روش خلق حجم Cone در 3D Max

در این قسمت از مطالب و مقالات موجود در وب سایت تخصصی معماری ۹۸ درباره یکی دیگر از امکانات برنامه 3D Max اشاره خواهیم کرد . یکی دیگر از احجام در نرم افزار تری دی مکس 3D Max حجم مخروطی یا همان Cone می باشد که از لحاظ هندسی شامل 2 بخش دایره ای است که یکی در ابتدا و دیگری در انتهای مخروط قرار گرفته است.

روش خلق حجم Cone در 3D Max

مخروط (  Cone)  , مخروط یک استوانه است که قطر یکی از دایره های آن از دیگری کوچک تر است . مخروط از درپوش هایی تشکیل شده است که سروته آن را می بندد که به این درپوش ها cap گفته می شود.

photo_2016-111-06_15-18-56

روش خلق حجم Cone

برای ساخت مخروط در تری دی مکس باید مراحل زیر را طی کنید :

  1. از پانل Create بر روی گزینه Geometry کلیک کنید.
  2. از لیست آبشاری Geomery احجام ابتدایی (Standard Primitives) را انتخاب کنید.
  3. حجم Cone را انتخاب کنید.
  4. نشانه گر ماوس را روی نمای فعال آورده و کلیک کرده و  در حالی که دکمه ماوس پایین است آن را به سمتی بکشید تا یک دایره ایجاد شود.این دایره را Radius1 گویند.
  5. دکمه ماوس را رها کرده و آن را به سمت بالا یا پایین برای ایجاد یک استوانه جا به جا کنید.بدین شکل یک حجم شبیه استوانه ایجاد می شود.زمانی که اندازه آن مناسب شد کلیک کرده تا این مقدار تایید شود.
  6. پس از تایید مقدار استوانه دوباره نشانه گر ماوس  را در به سمت بالا و پایین حرکتداده تا شعاع دایره دوم را تعیین کنیم.پس از تعیین مقدار شعاع این دایره کلیک کرده تا این مقدار نیز تائید شده و حجم مخروط کامل شود.

پارامترهای یک مخروط عبارتند از:photo_2016-11-06_115-19-02

Radius1: شعاع دایره اول(اولین دایره ای که رسم می کنیم)

Radius2: شعاع دایره دوم

Height: ارتفاع مخروط

Height Segments: تعداد سگمنت های ارتفاع مخروط

Cap Segments: تعداد سگمنت های درپوش

نکته: درپوش ها دایره هایی هستند که در بالا و پایین استوانه قرار دارند و سروته آن را بسته اند.

Sides: تعداد سگمنت های تشکیل دهنده دیواره مخروط.هر جقدر این سگمنت ها بیشتر باشد شکل به دایره نزدیکتر و هموار تر می باشد.

Smooth: در صورت فعال بودن،حجم هموارتر نمایش داده می شود.

Slice On: این گزینه برای برش دادن دیواره مخروط می باشد.ابتدا گزینه  Slice On را فعالکرده و سپس به وسیله گزینه های Slice On و Slice From حجم را برش می دهیم.

منبع : وب سایت معماری ایران مرجع ارائه مقالات آموزشی 3D Max معماری و عمران