رساله طراحی سالن موسیقی سمفونیک

موسیقی به عنوان یکی از موارد مرتبط با معماری و طراحی امروزه مباحث زیادی را به خود اختصاص داده است و این مورد از جنبه های مختلف مورد تحلیل قرار میگیرد و ما نیز در وب سایت تخصصی معماری 98 در رابطه با فضا های مرتبط با موسیقی و معماری به ارائه مطالعات مختلفی پرداخته ایم و در این راستا مکان های متنوعی را مورد بررسی قرار داده ایم و در این مقاله نیز در راستای ارائه خدمات بیشتر و کامل کردن آرشیو معماری خود به ارائه مطالعات کامل دیگری با عنوان مطالعات طراحی سالن موسیقی سمفونیک می پردازیم تا این مطالعات که بصورت word در 207 صفحه تنظیم شده است را خدمت کاربران عزیز ارائه دهیم .

رساله سالن موسیقی سمفونیک

شعر و موسیقی در هر برهه ای از زمان دارای اهمیت و ارزش بالایی بوده است و منحصر به امروز نمیشود بلکه میتوان با بررسی این موضوع ریشه های موسیقی و شعر را در سالیان بسیار دور پیدا کرد که امروزه با توجه به پدید آمدن انواع سبک های موسیقی و شعر زمینه مناسبی برای طرح و اجرای مکان های مختلفی متناسب با هر نوع سبکی بوجود آمده است که در همین راستا و با توجه به گسترش و بیشتر مورد توجه قرار گرفتن موسیقی مکان هایی برای هر سبکی بوجود آمده است که ما در این مقاله به ارائه پایان نامه سالن موسیقی سمفونیک می پردازیم تا مطالعات کاملی در رابطه با یکی از نمونه ها ارائه دهیم .

رساله طراحی سالن موسیقی سمفونیک

رساله سالن موسیقی سمفونیک

سر فصل های رساله

فصل اول

مقدمه
۱-۱ بیان مساله…………………………………………………………………………………………….۱۳
۱-۲ پیشینۀ تحقیق…………………………………………………………………………۱۳
۱-۳ فرضیات تحقیق……………………………………………………………..۱۴
۱-۴ اهداف پروژه……………………………………………………………………..۱۴
۱-۵ ضرورت های تحقیق………………………………………………………………۱۴
۱-۶روش تحقیق……………………………………………………………………………….۱۴
۱-۷ برنامۀ فیزیکی طرح………………………………………………………………………..۱۵
۱-۸ شناخت و تحلیل سایت پروژه……………………………………………….۱۶

