رساله معماری خانه خط و خوشنویسی

در طی ارائه مقالات متنوع در رابطه با انجام مطالعات و ارائه فایل های مختلف مبنی بر تحلیل مکان های فرهنگی مختلف در این مقاله از وب سایت تخصصی معماری ۹۸ نیز به ارائه فایلی مبنی بر تحلیل یکی از مکان های فرهنگی با عنوان رساله طراحی خانه خط و خوشنویسی می پردازیم تا در رابطه با این مکان که مورد نظر افراد زیادی می باشد مطالعات کاملی ارائه داده باشیم و این فضا را بصورت کامل از جنبه های مختلف مورد تحلیل قرار دهیم پس برای آشنایی بیشتر با جزئیات این فایل که در 140 صفحه فایل WORD تنظیم شده است تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید .

پایان نامه طراحی خانه خط و خوشنویسی

اختراع خط یکی از اتفاقاتی می باشد که زندگی بشر را متحول کرد از آن پس با اختراع خط بیشتر به این هنر متحول ننده اهمیت داده شد و روز به روز این مورد گسترش یافت تا انواع خط ها در طول تاریخ بوجود آمده و هر کدام شیوه گوناگون و کامل تری از خط های قبلی بودند که مورد استفاده بشریت بودند و ببعد ها با گسترش این مورد خط های مختلفی بوجود آمد که هنوز هم میتوان آثار این خط ها را در زندگی گذشتگان مشاهده نمود و نمونه خط های ابتدایی و نوشته های متنوع را در قسمت های مختلف جهان مشاهده نمود که یان مورد حاکی از آن است که خط در طول تاریخ همواره مورد توجه بوده است .

پایان نامه طراحی خانه خط و خوشنویسی

رساله معماری خانه خط و خوشنویسی

با توجه اهمیت خط امر گسترش این موضوع بسیار مورد توجه قرار گرفت تا جایی که امروزه خط هایی با شکل و نوع هی مختلف بوجود آمده است و مورد استفاده جمع کثیری از افراد جمعیت هاست , از سوی دیگر با توجه به اهمیت موضوع خط امروزه بیشتر شده و برای گسترش و زیبا نویسی این هنر امروزه مکان هایی با نام خانه خط و خوشنویسی بوجود آمده است که مکانی مناسب برای افراد علاقمند به هنر خط و خوشنویسی می باشد که در رابطه با این مکان فرهنگی هنری در پایان نامه معماری خانه خط و خوشنویسی اطلاعات بیشتری وجود دارد .

سر فصل های این رساله 140 صفحه ای

فصل اول : کلیات پژوهش

مقدمه
۱-۱ دلایل انتخاب موضوع
۱-۲ تعریف مسأله
۱-۳-پرسش های محوری
۱-۴- هدف از اجرای این پروژه
۱-۵-روش های اجرای پروژه
نتیجه گیری

فصل دوم :مبانی نظری

۲-۱- مقدمه
۲-۲- مفاهیم فرهنگی معماری ایرانی
هندسه یا انتظام هندسی
طبیعت
خلوت
انعطاف پذیری
سلسله مراتب
شفافیت
ایهام و تداعی
نتیجه گیری

فصل سوم :شناخت موضوع

۳-۱- تاریخچه‌ی انواع خطوط
۳-۱-۱- کوفی
۳-۱-۲- کوفی معقلی
۳-۲- اقلام سته
۳-۲-۱- محقق
۳-۲-۲- ریحان
۳-۲-۳- ثلث
۳-۲-۴- نسخ جدید
۳-۲-۵- توقیع
۳-۲-۶- رقاع
۳-۲-۷- خط غبار…
۳-۳- خطوط ویژه ایرانیان
۳-۳-۱- تعلیق
۳-۳-۲- نستعلیق
۳-۳-۳- شکسته نستعلیق،شکسته
۳-۴- تصویر و تصور در خط
۳-۵- خوشنویسی قرآنی
۳-۶- خوشنویسی
۳-۷-کتیبهنگاری و معماری
۳-۸- حس آمیزی خطوط اسلامی
۳-۹- خوشنویسی وهنرهای بصری
۳-۱۰- خط و بیان هنری
۳-۱۰-۱- خوشنویسی و زبان
۳-۱۱- تقسیمات طلایی و خوشنویسی
۳-۱۲- نقاشی خط

