کارایی

در این قسمت از مطالب و مقالات موجود در وب سایت تخصصی معماری ۹۸ به بررسی کارایی بتن که یکی از مهم ترین ویژگی های بتن استاندارد می باشد می پردازیم . کارایی بتن تاثیر و ارتباط مستقیم با دوام ، مقاومت بتن و هزینه های محل کار دارد . کارایی بتن را می توان با چند روش مختلف محاسبه کرد . در این نوع آزمایش از ماله چوبی نمی توان استفاده کرد و از ماله ی فلزی استفاده می کنند .

کارایی

کارایی چیست ؟ عبارت است از راندمانی (بازدهی) که از طریق منابع اولیه منجمله کارگر و ماشین آلات و غیره جهت تولید کالا و سایر نیازهای یک جامعه بوجود می آید . یکی از ارکان مهم اقتصادی در هر کشور کارایی افراد آن می باشد زیرا میزان کارایی در کلیه مسائل اقتصادی یک جامعه از قبیل : قیمت ها ، سودها ، سرمایه گذاری و استخدام و نظایر آن اثر مستقیم داشته و نقش مهمی در نوسانات تجاری و اقتصادی در کلیه واحدها بخصوص واحدهای صنعتی یک کشور دارد . نقش افراد بخصوص کارگران و مهارت و تخصص آنها در رابطه با کارایی بسیار زیاد است ولی عوامل دیگری از جمله مدیریت خوب نیز در این رابطه دارای اهمیت بسیار می باشد .

بطور کلی در یک کشور حداقل سه نوع کارایی به طور مجزا از هم بایستی در نظر گرفت :

  1. کارایی عمومی در کلیه نقاط کشور .
  2. کارایی با توجه به راندمانی که کارخانجات منابع خود را در تولید کالا بکار می گیرند .
  3. کارایی شرکت ها و موسسات خصوصی و دولتی .

عواملی که بر کارایی بتن تاثیر می گذارند:

  • روش انتقال بتن
  • نحوه انتقال بتن
  • رطوبت محیط
  • دانه بندی سنگدانه ها
  • دمای مخلوط بتن
  • مقدار سیمان
  • نحوه فشردگی
  • مواد داخل آب بتن

تعیین کارایی در کارخانجات بزرگ نیاز به داشتن اطلاعات کافی از کلیه مسایل کارگری،تخصص و میزان ماشین آلات و چگونگی تولید آن دارد.و اما تعیین کارایی در شرکت ها و موسسات می تواند به سادگی صورت پذیرد.مهمترین شاخص در کارایی آن است که بازده و کالا و کارگر را به هم مربوط نماید.ازدیاد موقت میزان کارایی نمی تواند به تنهایی دلیل بر پیشرفت و یا اصلاح یک کارخانه،شرکت و یا یک موسسه باشد .

کارایی بتن را با آزمایش اسلامپ می سنجند که این کار با استفاده از محفظه ای استوانه ای شکل به ارتفاع 40 سانتیمتر و قطر بالایی 10 سانتیمتر و قطر پایینی 10 سانتیمتر انجام می شود . این محفظه بر روی یک سینی به ابعاد 40*40 یا 50*50 قرار می گیرد .

کارایی

کارایی

در هر موسسه یا شرکت تعیین میزان کارایی متوسط برای ادامه حیات و پیشرفت آن امری ضروری است و هر موسسه یا شرکت می تواند به سادگی شاخص کارایی خود را با استفاده از اطلاعاتی از قبیل تعداد کارگران ، ساعت کار آنها و میزان تولید یا انجام کار به دست آورد . یکی از طریق مقایسه برای اندازه گیری راندمان و کارایی استفاده از استاندارد و فاکتورهای آن می باشد و به این طریق کلیه عملیات را با عملیاتی نظیر آن که در استاندارد مشخص گردیده مقایسه کرده و سپس نسبت آنها را تعیین میکنند و با مطالعه این نسبت ها می توان نمونه ای از راندمان موسسه یا شرکت را به دست آورد .

وب سایت معماری ایران مرجع ارائه مقالات معماری و عمران