فصل دوم : کلیات تعاریف،مفاهیم و دیدگاه دانشمندان

۲-۱ تعاریف…………………………………………………………….۲۴
۲-۱-۱ ارکستر
۲-۱-۳ ارکستر ملی ایران
۲-۱-۲ آشنایی با ارکستر سمفونیک تهران
۲-۲موسیقی سمفونیک چیست؟……………………………………………۲۷
۲-۲-۱ تعریف سمفونی به زبان ساده
۲-۳ موسیقی دوره رمانتیک ……………………………………………………..۳۰
۲-۳-۱ ارتباط موسیقی وفضاهای رمانتیک
۲-۳-۲ سمفونی در دوره رمانتیک
۲-۳-۳ موسیقی‌دانان بزرگ دوره رمانتیک
۲-۴ مشاهیر موسیقی …………………………………………………………………………..۳۵
۲-۴-۱ لودویگ فان بتهوون
۲-۵ سلسله مراتب در کشف فضای معماری و موسیقی ایرانی…………………………………۴۸
۲-۶ آکوستیک و معماری……………………………………………………………………………۵۰
۲-۶-۱ انتشار صدا و تباهی آن
۲-۶-۲ آزار نوفه
۲-۷ فرم تالار های موسیقی……………………………………..۵۳
۲-۷-۱ مصالح آبسوربنت
۲-۷-۲ ایزولاسیون پنجره ها
۲-۷-۳ طراحی اتاق‌های تمرین موسیقی، طراحی تالار کنسرت، طراحی مدرسه موسیقی
۲-۷-۴ نسبت‏ها و هارمونی
۲-۸ مفاهیم و دیدگاه اندیشمندان…………………………….۵۹
۲-۸-۱ سخنان بزرگان از موسیقی
۲-۸-۲ سیبلیوس
۲-۹ موسیقی در آثار ابوعلی سینا………………………….۶۱
۲-۹-۱ برداشت از اقلیدس؟
۲-۹-۲ مقدمات هارمونی
۲-۱۰ موسیقی و جایگاه آن نزد مولانا…………………………………۶۳
۲-۱۰-۱ موسیقی، شعر و مولانا
۲-۱۰-۲ موسیقی و جایگاه آن نزد مولانا
۲-۱۱ معماری موسیقی مجسم …………………………………………………۶۷
۲-۱۲ معماری آکوستیک در تالار های موسیقی…………………………..۶۸
۲-۱۲-۱ فرم بنا
۲-۱۲-۲ دیفوزیته
۲-۱۲-۳ آکوستیک در بناها
۲-۱۲-۴ سیستم‌های صوتی
۲-۱۳ تاریخ آکوستیک معماری………………………………………………۷۲
۲-۱۳-۱ دورۀ یونانی-رومی ۶۵۰ پیش از میلاد تا ۴۰۰ میلادی
۲-۱۳-۲ دوره اولیه مسیحی ۴۰۰ تا ۸۰۰ میلادی
۲-۱۳-۳ دورۀ رومانس ۸۰۰ تا ۱۱۰۰ میلادی
۲-۱۳-۴ دوره گوتیک ۱۱۰۰ تا ۱۴۰۰ میلادی
۲-۱۳-۵ دوره رنسانس ۱۴۰۰ تا ۱۶۰۰ میلاد
۲-۱۳-۶ دوره باروک ۱۶۰۰ تا ۱۷۵۰ میلادی
۲-۱۳-۷ دوره کلاسیک ۱۷۵۰ تا ۱۸۲۵ میلادی
۲-۱۳-۸ کلاسیسیسم
۲-۱۳-۹ دوره رومانتیک ۱۸۲۵-۱۹۰۰
۲-۱۳-۱۰ دوران مدرن
۲-۱۴ موسیقی ایران در دوران تاریخی……………………………………….۸۳
۲-۱۴-۱ موسیقی در دوره ایلام
۲-۱۴-۲ موسیقی در دوره ماد
۲-۱۴-۳ موسیقی در دوره هخامنشیان
۲-۱۴-۴ موسیقی در زمان اشکانیان
۲-۱۴-۵ موسیقی در دوره ساسانیان
۲-۱۵ موسیقی و معماری و اندوخته های فرهنگی……………………………………………..۹۶
۲-۱۵-۲ صحنه جای گزینی مواد اولیه موسیقی و معماری
۲-۱۵-۱ شکل، وجه قابل انتقال مفهوم‏ها
۲-۱۵-۳ معماری در گستره‏های زمانی و مکانی
۲-۱۵-۴ فیلیپ گلاس؛ موسیقی و معماری
۲-۱۵-۵ بتون، آهن و فیلیپ گلاس

