فینیشر

در این قسمت از مطالب و مقالات موجود در وب سایت تخصصی معماری ۹۸ به بررسی دستگاهی به اسم فینیشر که بیشتر از آن در کارهای عمرانی جهت پخش آسفالت بر روی زمین استفاده میشود ، بحث می کنیم . در قرن 21 اهمیت راه سازی و مواد تشکیل دهنده آن به صورت قابل توجهی روند افزایشی به خود گرفت به طوری که حمل مواد از کارگاه تا محل کار از اهمیت ویژه ای برخوردار شد.از مهم ترین کارهایی که ما باید توجه داشته باشیم حفظ طرح اختلاط است که در این زمینه باید از ماشین مخصوص این کار استفاده کنیم و در خصوص آسفالت ریزی ما از دستگاهی به اسم فینیشر استفاده میکنیم.

فینیشر

فینیشر چیست ؟ ماشینی است عریض که از آن در آسفالت ریزی های گوناگون استفاده می شود و میتوان گفت امروزه اکثرا آسفالت ریزی ها بوسیله آن انجام می شود . در مجموع این دستگاه شامل دو قسمت می باشد.یک قسمت آن که در ناحیه جلو قرار دارد جام نامیده می شود که آسفالت گرم و آماده بوسیله کامیون در آن تخلیه میگردد . قسمت دوم آن شامل موتور و غلطک مسطح میباشد .

در پشت این دستگاه ها مخزنی وجود دارد که وظیفه آن بارگیری موادی است که کامیونها در آن تخلیه میکنند و در قسمت جلویی آن نیز صفحه ای عریض نصب شده است که در اصطلاح به آن هد میگویند وکار آن پخش کردن مواد قیری به صورت یکسان بر روی سطح زمین می باشد . باید به این نکته نیز توجه کرد که فینیشر علاوه بر پخش آسفالت در ریختن بتن و مواد پلیمری نیز کاربرد دارد .

عملکرد این دستگاه را میتوان به این صورت خلاصه نمود که ابتدا آسفالت گرم و آماده از شکاف طولی زیر جام به جلو انتقال می یابد.سپس آسفالت در اندازه مشخص از جام و زیر غلطک های طولی خارج گردیده و به وسیله غلطک در مسیر فشرده میگردد . ارتفاع آسفالت جاده قبلا به اندازه معلوم وسیله غلطک های طولی تعیین می شود .

%d9%81%db%8c%d9%86%db%8c%d8%b4%d8%b1

انواع فینیشرها را می توان به کلاس کوچک،کلاس جهانی،کلاس ویژه و کلاس جمع و جور تقسیم بندی کرد . بطور کلی این دستگاه جهت آسفالت ریزی در جاده ها ، راه ها , محوطه های بزرگ و سطح فرودگاه ها در ظرفیت های مختلف مورد استفاده قرار میگیرد .

قدرت فینیشر ها نیز متفاوت است ولی اگر تقریبی از آن بدست بیاوریم شامل 45 الی 180 اسب بخار می باشد و ظرفیت جدید ترین نوع این ماشین ها نیز حدود 10 متر مکعب جام و در وزن های 35تن در 9 چرخ می باشد . ضخامتی که ما میتوانیم آسفالت را بر روی زمین پخش کنیم متغییر می باشد و در جدیدترین مدل فینیشرها امکان پخش کردن 30 سانتیمتر آسفالت فراهم شده است که با توجه به محل کار میتوانیم به صورت دستی ضخامت آسفالت ریزی را تغییر دهیم .

وب سایت معماری ایران مرجع ارائه مقالات معماری و عمران