فصل چهارم : شناخت اقلیمی

۴-۱-بررسی موقعیت وجایگاه (شهرستان تیکانتپه)تکاب
۴-۱-۱- موقعیت جغرافیایی شهرستان تیکان تپه )تکاب(
۴-۲- وجه تسمیه نام شهرستان ” تیکان تپه”
۴-۳- موقعیت طبیعی و تاریخی شهر تیکان تپه )تکاب(
۴-۴- بررسی وضعیت جغرافیایی منطقه
۴-۵- بررسی جغرافیایی استان آذربایجان غربی
۴-۵-۱- بررسی زمین شناسی و خاک استان آذربایجان غربی
۴-۶- مشخصات کوههای استان آذربایجان غربD
۴-۶-۱- کوههای آذربایجان به ۶ گروه تقسیم می شوند
– کوهستان ارسباران یا قراجه داغ
– رشته کوه سبلان- جلفا
– رشته کوه سهند – ابرقوش
– کوهستان قره داش یا تکاب
– کوهستان میشوداغ
۴-۷- وضعیت آب وهوا و اقلیم استان آذربایجان غربی
۴-۷-۱- توده هوای سرد شمالی
۴-۷-۲- توده هوای قطبی سیبری
۴-۷-۳- توده هوای قطبی بحری
۴-۷-۴- توده هوای حاره بحری
۴-۸- بادها
۴-۹- درجه حرارت
۴-۱۰- آثار تاریخی و اماکن دیدنی تکاب
۴-۱۰-۱-زندان سلیمان
۴-۱۰-۲- زندان برنجه
۴-۱۰-۴- قلعه بردینه
۴-۱۰-۳- زندان نبی کندی
۴-۱۰-۵- چملی گلی
۴-۱۰-۶- چشمه تخت سلیمان
۴-۱۱- پوشش گیاهی غالب در سطح شهرستان
۴-۱۱-۱- جنگل را می توان به دو گروه اصلی دسته بندی نمود
۴-۱۱-۲- گیاهان خود به سه دسته تقسیم می شود
۴-۱۲- ویژگیهای آب وهوای شهرستان تیکان تپه
۴-۱۳- نتیجه گیری مطالعات اقلیمی

فصل پنجم : ضوابط طراحی

۵-۱- ضوابط وکاربریهای مجموعه فرهنگی
۵-۱-۱- ضوابط و معیارهای طراحی مراکز فرهنگی
۵-۲- گالری‌ها
۵-۲-۱- ساختار عمومی گالریها
۵-۲-۲- ترتیب قرار گیری اشیاء
۵-۲-۳- نورپردازی گالری‌ها
الف) نورپردازی طبیعی (نور روز)
ب) نور پردازی جانبی(افقی)
ج).نور پردازی مصنوعی
۵-۳- حرکت و دسترسی گالری‌ها
۵-۴- تنظیم شرایط محیطی
۵-۵- تهویه‌ی مطبوع
۵-۶- آکوستیک
۵-۷- حریق
۵-۸- ساختار عمومی فضاهای نمایشی
۵-۹- شکل و انواع مختلف صحنه ی نمایش
۵-۱۰- شیب سالن نمایش
۵-۱۱- صندلی تماشاگر
۵-۱۲- اتاق رختکن(تنفس بازیگران)
۵-۱۳- اتاق سخنرانی
۵-۱۴- نور پردازی صحنه
۵-۱۵- آکوستیک
۵-۱۶- ایمنی از حریق
۵-۱۷- استانداردهای موزه
۵-۱۷-۱- گالری‌ها
۵-۱۸- آمفی تئاتر
۵-۱۹- کتابخانه
۵-۲۰- اداری
۵-۲۱- آموزشی
۵-۲۲- انبار
۵-۲۳- پارکینگ
۵-۲۴- تاسیسات
۵-۲۵- بررسی نمونه های موجود
۵-۲۵-۱ فرهنگ سرای نیاوران
۵-۲۶- بررسی از نظر اقلیم
۵-۲۷- بررسی بنا
۵-۲۸- ورودی