فصل سوم : بررسی نمونه های موردی و ارائۀ احکام طراحی

۳-۱ تالار وحدت…………………………………………………………………………۱۰۴
۳-۲ برج میلاد…………………………………………………………………………..۱۱۰
۳-۳ تئاتر خاوران…………………………………………………………………………….۱۱۵
۳-۴ خانه اپرای سیدنی Sydney Opera House……………………………………….116
۳-۵ تالار جدید کنسرت لوکزامبورگ………………………………………………………….۱۲۰
۳-۶ پارک موسیقی parco della musica……………………………………………………126
۳-۷ سالن اپرای گوانجو…………………………………………………………………..۱۲۷
۳-۸ سالن کنسرت هال تامپر- فنلاندtampere talo…………………130
۳-۱-۹ تالار کنسرت والت دیسنی walt disney concert hall……………………………..133
۳-۱۰ سالن کنسرت هال کیوتو ژاپن kyoto concer…………139
۳-۱۱ مرکز موسیقی کودلی…………………………………………………..۱۴۰
۳-۱۲ مرکز ملی هنرهای نمایشی چین National Center for the Performing Arts China….144
۳-۱۳ خانه موسیقی در دانمارک…………………………………………………….۱۴۶
۳-۱۴ اپرای متروپولیتن تایچونگ……………………………………………..۱۵۷
۳-۱۵ ضوابط طراحی تالارهای موسیقی………………………………………………۱۶۴
۳-۱۵-۱ دسترسی‌ ها
۳-۱۵-۲ گنجایش مجموعه
۳-۱۵-۳ ضوابط ویژه معلولین
۳-۱۵-۴ فضاهای عمومی‌
۳-۱۵-۴-۱ ورودی و گیشه
۳-۱۵-۴-۲ کافی شاپ
۳-۱۵-۴-۳ سالن انتظار
۳-۱۵-۴-۴ بوفه و رستوران
۳-۱۵-۴-۵ راهروها
۳-۱۵-۴-۶ سرویس‌های بهداشتی
۳-۱۵-۴-۷ فضای اداری
۳-۱۵-۵ صحنه
۳-۱۵-۶ انواع صحنه
۳-۱۵-۷ فضای حرکتی حفره ارکستر
۳-۱۵-۸ فضای پشت و کنار صحنه
۳-۱۵-۹ ارکستر
۳-۱۵-۱۰ جایگاه رهبر ارکستر
۳-۱۵-۱۱ پرده صحنه
۳-۱۵-۱۲ نسبت های قسمت تماشاگران
۳-۱۵-۱۳ پشت صحنه
۳-۱۵-۱۳-۱ ورودی هنرمندان
۳-۱۵-۱۳-۲ رختکن‌ها
۳-۱۵-۱۳-۳ اتاق سبز
۳-۱۵-۱۳-۴ ورود به صحنه
۳-۱۵-۱۳-۵ انبارها
۳-۱۵-۱۳-۶ استودیوی ضبط
۳-۱۵-۱۳-۷ کنترل نور و صدا
۳-۱۵-۱۴ هندسه عمومی‌سالن‌ها
۳-۱۵-۱۴-۱ دیدهای افقی و عمودی
۳-۱۵-۱۴-۲ حرکت در سالن‌ها
۳-۱۵-۱۴-۳ استانداردهای طراحی سالن‌ها
۳-۱۶استانداردها و ضوابط طراحی…………………………………۱۷۶
۳-۱۶-۱ سالن انتظار
۳-۱۶-۲ گیشه بلیط‌فروشی
۳-۱۶-۳ راهروهای سالن نمایش
۳-۱۶-۴ صندلی تماشاگران
۳-۱۶-۵ ورودی‌ها و خروجی‌های سالن نمایش
۳-۱۶-۶ سرویسهای بهداشتی
۳-۱۶-۷ اتاق پروژکتور و ملحقات آن
۳-۱۶-۸ پرده نمایش فیلم
۳-۱۷ اصول طراحی…………………………………………………۱۷۸
۳-۱۷-۱ استانداردهای ورودی
۳-۱۷-۲ سالن انتظار سرسرا
۳-۱۷-۳ سالن اجرا
۳-۱۷-۳ سالن اجرا
۳-۱۷-۴ طول ردیف
۳-۱۷-۵ حجم فضا
۳-۱۷-۶ فضاهای خدماتی پشت سن
۳-۱۷-۶-۱ اتاق تعویض لباس
۳-۱۷-۶-۲ اتاق گریم
۳-۱۷-۶-۳ اتاق نور و صدا
۳-۱۷-۶-۴ اتاق کارگردان
۳-۱۷-۶-۵ اتاق گروه موسیقی
۳-۱۷-۶-۶ اتاق استراحت گروه
۳-۱۷-۶-۷ اتاق مطالعه
۳-۱۷-۶-۸ اتاق مصاحبه
۳-۱۷-۷ قسمت اداری سالن
۳-۱۷-۷-۱ اتاق رییس
۳-۱۷-۷-۲ بخش حسابداری
۳-۱۷-۷-۳ اتاق آرشیو
۳-۱۷-۸ بخش خدماتی
۳-۱۷-۸-۱ موتورخانه
۳-۱۷-۸-۲ انبار مرکزی
۳-۱۷-۸-۳ پارکینگ

