تنظیمات vraylight در vray

با سلام خدمت تمامی علاقمندان به معماری و عمران , در این بخش از مطالب مربوط به مقالات و مطالب وب سایت معماری ایران به بررسی موضوع آموزش تنظیمات vraylight در vray می پردازیم . طراحان برای ایجاد طرح های معماری حرفه ای به نرم افزار های معماری همچون نرم افزار اتوکد autocad و نرم افزار های سه بعدی همچون نرم افزار اسکچ آپ sketchup و نرم افزار تری دی مکس 3D Max نیازمند اند و برای استفاده هر چه بیشتر و بهتر از امکانات این نرم افزار ها برای آنها افزونه ها و پلاگین هایی ساخته شده است از این رو در ادامه این مقاله به بررسی تنظیمات یکی از پلاگین های کاربردی معماری برای تری دی مکس می پردازیم .

تنظیمات vraylight در vray

در رابطه با تنظیمات vraylight در vray باید گفت که پلاگین وی ری vray یکی از پلاگین های کاربردی برای تری دی مکس است و با افزودن امکانات بیشتر به نرم افزار تری دی مکس به کاربر این اجازه را میدهد تا به قابلیت های بیشتری و بهتری از این نرم افزار دسترسی داشته باشد , پلاگین وی ری در نسخه های مختلفی همچون پلاگین 2.3 vray در تری دی مکس و … برای تری دی مکس موجود است و کاربران برای استفاده از امکانات افزودنی این پلاگین میتوانند از نسخه های متناسب با نیاز خود استفاده کنند . برای ارائه تنظیمات vraylight در وی ری با قسمت تنظیمات option سر  کار خواهیم داشت .

تنظیمات option vraylight

تنظیمات option vraylight

تنظیمات option vraylight

Cast shadows : در این گزینه که بصورت پیش فرض روشن است نور باعث سایه دار شدن میشود , در صورت خاموش کردن این گزینه دیگر نور باعث ایجاد سایه نمیشود .

Double – sided : نگامی که شکل نور plane باشد از این گزینه برای تابیدن دو طرفه میتوان استفاده کرد ولی اگر نور Sphere  و یا Dome باشد این گزینه تاثیری ندارد .

Invisible : با زدن این گزینه باعث میشود که منبع نوری دیگر مشخص نباشد البته این نامرئی بودن نور فقط نسبت به دوربین و refractions خواهد بود , اگر می خواهید این نامرئی بودن در reflections هم اتفاق بیافتد باید از Affect specular استفاده کنید .

Ignore light normals : به طور معمولی نوری که از یک منبع نور خارج شود پراکنده میشود که اگر تیک این گزینه را بردارید بیشتر نور در جهت بردار آن پراکنده ساطع میشود .

تنظیمات option vraylight

تنظیمات option vraylight

No decay : کلمه inversely به معنی نزول است و بطور معمول قسمتی از شی ء که به نور نزدیک تر است روشن تر است و قسمت های دور تر تیره تر هستند که اگر تیک این گزینه را بردارید افت نور و تیرگی و روشنی اتفاق نمی افتد .

Skylight portal : در صورت زدن تیک این گزینه وی ری دیگر از Color و Multiplier استفاده نمیکند و شدت نور بر اساس محیط اطراف یا environment تنظیم میشود .

Simple : هنگامی که تیک گزینه Skylight portal رو بزنید این قسمت فعال میشود ,  وقتی تیک این قسمت رو می زنید در واقع به VRayLight می گید که رنگ نور رو مستقیماً از رنگ environment بگیرد . vray light به طور معمول هنگامی که  Skylight portal را زده باشید نور را از محیط اطراف میگیرد که این به این معنی است که باید ردیابی های زیادی صورت گیرد و رندر نیز طولانی تر شود اما زدن این گزینه باعث میشود تا رندرگیری در زمان کمتری انجام شود .

Store with irradiance map : در صورت زدن تیک این گزینه و قرار دادن تنظیمات بر روی irradiance map رندر کند تر انجام میشود ولی میتوانید irradiance map را ذخیره و بعدا از آن نیز استفاده کنید .

Affect diffuse : این گزینه تاثیر میزان نور بر روی  خصوصیات diffuse متریال ها را مشخص میکند .

Affect reflections : میزان تاثیر نور بر روی خصوصیات reflections  متریال ها را مشخص میکند .

 

تنظیماتTexture

تنظیماتTexture

تنظیماتTexture

Use texture : اگر از نورهای Rectangle, Dome و یا Mesh استفاده می کنید این گزینه باعث می شود که برای سطح نور از texture اسفاده کند .

Resolution : کیفیت texture را مشخص میکند .

Adaptiveness : به معنی انطباق است و میزان روشنایی Texture رو مشخص می کند . اگر ۰.۰ باشه هیچگونه تطبیقی برای شدت texture صورت نخواهد گرفت. و وقتی ۱.۰ باشه حداکثر میزان تطابق صورت می گیرد . تغییر در مقدار این پارامتر وقتی لازم است که بخش هایی از texture  خیلی روشن باشد . این کار از تمرکز نور بر روی قسمت های خاص جلوگیری مکیند .

بخش Dome light option

Spherical full dome : با زدن تیک این گزینه نور کل محیط را فرا میگیرد ولی اگر تیک نداشته باشد نور فقط hemisphere را در بر میگیرد .

منبع : وب سایت معماری ایران مرجع ارائه مقالات آموزش نرم افزار های معماری

2 پاسخ به “تنظیمات vraylight در vray”