راه های روشن کردن کلی صحنه در وی ری

با سلام خدمت دوستان عزیز , در این قسمت از مقالات و مطالب مربوط به آموزش نرم افزار های معماری برای کاربران و استفاده کنندگان از تری دی مکس و وی ری آموزش راهکار های روشنایی کلی صحنه در وی ری می پردازیم . پلاگین وی ری vary دارای امکانات زیادی است و امکانت زیادی بر نرم افزار های معماری می افزاید و قابلیت نصب شدن بر روی نرم افزار های معماری زیادی را دارد از این رو در ادامه موضوعی مرتبط با وی ری را با عنوان راهکار های روشنایی کلی صفحه در وی ری تری دی مکس را مورد بررسی قرار میدهیم .

راه های روشن کردن کلی صحنه در وی ری

وی ری این امکان را به کاربران میدهد تا در هنگام کار با آن به بررسی و ارائه تنظیماتی همچون نور پردازی بپردازند و نور پردازی و … را کامل تر کنند و طرحی نزدیک به واقعیت خلق کنند از این رو در بخشی از امکانات وی ری راه های روشن کردن کلی صحنه در وی ری وجود دارد که با استفاده از اعمال تنظیمات مربوطه میتوان به روشنایی کلی صحنه در وی ری پرداخت . قبل از اینکه به بررسی موضوع اصلی یعنی راه های روشن کردن کلی صحنه در وی ری بپردازیم به ارائه توضیحاتی در رابطه با برخی از مفاهیم می پردازیم . نور های مختلفی را در وی ری میتوان بکار برد از جمله :

نور مستقیم در وی ری : سطوحی که بطور مستقیم تحت پوشش نور خورشید در روز هستند .

نور غیر مستقیم در وی ری : سطوحی که بطور مستقیم زیر و تحت پوشش نور خورشید نیستند و از طریق بازتابش نور خورشید از سایر اشیا نور میگیرند که قسمت هایی که مستقیم نور نمی خورد از بازتابش (Reflection) و جهش (Bounce) نور از روی سطوح تحت تابش نور مستقیم روشن می شود .

bounce در وی ری  یا جهش چیست ؟

فرض کنید در طرح مورد نظر پنجره ای داریم که نور خوررشید از آن بصورت مستقیم وارد میشود و این نور بعد از برخورد به اشیای دیگر بازتابش میخورد و کمانه های این بازتاب از سایر اشیا در محیط پخش میشود و سایر اشیا را نیز تحت تاثیر قرار میدهد که به این کمانه نور ها و یا باز تابش در اصطلاح bounce در وی ری می گویند . در وی ری میتوانیم bounce را شبیه سازی کنیم البته این قابلیت بیشتر در محیط هایی که روشن باشند بیشتر تاثیر گذار است برای مثال در محیط هایی با سرامیک روشن این قابلیت بیشتر پاسخگو خواهد بود تا در اتاقی با سرامیک تیره و سیاه زیرا سرامیک سفید پرتو ها را بیشتر منعکس میکند و بازتاب بیشتری دارد و اتاق روشن تر میشود .

در نرم افزار تری دی مکس 3D Max و پلاگین وی ری vray نور های بازتابی توسط الگوریتم های پیچیده محاسبه میشوند البته این محاسبات توسط cpu کامپیوتر و سیستم انجام میشوند و برای کاربر قابل مشاهده نیستند . در ابتدا برای فعال کردن روشنایی کلی صفحه در وی ری باید وی ری را به عنوان موتور رندر به تری دی مکس معرفی کنیم که در این رابطه در مطلب فعال کردن vray برای رندر گرفتن در 3d max توضیحاتی ارائه شد , پس از انجام این کار در تنظیمات موتور رندر ( کلید f10 ) در تب indirect illuminiation و در قسمت رول آوت ( rol out ) تنظیمات vray :: indirectilluminiation ( GI ) قسمت on  را تیک بزنید که با انجام این کار روشنایی کل صفحه را فعال کرده اید و پس از آن دو بخش  primary bounce (جهش های اولیه ) و secondary bounce ( جهش های ثانویه ) فعال میشود و میتوانید به انتخاب یکی از چهار الگوریتم زیر بپردازید :

  • irradiance map
  • light cache
  • brute force
  • photon map
راه های روشن کردن کلی صحنه در وی ری

راه های روشن کردن کلی صحنه در وی ری

در ورژن های جدید وی ری تغییراتی بوجود امده است که میتوانید در تصویر زیر مشاهده کنید .

راه های روشن کردن کلی صحنه در وی ری

راه های روشن کردن کلی صحنه در وی ری

منبع : وب سایت معماری 98 مرجع ارائه مقالات آموزش معماری آموزش نرم افزار های معماریآموزش تری دی مکس