فصل چهارم : جمع بندی و ارائۀ چهارچوب فکری و مبانی نظری طرح

۴-۱ بررسی اولیه شعر در معماری…………………………………………………..۱۶۷
۴-۲ رابطۀ موسیقی و احساسات انسانی و الهامات موسیقیایی…………………………………۱۶۷
۴-۳ رابطه موسیقی با احساسات انسانی………………………………………………….۱۶۸
۴-۴ تاثیر موسیقی بر مغز انسان……………………………………………………۱۷۲
۴-۵ هارمونی کیهانی……………………………………………………۱۷۲
۴-۶ ریتم و ضرب‏آهنگ………………………………………………………………..۱۷۴
۴-۷ آشنایی ابتدایی با ریتم یا ضرب آهنگ، در هنر های تجسمی……………………………….۱۷۶
۴-۸ ریتم وسکون……………………………………………۱۸۱
۴-۹ ریتم در طراحی…………………………………………………………۱۸۲
۴-۱۰ تقارن………………………………………………………………….۱۸۲

فصل پنجم : شناخت و تحلیل سایت و ارائۀ روند طراحی

۵-۱ شناخت و تحلیل سایت…………………………………………………………۱۸۵
۵-۱-۱ شناخت و تحلیل سایت پروژه
۵-۱-۲ جغرافیای‌ طبیعی‌ استان‌ تهران
۵-۱-۳ شهر تهران
۵-۱-۴ شناخت کلی شهر تهران
۵-۱-۵ شناخت منطقه ۲۲
۵-۱-۶ پتانسیل های توسعه منطقه
۵-۲ مشخصات جغرافیایی و اقلیمی منطقه ۲۲ شهرداری تهران…………………۱۸۹
۵-۲-۱ وضعیت اقلیم و هواشناسی
۵-۲-۲ طرح تفصیلی منطقه ۲۲ شهرداری تهران
۵-۲-۳ امکانات منطقه ۲۲
۵-۲-۴ دریاچه پارک چیتگر
۵-۲-۵ شبکه دسترسی به منطقه
۵-۲-۶ بافت قدیم منطقه ۲۲
۵-۲-۷ شهرک های موجود
۵-۲-۸ بافت جدید منطقه ۲۲
۵-۲-۹ مراکز فرهنگی اطراف سایت
۵-۲-۱۰ تراکم جمعیت و مسکن در منطقه ۲۲
۵-۲-۱۱ تراکم جمعیتی
۵-۳ توضیح سایت و قرارگیری……………………………………..۱۹۶
۵-۳-۱ سایت
۵-۳-۲ عبور و مرور در سایت
۵-۳-۳ ورودی‌های سایت
۵-۳-۴ ورودی به بنا
۵-۴ ارائه کانسپت
پیوست ها
منابع

رساله معماری سالن موسیقی سمفونیک ارائه شده در این مقاله نمونه مطالعات کاملی در رابطه با این مکان می باشد , این محصول را میتوانید از فروشگاه معماری ایرانی وب سایت تخصصی معماری 98 تهیه نمایید .