تنظیمات vrayIES در vray

با سلام خدمت تمامی معماران و دنبال کنندگان رشته معماری و عمران , در این بخش از مطالب مربوط به آموزش نرم افزار های معماری در وب سایت معماری 98 به بررسی موضوع آموزش vray IES در vray می پردازیم . نور پردازی در مکس و سایر نرم افزار ها یکی از قابلیت های برجسته نرم افزار های سه بعدی معماری همچون نرم افزار تری دی مکس 3D Max و نرم افزار راینو Rhino و … است که طراحان برای کار هایی همچون طراحی پلان ساختمان و طراحی نمای ساختمان و … باید با آن آشنا باشند و بتوانند نورپردازی مناسبی برای فضا ها بکار گیرند از این رو در ادامه این مقاله به بررسی موضوع آموزش تنظیمات vrayIES در vray می پردازیم .

تنظیمات vrayIES در vray

در آموزش های قبلی راجع به نور پردازی در تری دی مکس به ارائه موضوعاتی همچون آموزش vray sun و تنظیمات vraylight در vray پرداختیم و در این مقاله به بررسی موضوع تنظیمات vrayIES در vray می پردازیم . پلاگین وی ری vray یکی از پلاگین های کاربردی معماری برای تری دی مکس محسوب میشود که امکانات و قابلیت های زیادی به این نرم افزار می افزاید و در نسخه های مختلفی همچون پلاگین 2.3 vray در تری دی مکس و … وجود دارد تا کاربران بتوانند با توجه به نیاز خود به استفاده از این پلاگین بپردازند . در ادامه به بررسی نور vrayIES می پردازیم که این نور بیشتر برای شبیه سازی نور های هالوژن در تری دی مکس مورد استفاده قرار میگیرد .

تنظیمات vrayIES در vray

تنظیمات vrayIES در vray

Enabled : با استفاده از این گزینه به خاموش و روشن کردن vrayies می پردازیم .

enable viewport shading : به صورت معمول تیک این گزینه زده شده است و فعال است , اگر دقت کرده باشید در تری دی مکس 2012 قسمتی بنام Realistic داریم که سایه نورها رو در viewport را نشان میدهد که اگر تیک این گزینه را بردارید دیگر از نور های vray IES خبری نیست و یا اگر تیک این گزینه را برداشته باشید و بخواهید این گزینه را دوباره فعال کنید پنجره زیر برای شما باز میشود که به این معنی است که این تغییر را دوباره نمیتوانید ایجاد کنید و در صورت باز کردن دوباره فایل برای شما اعمال میشه .

تنظیمات vrayIES در vray

تنظیمات vrayIES در vray

Targeted : این قسمت باعث جهت دار شدن نور میشود .

کادر none : در این قسمت چیزی نوشته نشده است و شما میتوانید فایلی با فرمت ies برای نورتون اختصاص بدهید . که برای ساختن نور هالوژن میتوانید از اپلیکیشن ies generator استفاده کنید .

rotation x و y و z : این گزینه زاویه جهت منبع نور را نسبت به جهت های x , y , z را مشخص میکند .

Cutoff : برای تعریف آستانه شدت نور از این گزینه استفاده میشود که در صورت کم بودن محاسبه نمیشود . در صحنه هایی با تعداد نور زیاد از این گزیه میتوان استفاده بهتری نمود , مقادیر بالا قسمت زیادی از نور رو می بره و مقادیر کم محدوده نور بزرگتری دارند.  اگر ۰٫۰ بذاریم نور برای تمامی سطوح  محاسبه می شود که رد این صورت رندر طولانی تری خواهیم داشت و باید به راه هایی برای پایین آوردن سرعت رندر ( بالا بردن سرعت رندرگیری در تری دی مکس و تکنیک های کاربردی برای تری دی مکس ) تکیه کرد .

تنظیمات vrayIES در vray

تنظیمات vrayIES در vray

Use light shape : این گزینه بصورت پیش فرض روشن است اما اگر خاموش شود سایه های sharp ساخته میشود و اگر روشن باشد بر اساس شکلی که به نور دادید برای محاسبه سایه بکار گرفته میشود .

Shape subdivs : مقادیر بالای این گزینه باعث کیفیت بالای صحنه و رندر گیری کند تر میشود .

Color mode : در این قسمت اگر color باشد که همان رنگ است و اگر temperature باشد که مقیاس کلوین است باید دمای رنگ نور نیز انتخاب شود .

Power : شدت نور رو بر حسب lumen مشخص می کند . (lumen : واحد تشعشع برابر مقدار نوری که از یک شمع معمولی بین المللی ساطع میگردد ) .

Area speculars : وقتی تیک این گزینه را بردارید و خاموشش کنید نور بصورت نقطه در بازتاب ها می افتد .

Exclude : با استفاده از این گزینه میتوانید برخی از آبجکت ها را از سایه روشن نور حذف کنید .

ساخت نور ies با استفاده از نور photometric

این روش برای افرادی که قبلا با نور های مکس های مکس کار کرده اند و به انها مسلط هستند بهتر است که در آن برای ساخت نور ies از خود تری دی مکس استفاده میشود . برای این کار یک نور Target Light در صحنه بذارید و قسمت ( Light Distribution ( type اون رو باید به Photometric Web تغییر دهید .

تنظیمات vrayIES در vray

تنظیمات vrayIES در vray

در ادامه نور ies تون رو باید به قسمت Distribution بدهید . برای اینکار بر روی choose photometric file کلیک کرده و به آدرس فایل ies تون بروید .

تنظیمات vrayIES در vray

تنظیمات vrayIES در vray

بقیه تنظیمات هم که مربوط به target light است .

منبع : وب سایت معماری ایران مرجع ارائه مقالات آموزش نرم افزار های معماری و معماری ایرانی

2 پاسخ به “تنظیمات vrayIES در vray”