آموزش خواندن پلان ساختمان

با سلام خدمت تمامی عزیزان و علاقمندان به معماری , در این بخش از مطالب وب سایت معماری ایران به بررسی موضوع داغ و پر طرفدار آموزش نقشه خوانی ساختمان می پردازیم . علاوه بر موضوعاتی همچون نقشه کشی ساختمان با استفاده از روش هایی همچون روش دستی و یا نرم افزار هایی همچون اتوکد autocad علافمندان و محصلین رشته معماری باید با عناوین و مباحث دیگری همچون طراحی پلان ساختمان و نقشه خوانی ساختمان آشنا باشند تا بتوانند در ساخت یک سازه مشارکت قابل توجهی داشته باشند و با ارائه ایده های خود در هنگام طراحی نقشه و همچنین خواندن نقشه سازه بتوانند در نهایت طرح و سازه ی شگفت انگیز و بی نقصی بوجود اورند .

آموزش خواندن پلان ساختمان

در رابطه با آموزش خواندن پلان ساختمان باید گفت که یک پلان یا همان نقشه مهم ترین بخش در ایجاد سازه ها را تشکیل میدهد زیرا تمامی اطلاعات مورد نظر برای ساخت یک سازه معماری و یا سازه های عمران در پلان تهیه میشود و مهندسین و ناظرین و عوامل اجرایی و همه و همه برای ساخت یک سازه نیاز به پلان اولیه طراحی شده دارند . در یک پلان یا همان نقشه ساختمان تمامی اطلاعات برای ساخت سازه از قبیل اندازه سایت ( زمین سازه ) , مساحت , در و پنجره ها , فضا و اندازه اتاق ها و … وجود دارد از این رو لازمه ایجاد یک سازه تهیه نقشه توسط طراحان و نقشه خوانی توسط عوامل اجرایی سازه است . با ما باشید تا در ادامه این مقاله به بررسی موضوع خواندن نقشه ساختمان بپردازیم و بدانیم که یک پلان ساختمان حاوی چه اطلاعاتی است ؟ .برای اینکه مطالب و نقشه خوانی را بهتر متوجه شوید بهتر است با معانی اصطلاحات بکار رفته در نقشه آشنا شوید :

  •  pantry : آبدار خانه
  •  living room : هال
  •  dining room : ناهار خوری
  •  porch : ایوان
  •  powder room : توالت یا دستشویی
  •  kitchen : آشپز خانه
  •  fire place : شومینه
آموزش خواندن پلان ساختمان

آموزش خواندن پلان ساختمان

پلانی که عکس آنرا در بالا مشاهده میکنید یک دید مسطح دو بعدی پرنده ( از زاویه نگاه پرنده ) در اختیار کاربر قرار میدهد که در این پلان اتاق ها , در ها , مبلمان , فضا و مساحت کلی سازه , کابینت ها , تجهیزات , تاسیسات و … بطور کلی قابل نمایش هستند و اطلاعات مورد نیاز برای ساخت این سازه در اختیار نقشه خوان قرار میگیرد . با استفاده از در و پنجره ها و شماره گذاری اتاق ها میتوانیم ارتباط اتاق ها و فضا ها را با یکدیگر تشخیص دهیم . هر پلان باید علاوه بر خود نمایش نقشه دارای اطلاعاتی نیز باشد برای مثال مانند عکس زیر باید مقیاس نقشه نوشته شده باشد که در این عکس بصورت گرافیکی نمایش داده شده است و مقیاس گرافیکی این مزیت را دارد که با تغییر اندازه پلان هم باز هم مقیاس قابل تشخیص است زیرا با گذاشتن خط کش بر روی مقیاس گرافیکی میتوان مقیاس پلان را بدست آورد . همچنین باید جهت شمال نیز مشخص شده باشد که در این عکس جهت شمال در سمت راست پایین تصویر نمایش داده شده است همچنین اطلاعات دیگری همچون نام طرح و کارفرما و محل پروژه و نوع پروژه و … نیز میتوانند در بخش اطلاعات موجود باشند .

آموزش خواندن پلان ساختمان

آموزش خواندن پلان ساختمان

دیوار ها یکی از مهم ترین عناصر تشکیل دهنده هر پلان هستند که فضای داخلی و بیرونی سایت را جدا میکنند و در تقسیم بندی فضای خالی بیرونی مهم ترین نقش را دارند زیرا فضای هر اتاق با کشیدن دیوار بین فضا های خالی مشخص میشود , دیوار ها میتوانند ضخیم یا نازک باشند و این انتخاب بستگی به طراح و مهندس پروژه و نوع سازه دارد برای مثال در خانه های چوبی از دیوار های ضخیم استفاده میشود که در هنگام ترسیم پلان باید ضخامت دیوار ها با کشیدن خطوط قطور تر مشخص شود پس در هنگام خواندن نقشه ساختمان باید توجه داشته باشید که کدام دیوار ضخیم و کدام دیوار نازک رسم شده است . دیوار ها در پلان با خطوط موازی مشخص میشوند و دیوار اتاق ها با استفاده از خطوط عمودی و افقی مشخص میشود . دیوار ها موازی کشیده میشوند و در محل در ها و پنجره ها بریده میشوند , توجه داشته باشید که در هنگام بازسازی نقشه قرار بر این است که دیوار های موجود را بصورت توخالی و دیوار های جدید را بصورت تو پر و رنگی تر نشان دهند .

