آموزش نصب پلاگین بر روی نسخه های اسکچ آپ

با سلام خدمت دوستان و علاقمندان به رشته معماری و عمران , در این بخش از مطالب مربوط به آموزش نرم افزار های معماری در وب سایت معماری ایران به بررسی موضوع آموزش نصب پلاگین اسکچاپ می پردازیم . در میان نرم افزار های معماری همچون نرم افزار اتوکد autocad و نرم افزار معماری آرشیکد archicad و … یکی از نرم افزار هایی که دارای محبوبیت بسیار زیادی است و مورد استفاده بسیاری از کاربران در معماری و سایر رشته های مرتبط است نرم افزار اسکچ آپ sketchup است که بری طراحی پلان ساختمان در معماری و انجام سایر امور سه بعدی مورد استفاده قرار میگیرد از این رو در این مقاله به بررسی یکی از مباحث مرتبط یعنی نصب پلاگین در اسکچاپ می پردازیم .

آموزش نصب پلاگین بر روی نسخه های اسکچ آپ

در رابطه با آموزش نصب پلاگین بر روی نسخه های اسکچ آپ باید گفت که اکثر کاربران برای ساخت پروژه های مورد نظر سه بعدی خود در عوض استفاده از نرم افزار تری دی مکس 3D Max از نرم افزار اسکچ آپ استفاده میکنند زیرا از یک سو این نرم افزار با نرم افزار های بزرگ معماری همچون تری دی مکس برابری میکند و از سوی دیگر کاربری آسان تری دارد و کاربران با استفاده از آن و سادگی امکانات و در عین حال پیشرفته بودن آن میتوانند به طراحی پروژه های خود بپردازند و روند طراحی معماری را پیش ببرند . نرم افزار سه بعدی اسکیچ آپ نیز امکاناتی همچون تری دی مکس دارد و طرح های ساخته شده در آن را میتوان برابر با نرم افزار تری دی مکس دانست اما بدلیل سادگی بیشتر و پیچیدگی زیاد تری دی مکس اکثر کاربران به این نرم افزار روی می آورند .

آموزش نصب پلاگین بر روی نسخه های اسکچ آپ

آموزش نصب پلاگین بر روی نسخه های اسکچ آپ

نرم افزار اسکیچ آپ نیز همچون تری دی مکس که  دارای پلاگین های کاربردی معماری برای تری دی مکس است دارای پلاگین هایی است که با نصب انها میتوان امکانات بیشتری به برنامه ها افزود برای مثال با نصب پلاگین وی ری vray بر روی نرم افزار تری دی مکس میتوان امکانات زیادی برای طراحی انواع سقف های پیچیده به این نرم افزار افزود از این رو در این مقاله به بررسی موضوع نحوه نصب پلاگین در اسکچاپ می پردازیم تا کاربران عزیز این برنامه با آموزش نصب plugin در اسکچاپ آشنایی داشته باشند و بتوانند پلاگین های اسکچ آپ را بدون هیچگونه مشکلی نصب کنند .اسکچ آپ دارای پلاگین های متعددی است که ممکن است با فرمت rb موجود باشند و یا با پسوند های rar , zip , و یا exe و msi که بصورت نصب هستند موجود باشند .

روش اول نصب پلاگین روی اسکچاپ

در ساده ترین نوع نصب پلاگین اسکچ آپ باید به این صورت عمل کنید : فقط کافی است فایل افزونه مورد نظر را با پسوند rb درون پوشه Plugins در پوشه محل نصب Sketchup کپی کنید و یک بار نرم افزار را باز و بسته کنید که بعد از انجام این کار افزونه اسکچ آپ و یا پلاگین بر روی برنامه اصلی نصب و فعال میشود که ممکن است پلاگین هایی که با این روش نصب میشوند برای نصب کامل نیازمند به اجرای یکی از مراحل زیر باشند :

  •  ممکن است در منو های بالای اسکچ اپ زیر منوی Plugins ( که بعد از منوهای File ، Edit ، View ، Windows و … قرار دارد ) موجود باشد .
  • ممکن است با راست کلیک کردن در محیط برنامه ظاهر شود .
  • ممکن است در toolbar موجود باشد که برای اینکار به مسیر View > toolbar بروید .
  • ممکن است در زیر شاخه tools موجود باشد .
  •  برخی  در قسمت Extension Feature  قرار می گیرند و با رفتن به Windows > Preferences و کلیک روی Extension و زدن تیک پلاگین مورد نظر نصب می شود .

روش دوم نصب plugin بر روی اسکچ آپ

  • تمامی فایل های اکستنشن مورد نظر خودتون رو به صورت zip دربیاورید و بعد از انجام این کار پسوند zip رو تبدیل کنید به rbz .
  • از داخل برنامه اسکچ آپ به مسیر Window > Preferences > Extensions بروید و برای نصب کلید Install Extension را بزنید و فایل مورد نظر رو انتخاب کنید تا برای نصب آماده شود .
  • بعد از انجام این کار ها پیامی مبنی بر نصب موفقیت آمیز یا عدم موفق بودن نصب دریافت میکنید که اگر این امور را درست انجام داده باشید نصب با موفقیت انجام خواهد شد .

آموزش نصب پلاگین در اسکچ آپ 2016

در اسکچ آپ 2016 پلاگین ها در پوشه ای با فرمت rbz که همان فرمت zip هست قابل نصب هستند و باید برای نصب پلاگین در اسکچ آپ 2016 باید به مسیر Window > Preferences > Extensions بروید و در نهایت برای نصب گزینه Install Extension کلیک کنید تا پلاگین مورد نظر و انتخابی شما با موفقیت نصب شود .

منبع : وب سایت معماری 98 مرجع ارائه مقالات آموزش نرم افزار های معماری و طرح معماری