازمند هستند تقسیم کنند.