نرم افزار اسکچ آپ sketchup

با سلام خدمت تمامی معماران و دنبال کنندگان معماری 98 , در این بخش از معرفی نرم افزار های معماری به معرفی نرم افزار اسکچ آپ می پردازیم . همانطور که میدانید امروزه طراحی پلان ساختمان و سایر سازه ها و بسیاری از مواردی که در معماری به صورت دستی انجام میشد با استفاده از نرم افزار ها انجام میشود و در این میان میتوان از نرم افزار های پر کاربردی همچون اتوکد autocad و نرم افزار معماری آرشیکد archicad و … اشاره کرد که با پدید آمدن و عرضه این نرم افزار ها به بازار دوران معماری بدون اتوکد autocad و نقشه کشی دستی و … به پایان رسید که در این میان نرم افزار معماری اسکیچ آپ نیز از محبوبیت بسیاری برخوردار است و مورد استفاده افراد زیادی است از این رو در ادامه این مقاله به معرفی نرم افزار اسکچاپ می پردازیم .

نرم افزار اسکچ آپ sketchup

نرم افزار اسکچ آپ چیست ؟ نرم افزار اسکچ آپ sketchup یکی از نرم افزار هایی است که در زمینه سه بعدی توسط کاربران رشته های مختلف همچون معماری ، عمران ، تاسیسات ، نجاری ، فیلم های شبیه سازی کامپیوتری و بازی های کامپیوتری و … مورد استفاده قرار میگیرد و بدلیل ساده بودن در میان نرم افزار های سه بعدی دارای محبوبیت بیشتری است و مورد استفاده کاربران زیادی در معماری و عمران است , از آنجایی که در زمینه معماری و سایرین کار با نرم افزار تری دی مکس 3D Max با پیچیدگی خاصی برخوردار است و افراد مبتدی نمی توانند با آن به صورت حرفه ای کار کنند به نرم افزار sketchup روی می آورند . نرم افزار تری دی مکس علاوه بر پیچیدگی خود با ارائه پلاگین های کاربردی معماری برای نرم افزار تری دی مکس این پیچیدگی را بیشتر کرده است و با ارائه پلاگین هایی همچون پلاگین وی ری vray بر این پیچیدگی افزوده است پس کاربران باز هم برای ساخت موارد سه بعدی خود به نرم افزار سه بعدی اسکچ آپ روی می آورند .

نرم افزار اسکچ آپ sketchup

نرم افزار اسکچ آپ sketchup

نرم افزار اسکیچاپ در ابتدای ارائه در ابتدای سال های عرضه به بازار همچون اسکیچ آپ 2013 در سه نسخه ارائه شد :

  • SketchUp Viewer

این نسخه از نرم افزار google sketchup فقط برای دیدن و مرور کردن طرح هایی که قبلا با برنامه اسکچ آپ طراحی شده بود مورد استفاده قرار میگرفت , در این نسخه میتوان طرح ها را از زوایا مختلف مورد بررسی قرار داد و کار هایی همچون روشن و تیره کردن سایه ها را انجام داد و خطوط و سطوح موجود را ویرایش کرد و در نهایت نسخه نهایی را چاپ کرد پس توجه داشته باشید این نسخه فقط برای ویرایش و مرور مورد استفاده قرار میگرفت و امکان طراحی جدید در آن وجود ندارد .

  • SketchUp Make

این نسخه از برنامه sketchup میتوان کار هایی از قبیل طراحی سه بعدی , ایجاد مدل , ویرایش و خروجی گرفتن و کار هایی همچون نصب پلاگین های مختلف انجام داد و در نهایت طرحی سه بعدی ارائه داد . توجه داشته باشید که این نسخه رایگان است و میتوانید 8 ساعت از sketchup pro به صورت رایگان استفاده کنید و در این مدت لایسنس محصول را آپگرید کنید که در این صورت برای همیشه میتوانید از آن بصورت رایگان از آن استفاده کنید .

  • SketchUp Pro

در صورتی که بخواهیم مدل های طراحی شده خود را با یکی از فرمتهای 3ds یا dwg و یا dxf و obj و xsi و vrml و fbx ذخیره کنیم باید از نسخه professional این نرم افزار استفاده کنیم . این نسخه از نرم افزار گوگل اسکچاپ به صورت غیر رایگان مورد استفاده قرار میگیرد که در صورتی که کار های معماری و شرکتی انجام میدهید میتوانید از این نسخه باید استفاده کنید . از تفاوت نسخه نرم افزار sketchup pro با نسخه نرم افزار sketchup make میتوان به موارد زیر اشاره خواهد کرد :

  • ساخت و استفاده از Dynamic Component ها
  • ابزار Soften and Smooth
  • Advanced Camera Tool
  • ابزار های Sand Box
  • Import و Export کامل تر
  • خروجی انیمیشن

نرم افزار طراحی اسکیچ آپ در عین ساده بودن یکی از نرم افزار هایی است که توسط آن طرح ای بزرگ و پیچیدهای ساخته شده است و با استفاده از پلاگین ها و موتور های رندر که برای آن ساخته شده است میتواند با نرم افزار های بزرگ و پیشرفته نیز برابری کند و در بازار رقابت یکی از رقیبان سر سخت نرم افزار های پیچیده با امکانات زیاد همچون نرم افزار رویت Autodesk Revit Architecture و …  باشد .

نرم افزار های جانبی اسکیچ آپ

با نصب نرم افزار اسکیچاپ به صورت خودکار دو نرم افزار جانبی نیز با آن نصب خواهند شد :

  •  layout :

این نرم افزار بر اساس Vector است و برای صفحه آرایی مورد استفاده قرار میگیرد و برای افزودن ارایه ها و نشانه های معماری مورد استفاده قرار میگیرد و میتوانید مدل های ساخته شده را به آن وارد کنید و از زوایای مختلف از آنها استفاده کنید.

  • Style Builder :

نرم افزاری برای ساخت مجموعه خطوط در اسکچ آپ است و با استفاده از آن میتوانید حتی خطوط خود را به صورت دستی به اسکیچ آپ وارد کنید .

منبع : وب سایت معماری ایران مرجع ارائه مقالات دانلود نرم افزار های معماری و طرح معماری