عناصر معماری ایرانی

با سلام خدمت تمامی معماران و علاقمندان به این رشته , در این بخش از مطالب مربوط به بخش مقالات موجود در وب سایت تخصصی معماری ایران به بررسی موضوع معرفی 6 عنصر معماری ایرانی می پردازیم . سبک های مختلف معماری وجود دارند که در آنها عناصر مختلف و گوناگونی نمایان هستند و خود نمایی مکینند و از ویژگی های این سبک از معماری محسوب میشوند که در این میان نیز معماری ایرانی دارای مشخصه ها و عناصری است که آنرا از سایر سبک ها متمایز میکند از این رو در ادامه این مقاله موضوع عناصر سبک معماری ایرانی را مورد بررسی قرار میدهیم .

عناصر معماری ایرانی

معماری ایرانی به عنوان یکی از انواع سبک های پر طرفدار معماری در جهان شناخته میشود و معماران مطرح زیادی در این زمینه فعالیت داشته اند و اکنون نیز فعالیت دارند و به خلق بنا های خارق العاده ای دست زده اند و وظیفه ما به عنوان یک ایرانی آشنایی با این سبک و ایده ها و بنا های ساخته شده با این سبک است . معماری ایرانی نیز به عنوان یکی از سبک های معماری دارای مشخصه ها و عناصر برجسته ای است که این سبک را از سایر سبک ها متمایز میکند و عناصر معماری سنتی ایرانی محسوب میشوند از این رو در ادامه به بررسی این موارد یعنی عناصر معماری ایرانی می پردازیم . در رابطه با بنا های برتر معماری ایرانی میتوانید به مطلب مربوطه مراجعه کنید .

  • ارسی

ارسی یکی از برجسته ترین عناصر معماری ایرانی است که به جای گشتن بر روی پاشنه گرد , بالا می‌رود و در محفظه‌ ای که روی آن قرار گرفته جای می‌ گیرد و در ساختمان های سرد سیر کاربرد بیشتری دارد . شبکه ارسی مانند پنجره ها و روزن های چوبی ای است که در معماری و ساخت پنجره های چوبی ساختمان های کاشان و یزد و … کاربرد دارد . لازم به ذکر است که ارسی در صنایع به قطعه ای مشبک و سوراخ سوراخ گفته میشود که دارای طرح های زیبایی است که میتواند در دو نوع دارای شیشه های کوچک و یا بدون شیشه وجود داشته باشد .

عناصر معماری ایرانی

عناصر معماری ایرانی

  • پنج دری در معماری

پنج دری یکی از عناصر معماری سنتی ایرانی است , پنج دری به نام اتاق بزرگی اطلاق میشود که همان تالار اصلی خانه است و اکثرا رو به اتاق بزرگی است که پنج پنجره بزرگ به ان اطلاق میشود . در سبک معماری نوین پنج دری به اتاق نشیمن اطلاق میشود اما با این حال در این سبک خانه های ایرانی با اتاق های زیادی ساخته میشوند که پنج دری به بزرگترین اتاق اطلاق میشود .

عناصر معماری ایرانی

عناصر معماری ایرانی

عناصر معماری ایرانی

عناصر معماری ایرانی

  • پیش طاق

پیش طاق در معماری اسلامی و خود معماری ایرانی برای مکان هایی همچون ورودی مسجد و مکان های زیارتی و … مورد استفاده قرار میگرفته است که ارتفاع پیش طاق از سایر عناصر نما های ساختمان بیشتر است تا اهمیت ساختمان را نیز نشان دهد و جلوه زیبایی به نما بدهد .

 عناصر معماری ایرانی

عناصر معماری ایرانی

  • گوشواره

گوشواره عنصری است که برای تبدیل مربع به هشت ضلعی و ساخت گنبد است که با کمک استفاده از آن در ساختمان میتوان چهار ضلعی ها را به 8 و 32 و در اخر به دایره تبدیل کرد .

 عناصر معماری ایرانی

عناصر معماری ایرانی

  • لته سر

لته سر گونه ای از سازه ها در معماری ایرانی است که بیشتر در مناطق جنگلی و کوهستانی که چوب زیادی در اختیار است مورد استفاده قرار میگیرد که لته سر یا دارورچین از سه لغت دار یعنی درخت , ور به معنی پهلو و چین به معنی چیدن تشکیل شده‌ است . طرز اجرای لته سر در lulhvd به گونه است که در ابتدا الوار ها را می چینند و سپس یک خرپای چوبی به روی ساختان میگذارند و روی آنرا با تخته های چوبی می پوشانند . در این نوع ساختمان ها و سازه ها نور ورشید و جریان هوا و … از طریق درز و فضای خالی بین الوار ها و تخته ها برقرار میشود و کمتر از پنجره استفاده میشود و در زمستان نیز برای جلوگیری از اتلاف گرما از مالیدن کاه گل به این درز ها و شکاف ها استفاده میشود .

  • هشتی در معماری سنتی ایران

هشتی در معماری ایرانی یا کریاس در معماری یکی از عناصر مد نظر و زیبا محسوب میشود , هشتی قسمت بیرون هشته خانه که به شکل‌ های مختلف ساخته می‌شده , فضای سرپوشیده متصل به کوچه و حیاط خانه , فضایی بعد از فضای ورودی که اغلب بلافاصله پس از درگاه قرار می‌گیرد ( در معماری اسلامی ) , نه تنها جایی که از منطقه بسته خانه بیرون می‌ آید و ارتباط آن را با خارج تامین می‌کند . هشتی برای تقسیم کردن فضا ها و برای بخش بندی خانه ها بیشتر کاربرد دارد  . هشتی به استانه ورودی از فضایی گفته میشود و به بیان دیگر به قسمت بیرونی خانه های قدیمی که بصورت چهار ضلعی و هشت ضلعی ساخته میشد و در مجموع فضایی مشترک را برای ورودی به فضا های مختلف را بوجود می آورد گفته میشود .

 عناصر معماری ایرانی

عناصر معماری ایرانی

منبع : وب سایت معماری 98 مرجع ارائه مقالات معماری ایرانی