تکنیک های کاربردی برای تری دی مکس

با سلام خدمت تمامی معماران و دنبال کنندگان رشته معماری , در این بخش از مطالب مربوط به آموزش نرم افزار های معماری از بخش آموزش تری دی مکس به بررسی موضوع تکنیک های مفید برای تری دی مکس می پردازیم . در میان نرم افزار های معماری در حوزه نرم افزار های سه بعدی همچون نرم افزار اسکچ آپ sketchup و … نرم افزار تری دی مکس 3D Max یکی از بهترین نرم افزار های معماری است که مورد استفاده بسیاری از کاربران در طرح معماری و طراحی پلان ساختمان ها و سایر رشته ها است که امکانات و قابلیت های زیادی دارد و کاربران زیادی از آن استفاده میکنند از این رو در ادامه این مقاله به بررسی موضوع تکنیک های نرم افزار تری دی مکس می پردازیم .

تکنیک های کاربردی برای تری دی مکس

در رابطه با تکنیک های کاربردی برای تری دی مکس باید گفت که نرم افزار تری دی مکس دارای قابلیت های زیادی است و با استفاده از امکانات آن میتوان سازه های پیچیده و پلان های مختلف را طراحی کرد و به عنوان یکی از بهترین نرم افزار ها در تکمیل روند طراحی معماری مورد استفاده قرار میگیرد و با عرضه پلاگین های کاربردی معماری برای تری دی مکس قابلیت های بیشتری به این نرم افزار افزوده شد و با استفاده از پلاگین هایی همچون پلاگین وی ری vray در نسخه های مختلف همچون پلاگین 2.3 vray در تری دی مکس و … میتوان تمامی نیاز های خود را برطرف کرد . در رابطه با نرم افزار تری دی مکس و تکنیک های کاربردی برای نرم افزار تری دی مکس مطالب دیگری همچون بالا بردن سرعت رندرگیری در تری دی مکس و … نیز در وب سایت معماری ایران ارائه شده است و در ادامه نیز موضوع روش های کاربردی برای تری دی مکس می پردازیم .

  • برای mental ray و vray متریال architectural materials و self illuminated قادر به تابش نور از خود هستند که اگر آنرا به باکسی نسبت دهید شما اثری شبیه photometric area light و Vray light خواهید داشت .
  • سعی کنید در رندر های خود از سایه های نرم استفاده کنید زیرا در صورت استفاده از سایه های تیز کارتان کمی غیر واقعی نمود میکند . برای تنظیم نور  Mr Omni / Spot شما با تنظیم کردن فاکتور Radius از قسمت Area light parameters میتوانید میزان نرمی سایه ها را کنترل کنید , که برای Mental Ray شما بایستی از سایه نوع RayTraced Shadows استفاده کنید و در Vray برای نرم شدن سایه ها پارامتر Area Shadow را فعال کنید و اندازه نور را تنظیم کنید البته توجه داشته باشید که سایه های نرم زمان رندرگیری را افزایش میدهند .
  • برای اینکه سایه های طبیعی و بهتری داشته باشید سعی کنید اندازه اشیا را با مقیاس واقعی در نظر بگیرید .
  • در این بخش به بررسی موضوع چگونگی کاهش دادن زمان رندر های آزمایشی ( test render ) می پردازیم :

پایین آوردن اندازه تصویر ها میتواند تا حد زیادی باعث کاهش زمان رندر شود , کاهش کیفیت سایه ها میتواند موجب کاهش زمان رندر شود , کاهش photon ها و کاهش تنظیمات Sampling میتواند موجب کاهش زمان رندر شود , تعداد نور های موجود در صحنه را در حالت تعادل قرار دهید , تعداد polygon ها را کاهش داده و از اصلاحگر Optimize برای این منظور استفاده کنید و برای Smooth کردن شی از اصلاحگر Smooth استفاده کنید .

  • بجای استفاده از اصلاحگر Editable Mesh از Editable Poly استفاده کنید , Editable Poly دارای error های کمتری است و برای مدل سازی های حرفه ای بهینه سازی شده است و از تنظیمات بیشتر و حرفه ای تری برخوردار است .
  • تا جایی که میتوانید میزان polygon ها را کاهش دهید برای مثال بجای استفاده از Smooth برای یک باکس از Chamfer box استفاده کنید .
  • بهترین نور برای رندر صحنه ها Omni Light یا MR Omni است .
  • گاهی اوقات ممکن است تمامی Vertex ها در صحنه ناپدید شوند که برای رفع این مشکل میتوانید اقدامات زیر را انجام دهید :

آبجکت مورد نظرتان را دوباره به Editable Poly تبدیل کنید .

آبجکت مورد نظر خود را یک بار به Editable Mesh تبدیل کنید و مجددا آنرا به Editable Poly تبدیل کنید .

فایل مورد نظرتان را ذخیره کنید و برنامه را بسته و مجددا وارد آن شوید .

فایل را ذخیره کرده و نرم افزار را ببندید و دوباره آنرا باز کنید و صفحه ای جدید را باز کنید و آبجکت مورد نظرتان را Merge کنید .

  • بجای استفاده از Area Shadows در mental ray که زمان رندر را افزایش میدهد از RayTraced Shadows استفاده کنید که اگر با Light-Tracer کار میکنید پس قادر به استفاده از Area Shadows خواهید بود زیرا نتیجه همانی خواهد بود Mental Ray با RayTraced Shadows  بدست می آید .
  • در صورت عدم قادر بودن به حرکت دادن آبجکت مورد نظر در صحنه میتوانید کلید x را روی صفحه کلید فشار دهید تا gizmo مربوط به آبجکت فعال شود .
  • زمانی که یک شی ء loft ایجاد میکنید ممکن است در ابتدا و انتهای آن مشکل بوجود بیاید که برای رفع این مشکل باید Corner vertex را برای Vertex های ابتدایی و انتهایی فعال کنید .
  • همواره آخرین Service Pack ها را برای تری دی مکس دانلود کنید که در این Service Pack ها مشکلات عمده نرم افزار ها رفع میشود .
  • معمولا برای Extrude کردن Shape دو مشکل ممکن است به وجود آید :

ممکن است دو Segment روی هم افتاده باشند

ممکن است Shape شما بسته نباشد یعنی در جایی Vertex ها weld نشده باشند

  • اگر interface/panel ناپدید شده باشد برای حل آن میتوانید از راه های زیر استفاده کنید :

ممکن است در حالت expert باشید پس ctrl + x رابزنید .

این مسیر را Customize > Customize User Interface > Toolbars Tab > Reset طی کنید .

فایلی با نام ۳dsmax.ini در پوشه اصلی ۳ds Max وجود دارد آن را حذف کرده و دوباره نرم افزار را اجرا کنید .

از منوی Customize یک UI Scheme جدید را اجرا کنید .

منبع : وب سایت معماری ایران مرجع ارائه مقالات آموزش نرم افزار های معماری از آموزش تری دی مکس