آموزش خواندن پلان ساختمان

آموزش خواندن پلان ساختمان

گاهی برای بهتر نشان دادن جزئیات برخی از فضا ها را بزرگتر نشان میدهند که در این میان آشپزخانه و حمام و سرویس بهداشتی را بهتر و بزرگتر نشان میدهند تا جزئیات بیشتری در دست نقشه خوان ساختمان قرار بگیرد زیرا با بزرگتر نشان دادن این مکان ها کابینت ها لوله کشی ها و تاسیات و … بهتر و بزرگتر رد اختیار نقشه خاون قرار میگیرند . بهتر است برای این فضا ها نمای داخلی نیز رسم شود و اطلاعات بیشتری در نقشه درج شود زیرا ما میتوانیم برای مثال مکان کابینت ها را ببینیم اما از ارتفاع و اندازه و طول و … انها اطلاعی نداریم پس با رسم و درج اطلاعات بیشتر میتوان نقشه خوانی ساختمان بهتری را انجام داد .

آموزش خواندن پلان ساختمان

آموزش خواندن پلان ساختمان

درب و پنجره ها نیز دارای اهمیت زیادی در نقشه خوانی هستند که درب و پنجره ها رد هر نقشه کاملا قابل تشخیص هستند و دارای مکان و اندازه هستند . پنجره ها در دیوار ها با سه خط موازی نشان داده میشوند و درب ها بصورت یک خط مستقیم عمود بر دیوار و قوسی که این خط را به دیوار متصل میکند نمایش داده میشوند که در این نوع نمایش مکان در و نوع باز شدن ان به داخل و یا خارج نیز نمایش داده میشود برای مثال در این نقشه درب  آبدار خانه ( pantry ) به سمت چپ لولا شده است و به داخل آن باز میشود .

در برخی از نقشه ها ممکن است دو در کنار یکدیگر رسم شوند که این کار علاوه بر خلق یک الگوی حرکتی باعث بوجود امدن یک خط دید بهتر میشود . درب های دو تایی همچون تصویر زیر با دو قوس و خط نشان داده میشوند به طوریکه دو درب تکی روبروی یکدیگر قرار میگیرند که همانند درب های تکی نوع باز شده آنها نیز مشخص می باشد که در این تصویر به داخل نشیمن درب ها باز میشوند که دانستن این امر در طراحی و جایگذاری مبلمان در نشیمن بسیار حائز اهمیت است .

آموزش خواندن پلان ساختمان

آموزش خواندن پلان ساختمان

شومینه ( fireplace ) که در تصویر نمایش داده شده است یکی از موارد دیگری است که در پلان نمایش داده میشود که شامل یک مستطیل بیرونی برای نمایش دیوار خارجی و دود کش و یک مستطیل درونی برای نمایش آتشدان شومینه است .

آموزش خواندن پلان ساختمان

آموزش خواندن پلان ساختمان

راه پله ها مورد دیگری هستند که در پلان معماری نمایش داده میشوند و فضای زیادی از اتاق را میگیرند و بر سقف اتاق ها نیز تاثیر میگذارند بنابراین باید در نمایش دقیق پله ها و راه پله در پلان زیاد دقت کرد . راه پله ها همچون تصویر زیر بصورت یک سری خطوط موازی رسم میشوند که با یک پیکان و نوشته که جهت بالا رفتن و پایین رفتن را نمایش میدهد نمایش داده میشوند .

آموزش خواندن پلان ساختمان

آموزش خواندن پلان ساختمان

انتقال سقف یکی از مواردی است که بطور معمول در پلان های معماری و نقشه های عمران نمایش داده نمیشوند اما در صورت مقرر کردن نمایش میتوان این مورد را نیز در پلان گنجاند که تغییرات سقف و انتقال سقف با استفاده از خط چین هایی همچون تصویر زیر نمایش داده میشوند .

آموزش خواندن پلان ساختمان

آموزش خواندن پلان ساختمان

در این بخش از مطالب وب سایت معماری 98 به ارائه مطلب کاربردی نحوه خواندن پلان ساختمان پرداختیم امیدواریم توانسته باشیم که تمامی مطالب مورد نیاز شما عزیزان را ارائه داده باشیم .

منبع : وب سایت معماری ایران مرجع ارائه مقالات معماری و عمران

2 پاسخ به “آموزش خواندن پلان ساختمان”