gizmo در تری دی مکس

با سلام خدمت دنبال کنندگان آموزش های معماری و تمامی کاربران وب سایت تخصصی معماری ایران , در این بخش از آموزش ها میخواهیم تا تنظیمات gizmo در تری دی مکس را برای شما عزیزان ارائه بدهیم . نرم افزار تری دی مکس 3D Max از نرم افزار های کاربردی در زمینه طراحی سه بعدی است که دارای ابزار های زیاد و متنوعی است که کاربر میتواند تمامی نیاز های خود را با این ابزار ها برطرف کند که دستور gizmo در مکس ( گیزمو در مکس ) نیز یکی از ابزار های اساسی و مهم و پر کاربرد در تری دی مکس است از این رو در ادامه به بررسی موضوعاتی همچون تنظیمات gizmo در تری دی مکس می پردازیم .

gizmo در تری دی مکس

در رابطه با gizmo در تری دی مکس ( transform gizmo ) باید گفت که این ابزار یکی از ابزار های کاربردی برای کاربران نرم افزار تری دی مکس است و برای جابجایی در تری دی مکس مورد استفاده قرار میگیرد , گیزمو در تری دی مکس یک ابزار راهنماست که با انتخاب یکی از دستورات transform که شامل دستور sweet در مکس و دستور scale در مکس و یا دستور rotate در مکس میشود در صحنه آبجکت مورد نظر ظاهر میشود . با استفاده از گیزمو در تری دی مکس میتوان آبجکت های مورد نظر را در یک یا دو تا از محور مختصات در 3d max جابجا کنید و قرار دهید و یا مقیاس دهید که جابجایی و حرکت دادن آبجکت با گیزمو راحت تر میشود .

نحوه فعال کردن گیزمو در مکس

برای فعال کردن و دسترسی داشتن به تنظیمات گیزمو در مکس باید مسیر منوی customize > انتخاب preference را طی کنید و در پنجره ای که باز میشود تب gizmo را انتخاب کنید و در پنجره ای که که باز میشود همچون تصویر زیر میتوانید برای فعال کردن تیک گزینه on را بزنید و در صورتی که میخواهید آنرا غیر فعال کنید این تیک را بردارید همچنین توجه داشته باشید که کلید میانبر یا hot key برای نشان دادن transform gizmo  کلید ترکیبی ctrl+shift+x می باشد .

gizmo در تری دی مکس

gizmo در تری دی مکس

gizmo در مکس برای دستور move مکس

برای انجام فرمان move بعد از انتخاب دستور select and move  شکل زیر در مرکز آبجکتی که انتخاب کرده اید دیده می شود .

gizmo در تری دی مکس

gizmo در تری دی مکس

شما می توانید اشاره گر ماوس را بر روی یکی از محورهای مختصات ببرید , دقت کنید هرگاه ماوس را بر روی یکی از این محور ها ببرید هنگامی که ماوس را بر روی محور مورد نظر قرار دادید به رنگ زرد تغییر می کند , در این هنگام اگر کلیک چپ را نگه دارید می تواند آبجکت را جابجا کنید . برای جابجای در دو محور کافیست اشاره گر ماوس را بر روی مربع مشترک بین دو محور مختصاتی ببرید و همین کار را تکرار کنید .

gizmo در مکس برای دستور rotate مکس

gizmo در تری دی مکس

gizmo در تری دی مکس

برای چرخاندن آبجکت  شکل میتوانید بر روی کره ای که محور مختصات حول آن قرار دارد ببرید و کلیک کنید و هنگامی که به رنگ در آمد میتوانید شکل را بچرخانید به مقدار دلخواه , همچنین در تری دی مکس امکان نمایش تعیین زاویه چرخش بصورت عددی و گرافیکی وجود دارد همچون شکل زیر :

gizmo در تری دی مکس

gizmo در تری دی مکس

gizmo در مکس برای دستور scale مکس

برای این دستور هم مثل دو دسور قبلی عمل میکنیم البته توجه داشته باشید که برای بزرگتر یا کوچک تر شدن شکل باید اشاره گر ماوس را بر وسط گیزمو قرار دهید و کلیک کنید و بعد از آن در صورت بالا کشیدن اشاره گر ماوس شکل بزرگتر و در صورت پایین کشیدن ماوس به سوی پایین شکل کوچکتر میشود .

gizmo در تری دی مکس

gizmo در تری دی مکس

منبع : وب سایت معماری 98 مرجع ارائه مقالات آموزش معماری آموزش نرم افزار های معماری آموزش تری دی مکس

4 پاسخ به “gizmo در تری دی مکس”