اصولی برای معماران

با سلام خدمت تمامی معماران و علاقمندان به این رشته , در این بخش از مقالات وب سایت معماری ایران به بررسی موضوع اصول مهم برای معماران می پردازیم . هر معماری باید با توجه به اصول و نکاتی کار خود را بر پایه ای برنامه ریزی کند و با رعایت این اصول و نکات در کنار برنامه ریزی مختص به خود به انجام کار ها و پروژه های مختلف و مورد نظر خود بپردازد تا با مسائلی همچون کمبود وقت و … مواجه نشود از این رو در ادامه این مقاله به معرفی اصول معماری برای معماران می پردازیم تا افراد مبتدی در این رشته با این اصول آشنایی داشته باشند .

اصولی برای معماران

در رابطه با اصولی برای معماران باید گفت که با توجه به پیدایش نرم افزار های معماری همچون نرم افزار اتوکد autocad و نرم افزار تری دی مکس 3D Max و سایر نرم افزار های مربوطه زمان انجام پروژه ها بسیار کوتاه شده و در مقابل این زمان کوتاه باید پروژه ها با بهترین کیفیت انجام شود و در زمان مقرر طراحی پلان ساختمان و سازه مورد نظر کامل شود و برای خواندن پلان ساختمان و سازه به مهندسین و سایر عوامل اجرایی تحویل داده شود اما در این میان معماران با مشکلی همچون ازدحام کار ها و بروز نگه داشتن اطلاعات و تکمیل کردن اطلاعات نقشه های در دست کار و … مواجه هستند و نمیتوانند به انجام برخی از کار ها بپردازند از این رو هر طراح و معماری باید با داشتن طرح و برنامه ریزی خاص به انجام کار های خود بپردازد که در ادامه این مقاله با معرفی اصول طراحی برای معماران راهکار هایی برای هوشمندانه تر کار کردن در معماری بجای سخت تر کار کردن را برای معماران معرفی میکنیم .

اصولی برای معماران

اصولی برای معماران

برنامه ریزی در معماری

  • قبل از هر چیزی برای انجام کار های مختلف خود در ساعات مختلف برنامه ریزی مناسبی داشته باشید .
  • تفاوت میان کلمه موثر و کار آمد را درک کنید , موثر به معنای انجام کار های صحیح و درست و کار آمد به معنای انجام کار ها به روش صحیح و درست است پس از ترکیب این دو بهره ببرید تا بتوانید موثرترین و در عین حال کارآمد ترین امور را انجام دهید . فراموش نکنید که شما باید قبل از انجام کار ها به روش درست باید کار های درست را انجام دهید پس این دو اصل مهم را فراموش نکنید .
  • اصل 20/80 را رعایت کنید , به این معنی که 80 ردصد نتیجه کار شما نتیجه 20 درصد تلاش بیشتر شماست پس بیشتر تلاش کنید البته این به این معنی نیست که وقت بیشتری را به کار خود اختصاص دهید زیرا همیشه اختصاص وقت بیشتر به کار موجب نتیجه دهی بهتر آن نمیشود پس اساسی تر و اصولی تر کار کنید .
  • نمای کلی فرایند های خود را تغییر دهید , درست است که نما و مراحل طراحی اولیه تمامی پروژه ها یکسان است اما با استفاده از طراحی کلی پروژه و نگاه دقیق تر به آن میتوانید به راحتی ایده های جدید بپردازید پس با رسم نمای کلی پروژه و اضافه و حذف کردن برخی از بخش ها میتوان ایده های بهتر بوجود آورد . برای این کار نیز میتوانید از mind map یا همان نقشه ذهنی استفاده کنید .
  • بعد از طراحی کلی پروژه مورد نظر خود از چک لیست ها استفاده کنید که نرم افزار های مدیریت پروژه این امکان را به کاربران و طراحان میدهند که بعد از تکمیل هر بخشی چک لیستی از امور خود درست کنید .
برنامه ریزی در کار

برنامه ریزی در کار

متمرکز ساختن و تنظیم زمان در معماری

زمان مهم ترین ابزار برای انجام کار ها در معماری است که نه میتوان آنرا ایجاد کرد و نه میتوان آنرا ذخیره کرد پس کار های خود را در بهترین زمان و وقت انجام دهید و آنها را به تعویق نیندازید .

