ویبراتور(Vibrator)

در این قسمت از مطالب و مقالات موجود در وب سایت تخصصی معماری98 به بررسی دستگاهی به اسم ویبراتور که در کارهای عمرانی و به صورت عمده در ساختمان های اسکلت بتنی مورد استفاده قرار میگیرد،بحث می کنیم.در سال های اخیر استفاده از دستگاه ویبراتور به ندرت و بسیار به کمی اتفاق می افتاد ولی در طی 10 سال قبل و به خاطر آیین نامه های جدیدی که سازمان نظام مهندسی ایران طرح نمود استفاده از ویبراتور را یکی از کارهای مهم در مورد طرح اختلاط بتن و جلوگیری از خالی ماندن فضای داخلی بتن برای مهندسان جلوه دادند .

ویبراتور(Vibrator)

ویبراتور ( Vibrator ) چیست ؟ ویبراتور وسیله ای است که جهت عمل ویبراسیون بتن که در فرم گیری بتن بسیار موثر میباشد استفاده میشود و با این وسیله عمل متراکم کردن بتن بوسیله ویبره انجام میگردد. بطور معمول این عمل در بتن تا زمانی ادامه می یابد که خارج شدن از اطراف دستگاه ویبره قطع گردد و این نشان دهنده آن خواهد بود که آن قسمت عاری از هوا گردیده و بتن در قسمت مذکور متراکم شده است عمل ویبراسیون نباید زیادتر از حد معمول و مورد نیاز انجام شود چه این امر باعث خواهد شد دانه های درشت که در حقیقت بیشترین نیروهای فشاری را تحمل میکنند جدا شده و در زیر و دانه های ماسه در بالا قرار میگیرند . ویبراتور در اندازه های مختلف و با قدرت های متفاوت و در شکل های گوناگون ساخته می شوند.ولی بطور کلی ویبراتور در دو نوع وجود دارد :

  1. ویبراتورهای بنزینی:که دارای مخزن بنزین بوده و روشن کردن آن به وسیله استارت یا کشش صورت میگیرد .
  2. ویبراتورهای برقی:این دستگاه که با برق کار میکند سبک و به راحتی قابل حمل و نقل می باشد و کار کردن با آن بسیارتر از نوع بنزینی می باشد.

دستگاه ویبراتور دارای یک شیلنگ خرطومی می باشد که از یک طرف به جلوی ویبراتور و از طرف دیگر خرطوم وصل می شود.نیروی حاصله از دستگاه در خرطوم جنبشی ایجاد میکند که باعث متراکم شدن بتن میگردد .

میز ویبراتور

این میز برای یکدست کردن بتن یا مواد داخل قالب و از بین بردن فضاهای خالی داخل بتن مورد استفاده قرار میگیرد. این میزها به دو نوع مغناطیسی و الکترو مکانیکی تقسیم میشوند. کاربرد این میزها در موزاییک سازی، جدول سازی، مکانیک خاک و سرند کردن میباشد. با تغییر فرکانس این دستگاه از 0 تا 100 می توان قدرت لرزش آن را تغییر داد .

vibrating-ta5ble-300x167

خرطوم ها در قطرهای مختلف 4_25_38_45_50_60 میلیمتر ساخته می شوند.کوچک ترین قطر معمولا برای عمل ویبراسیون در نمونه برداری بلوک های بتنی و خرطوم های با قطر بالاتر برای ویبراسیون در بتن ریزی های با حجم زیاد مورد استفاده قرار میگیرد .

وب سایت معماری ایران مرجع ارائه مقالات معماریعمران