راندو با آبرنگ

با سلام خدمت تمامی علاقمندان و دنبال کنندگان رشته معماری و عمران , در این بخش از مطالب مربوط به مقالات و مطالب آموزش نرم افزار های معماری در وب سایت معماری 98 به بررسی موضوع آموزش راندو با آبرنگ می پردازیم . هنر راندو کردن یکی از استعداد ها و سر رشته هایی است که هر معماری برای کشیدن طرح و ایده خود باید با آن آشنا باشد و بتواند طرح اولیه و یا نهایی خود را بدین وسیله آماده کند و در ادامه در صورت لزوم با استفاده از نرم افزار های معماری همچون نرم افزار اتوکد autocad و نرم افزار اسکچ آپ sketchup و … به طراحی پلان ساختمان مورد نظر و یا سازه مورد نظر خود بپردازند و در صورت عدم نیاز به طراحی پلان از طرح راندو استفاده کنند از این رو در ادامه این مقاله به بررسی موضوع راندو کردن با آبرنگ می پردازیم .

راندو با آبرنگ

آبرنگ در معماری به عنوان یکی از اصلی ترین و مهم ترین ابزار ها برای کار هایی از قبیل راندو کردن محسوب میشود ( در رابطه با راندو میتوانید به مطلب راندو چیست ؟ مراجعه کنید ) . راندو با آبرنگ از شیوه های قدیمی در معماری است و بدلیل اینکه آبرنگ نمیتواند کنترل شود و اکثرا در هنگام آبرنگ کاری کنترل آن سخت است و ممکن از فضا های مورد نظر تجاوز کند پس بحث راندو به وسیله آبرنگ از مهم ترین کار های راندو است . راندو کردن علاوه بر اینکه با ماژیک ( بهترین شماره های ماژیک راندو )  امکان پذیر است با آبرنگ نیز ممکن است طرح ها و ایده هایی خلق شوند که نظر مخاطبین را بسیار مورد جلب قرار دهند و نمونه کار راندو با آبرنگ به عنوان طرح های اولیه برای ساخت سازه های عظیم مورد استفاده قرار گیرد . طرح معماری ای که با راندو با آبرنگ بوجود بیاید یکی از زیبا ترین طرح ها خواهد بود و در معماری ایرانی از جایگاه خاصی برخوردار است .

روش های راندو با آبرنگ

برای راندو کردن با آبرنگ دوروش وجود دارد , در روش اول مداد را روی کاغذ میکشید و به آرامی راندو میکنید و در روش دوم از قلم و مرکب و دورخط و سپس راندو کردن استفاده میکنید که روش دوم بسیار ساده است و تصویری واقعی از راندو را نشان میدهد . لازم به ذکر است که کسب مهارت های راندو با آبرنگ با تمرین بوجود می آید و بعد از فرا گرفتن این تکنیک ها دیگر به آن مسلط میشوید و در هنگام کار و راندو کردن آسمان و آب و … مهارت خاصی کسب می کنید .

ابزار تکنیک آبرنگ

قلم موی گرد شماره ۳ و ۸ با سطح ۲٫۵ سانتی متر ،کاغذ نگهدار ، نمک ، تیزبر ، ( و یـــنــز و ر و نیوتن ) , آبی ( وینزور ) ,  آبی(کوبا لت ) , قرمز ( کادمیوم ) ,  زرد ( کادمی وم ) , زرشکی ( آلیزارین ) , مشکی ( آی وری ) , قهوه ای مایل به قرمز , زرد مایل به قهوه ای , قهوه ای سوخته مایل به قرمز , ( سپیا ) , سبز ( تالو ) , سبز ( متوسط ) .

نکاتی در رابطه با راندو با آبرنگ

  • قلم و کاغذ و قلموی مناسب انتخاب کنید و ادندازه قلم را متناسب با راندو کردن خود تنظیم کنید برای مثال قلمو های بزرگ برای آسمان و قلمو های دیگر برای کار های دیگر مورد استفاده قرار میگیرند .
  • در هنگام رنگ آمیزی فضا های بزرگ همچون آسمان و زمین که نیاز به چند سطح رنگ دارند ابتدا زمینه را با آب آغشته کنید تا آثار نا مطلوب بوجود نیاید .
  • برای پوشش گیاهی قهوه ای مایل به قرمز را با سبز ترکیب کنید و برای سایه خاکستری آبی و قرمز روشن را با یکدیگرمخلوط کنید , چنان چه هر رنگی را با قهوه ای سوخته مایل به قرمز – خاکستری یا مشکی مخلوط کنید به سایه خاکی و هماiنگی و ثبات می رسید .
  • از ابزار های تیز همچون تیز بر برای ایجاد خراش و بافت ها استفاده کنید , برای ایجاد بافت تیره هنگامی که راندو هنوز مرطوب است بر روی آن خط بیندازید و برای ایجاد بافت های روشن و سفید در هنگامی که راندو خشک شده است روی آن خط بیندازید .

نمونه های راندو با آبرنگ

منبع : وب سایت معماری ایران مرجع ارائه مقالات معماری و عمران