مفهوم نقشه فاز یک و فاز دو معماری

یکی از اصطلاحات رایجی که در معماری به گوش معماران و دانشجویان و افراد حاضر در زمینه میخورد انواع نقشه ها با نام های فاز یک و فاز دو و … می باشد شاید برای برخی این سوال پیش بیاید که به چه نقشه هایی فاز یک و به چه نقشه هایی فاز دو و … گفته میشود از این رو در این مقاله از وب سایت تخصصی معماری 98 تصمیم گرفتیم تا با ارائه تفاوت نقشه فاز یک و نقشه فاز دو اطلاعات کاملی در رابطه با این دو مورد ارائه دهیم و مفهوم این دو اصطلاح پر کاربرد را نمایان سازیم پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید .

مفهوم نقشه فاز یک و فاز دو

همانطور که میدانید بعد از مشخص کردن و بررسی سایت پروژه از نظر های مختلف و آنالیز کلی کار به طراحی پلان معماری سازه مورد نظر میرسد تا در این مرحله طرحی برای سایت در نظر گرفته شود و این طرح را پیاده سازی نمود که پس از انجام این موارد و بررسی کلی طرح ساختمان نقشه سازه مورد نظر را با مقیاس هایی از جمله 1*100 و 1*150 ترسیم می نمایند تا طرحی کلی در دسترس باشد و عوامل اجرایی با طرح و فرم اصلی ساختمان آشنا شوند که به این نقشه هایی که ویژگی های معماری ساختمان که در آنها روابط و اطلاعات محدودی از جمله نوع استقرار بنا و روابط فضا ها و مشخصات نمای ساختمان را دارا هستند نقشه فاز یک معماری می گویند .

مفهوم نقشه فاز یک و فاز دو معماری

مفهوم نقشه فاز یک و فاز دو

برای معرفی طرح و سازه به مهندسین و سایر عوامل میتوان از این نقشه ها استفاده نمود تا آنها را با فرم و طرح ساختمان و اطلاعات فراتری در این رابطه آشنا نمود و نظر سرمایه گذاران را راجع به این طرح و نمای ساختمان جلب نمود , همچنین میتوان امکانات مربوط به اجرای سازه و تأسیسات ساختمان را ارزیابی نمود و هزینه و زمان اجرای پروژه را برآورد کرد یعنی با استفاده از نقشه فاز یک سازه نیز میتوان عملیات متره و برآورد را انجام داد . برای بهتر به نظر رسیدن این نقشه ها و موراد دیگر همچون ارائه اطلاعات بیشتر در رابطه با سازه از مبلمان فضا ها و پر رنگ کردن برخی قسمت ها و … در نقشه استفاده میشود .

معرفی نقشه فاز 2

نقشه های فاز یک ساختمان دارای اطلاعات محدودی هستند که فقط در حد معرفی و آشنایی با پروژه اطلاعات دارند اما نقشه های فاز 2 معماری دارای تمامی اطلاعات مربوط به سازه می باشد که از این اطلاعات میتوان به اطلاعات اجرایی همچون نوع فونداسیون‌ ها , ابعاد ستون‌ ها , مسیر لوله‌ ها , جنس دیوار ها , مصالح کف سازی , جنس و جزئیات درها و پنجره‌ ها , محل استقرار لامپ‌ ها و … اشاره نمود که در تعریف کلی باید گفت که نقشه های فاز 2 تمامی جزئیات اجرایی پروژه را دارا هستند .  نقشه فاز 2 همان نقشه هایی هستند که برای اجرایی اسختن پروژه ها مناسب هستند .

نقشه های فاز 2 شامل :

نقشه های فاز 2 معماری :

این نقشه ها و شیت های مربوط توسط مهندس معمار تهیه میشوند و اطلاعات معماری از قبیل مشخصات مصالح و جزئیات اجرایی قسمت‌ های مختلف ساختمان را دارا هستند و در اجرای پروژه لازم و ضروری هستند .

نقشه های از 2 سازه :

این نقشه ها و شیت های مربوطه توسط مهندس محاسب طراحی میشوند و مشخصات فونداسیون ها , ستون‌ ها , تیر ها و پوشش سقف‌ ها را دارا هستند .

نقشه های تاسیسات مکانیکی : 

این نقشه ها و شیت های مربوطه سیستم آب رسانی , دفع فاضلاب , نحوه ی گرمایش و سرمایش را دارا هستند و این اطلاعات را در اختیار میگذارند .

نقشه های تاسیسات الکتریکی :

این نقشه ها توسط مهندس برق طراحی میشود و شامل شیت ها و مواردی از جمله سیستم روشنایی , کلید و پریز و تلفن ساختمان هستند . که از مجموعه نقشه های ذکر شده در انتها نقشه ای اجرایی برای معماران و مهندسین اجرایی طراحی میشود و در اختیار آنها قرار میگیرد .

منبع : وب سایت تخصصی معماری 98 مرجع ارائه مقالات آموزش معماری 

2 پاسخ به “مفهوم نقشه فاز یک و فاز دو معماری”