فصل ششم : برنامه ریزی طرح

۶-۱- شناخت بستر طرح
۶-۱-۱- موقعیت استقرار سایت در شهر
۶-۲- شناخت ویژگی های سایت
۶-۳- دسترسی به سایت
۶-۴- دلایل انتخاب سایت
۶-۵- تحلیل سایت
۶-۵-۱- قرارگیری سایت در مقابل باد وباران

۶-۵-۲- جهت گیری درمقابل آفتاب
۶-۵-۳- همجواری ها
برنامه فیزیکی طرح

بخش هفتم :طراحی

۷-۱- روند طراحی
۷-۱-۱-کانسپت ونحوه رسیده به طرح
۷-۲- ایده های طراحی
۷-۲-۱- طرح شماره ۱
۷-۲-۲- طرح شماره۲
۷-۲-۳- طرح شماره۳
پلان های معماری
۷-۳- تصاویری از طرح نهایی
منابع و ماخذ

فهرست تصاویر

تصویر(۳-۱)- خط کوفی اولیه
تصویر (۳-۲)- سیستم نقطه گذاری ابن مقله…………………………………………………………………۲۴
تصویر(۳-۳)- خط محقق، بایسنقر میرزا………………………………………………………………………۲۵
تصویر(۳-۴)- خط توقیع…………………………………………………………………………………………..۲۷
تصویر(۳-۵)- خط تعلیق محمدکاظم اصفهانی…………………………………………………………………۲۹
تصویر (۳-۶): میرعمادالحسنی…………………………………………………………………………………..۳۱
تصویر (۳-۷) :سلطانعلی مشهدی……………………………………………………………………………………. ۳۱
تصویر(۳-۸)- کوفی شرقی، ۱۰۵۰ م…………………………………………………………………………۳۵
تصویر(۳-۹)- فرش به خط نستعلیق یازدهم / هفدهم…………………………………………………………..۳۶
تصویر(۳-۱۰)-قالیچه دعا، قرن دهم ق…………………………………………………………………………….۳۷
تصویر(۳-۱۱)- محراب اولجایتو، اصفهان۷۱۰ق/ ۱۳۰۷م……………………………………………………..۳۹
تصویر(۳-۱۲)- کتیبه به خط ثلث، مسجدشیخ لطف الله اصفهان………………………………………………۴۰
تصویر(۳-۱۳)-آیه۱۸ سوره جن، سرامیک…………………………………………………………………………….۴۶
تصویر(۳-۱۴)- تقسیمات طلایی در خط میر عماد………………………………………………………………….۴۷
تصویر(۳-۱۵)- رضا مافی ۱۳۵۸………………………………………………………………………………………….۴۹
تصویر(۳-۱۶)- اسرافیل، شیرچی……………………………………………………………………………………..۵۱
تصویر(۳-۱۷)- جوا بختیاری…………………………………………………………………………………………….۵۱
تصویر(۴- ۱) : نقشه ایران و موقعیت شهرستان تیکان تپه)تکاب( و تخت سلیمان……………………………..۵۴
تصویر(۴- ۲)- موقعیت شهرستان تیکان تپه (تکاب) و تخت سلیمان در نقشه راههای ارتباطی آذربایجان………..۵۷
تصویر(۴-۳)- پوشش گیاهی و منظر طبیعی موجود .………………………………………………………………..۶۹
تصویر(۴-۴)- پوشش گیاهی و منظر طبیعی موجود در منطقه ………………………………………………….۷۲
تصویر (۵-۱)- ورودی بنا نیاوران………………………………………………………………………………………..۹۴
تصویر (۵-۲)- محوطه فرهنگسرای نیاوران……………………………………………………………………………۹۵
تصویر (۵-۳)- حیاط مرکزی فرهنگسرای نیاوران……………………………………………………………………۹۵
تصویر (۵-۴)- درب ورودی حیاط اصلی……………………………………………………………………………..۹۶
تصویر (۵-۵)- محوطه حیاط اصلی فرهنگسرای نیاوران…………………………………………………………..۹۶
تصویر (۵-۶)- نگار خانه فرهنگسرا…………………………………………………………………………………………۹۷