  • ابتدا به انجام کار های اصلی و اولیه که به ایجاد طرح اصلی می انجامد بپردازید و این اصل را رعایت کنید که ابتدا شیشه خود را با سنگ های بزرگ پرکنید زیرا در هنگام کار های معماری اعم از شیت بندی در معماری و طراحی پلان و اسکیس بهتر است ابتدا به ارائه طرح اصلی بپردازید تا ارائه جزئیات تا در صورت کمبود وقت توانسته باشید منظور خود را تا حد زیادی به مخاطب رانده باشید .
  • سعی کنید در کمترین زمان ممکن بهینه ترین و موثر ترین کار ها را انجام دهید و وقت زیادی را به انجام کار ها اختصاص ندهید .
  • بهتر است کار هایی که نسبت به انها بی علاقه هستید و مشکل هستند را در ساعاتی انجام دهید که انرژی بیشری دارید برای مثال این کار ها را در اول صبح انجام دهید و کار هایی مورد علاقه خود را در ساعات بعدی انجام دهید .
  • کار های مشابه را در یک زمان و همزمان انجام دهید تا وقت کمتری از شما گرفته شود , اگر بر روی چندین پروژه کار میکنید سعی کنید کار های مشابه آنها را پشت سر هم انجام دهید تا وقت و انرژی کمتری از شما گرفته شود .

مدیریت اطلاعات در معماری

  • یکی از کار هایی که سبب مدیریت اطلاعات و در عین حال مدیریت زمان میشود این است که ملاقات های خود را کمتر کنید زیرا ملاقات های بیشتر برابر است با کار کمتر , قبل از رفتن به هر ملاقاتی و پذیرفتن آن از خود بپرسید که این ملاقات به چه منظور انجام میشود ؟ هدف از این ملاقات چیست ؟ و … پس ملاقات های غیر ضروری را از برنامه خود حذف کنید .
  • ایمیل های خود را هر روز پردازش کنید نه اینکه فقط ایمیل خود را چک کنید .
  • از برنامه های فیلتر ارسال پیام بر روی ایمیل خود استفاده کنید , برای مثال برای اینکه تعیین کنید هر ایمیلی که حاوی کلمه خاصی باشد به پوشه ای برود که آنرا تعیین میکنید میتوانید از برنامه Thunderbird استفاده کنید .
مدیریت اطلاعات

مدیریت اطلاعات

ابزار شناسی در معماری

  • ابزار خود را بشناسید و ببینید در ابزار های خود چه چیزی دارید , مشاهده کنید ابزاری که دارید برای انجام کار های مورد نظرتان کافی است ؟ کار های مورد نظر خود و نیاز به ابزار موجود خود را مقایسه کنید و ببینید که بهتر نیست ازار خود را تغییر دهید و به یک کیف ابزار کوچکتر با کاربرد بیشتر بسنده کنید تا اینکه به یک کیف ابزار بزرگ بسنده کنید .
  • شاید این مورد برای بیشتر معماران صدق کند که تمرکز خود را فقط بر روی نوع خاصی از نرم افزار ها متمرکز میکنند برای مثال برای انجام پروژه های بیم ( در این رابطه میتوانید به بیم BIM چیست ؟ مراجعه کنید ) بیشتر بر روی نرم افزار آرشیکد archicad تمرکز خود را قرار میدهند اما بهتر است که به کار کردن با نرم افزار های دیگر نیز توجهی داشته باشید شاید چیزی که میخواید و ابزار های مورد ظر خود را در سایر نرم افزار ها پیدا کردید برای مثال نرم افزار تری دی مکس با داشتن قابلیت استفاده از پلاگین های کاربردی معماری برای تری دی مکس این امکان را به کاربر میدهد تا با نصب پلاگین هایی همچون پلاگین وی ری vray و … به اعمال تمامی کار های خود و برطرف کردن نیاز های خود بپردازد .
  • در هنگام کار با نرم افزار های مختلف معماری از کلید های میانبر استفاده کنید برای مثال در هنگام کار با اتوکد از کلید های میانبر استفاده کنید که در این رابطه در وب سایت معماری 98 مطالبی همچون ترفند های نرم افزار اتوکد و آموزش مخفف دستورات اتوکد و کلید های میانبر در نرم افزار اتوکد و کلید های میانبر در نرم افزار تری دی مکس به انتشار رسیده است .
ابزار شناسی

ابزار شناسی

انجام خودکار وظایف تکراری

  • برای کار های تکراری خود الگو ایجاد کنید , برای مثال اگر ایمیل های تکراری زیادی ارسال میکنید یک الگو و کپی از آن تهیه کنید .
  • اگر پروژه های تکراری زیادی انجام میدهید از آنها الگو بسازید .

منبع : وب سایت معماری ایران مرجع ارائه مقالات معماری و عمران