تصویر (۵-۷)- کتابخانه ی فرهنگسرا………………………………………………………………………………………۹۹
تصویر (۶-۱)- همجواری سایت مورد نظر با خیابانهای انقلاب و مخابرات……………………………………….۱۰۱
تصویر (۶-۲)- همجواری سایت مورد نظر با خیابانها و اماکن دیگر…………………………………………………۱۰۲
تصویر (۶-۳)- قرارگیری سایت در مرکز شهر ونحوه دسترسی ها به آن………………………………………….۱۰۳
تصویر (۶-۴)- مسیرهای دسترسی به سایت…………………………………………………………………………….۱۰۵
تصویر (۶-۵)- مسیربادهای سرد وپرسوززمستانی وابرهای بارش زا…………………………………………۱۰۶
تصویر (۶-۶)- نحوه قرارگیری زمین درمقابل تابش آفتاب………………………………………………………۱۰۶
تصویر (۶-۷)- همجواری سایت با ساختمانهای دولتی……………………………………………………………۱۰۷
تصویر (۷-۱)- کانسپت طرح……………………………………………………………………………………………۱۱۳
تصویر (۷-۲)- طرح اولیه……………………………………………………………………………………………………..۱۱۴
تصویر (۷-۳)- طرح شماره۲………………………………………………………………………………………………….۱۱۵
تصویر (۷-۴)- اسکیس نهایی…………………………………………………………………………………………………..۱۱۶
تصویر (۷-۵)- پرسپکتیو دید پرنده از کل مجموعه………………………………………………………………………..۱۲۲
تصویر (۷-۶) – پرسپکتیو دید پرنده از مجموعه………………………………………………………………………….۱۲۲
تصویر (۷-۷) – سایت طرح به همراه محوطه سازی……………………………………………………………………..۱۲۳
تصویر (۷-۸) – محوطه سازی با استفاده از فرم حروف………………………………………………………………..۱۲۳
تصویر (۷-۹)- نمای اصلی مجموعه (نمای شرقی)………………………………………………………………………۱۲۴
تصویر (۷-۱۰) – فضای داخلی راهروی دور سالن همایش……………………………………………………………..۱۲۴
تصویر (۷-۱۱) فضای داخلی راهروی دور سالن همایش……………………………………………………………..۱۲۵
تصویر (۷-۱۲)- پرسپکتیو دید ناظر از نمای اصلی…………………………………………………………………….۱۲۵
تصویر (۷-۱۳)- پرسپکتیو دید ناظر از نمای اصلی……………………………………………………………………….۱۲۶
تصویر (۷-۱۴) – فضای داخلی سالن جلسات………………………………………………………………………………۱۲۶
تصویر (۷-۱۵)- فضای داخلی لابی اصلی………………………………………………………………………………………۱۲۷
تصویر (۷-۱۶)- دید ناظر از نمای اصلی
تصویر (۷-۱۷) – ورودی مجموعه

فهرست جداول

جدول (۶-۱) فضاهای بخش اداری………………………………………………………………………………………..۱۰۸
جدول (۶-۲) فضاهای بخش آموزشی………………………………………………………………………………..۱۰۹
جدول (۶-۳) فضاهای بخش نمایشگاهی……………………………………………………………………………….۱۰۹
جدول (۶-۴) فضاهای بخش اقامتی…………………………………………………………………………….۱۱۰
جدول (۶-۵) فضاهای بخش سالن همایش………………………………………………………………..۱۱۰
جدول (۶-۶) فضاهای بخش خدماتی……………………………………………………………………………۱۱۱

مطالعات طراحی خانه خط و خوشنویسی ارائه شده در این مقاله تحقیقات کاملی در رابطه با این مکان می باشد , این رساله که در فایل WORD در 140 صفحه تنظیم شده است را میتوانید از فروشگاه معماری وب سایت تخصصی معماری 98 تهیه نمایید .