تحلیل سایت معماری

با سلام خدمت علاقمندان به رشته معماری , در این بخش از مطالب مربوط به مقالات وب سایت معماری ایران به بررسی موضوع تحلیل سایت در معماری می پردازیم . مهمترین چیزی که هر طراح و مدیر اجرای پروژه به آن نیازمند هستند داشتن اطلاعاتی در رابطه با فضای محیط انجام پروژه است پس در هنگام طراحی پلان ساختمان ها و سایر سازه ها افراد باید اطلاعات مشخصی در دست داشته باشند . مطمئنا افراد یکه به تازگی با رشته معماری آشنا شده باشند این سوال برایشان پیش می آید که تحلیل سایت در معماری چیست ؟ از این رو در ادامه این مقاله تمامی جنبه های این موضوع یعنی تحلیل سایت پلان در معماری را مورد بررسی قرار میدهیم .

تحلیل سایت در معماری

تحلیل سایت در معماری

تحلیل سایت معماری

قبل از اینکه به بررسی موضوع اصلی یعنی تحلیل سایت معماری بپردازیم به بررسی این موضوع می پردازیم که سایت پروژه چیست ؟ برای ساخت یک سازه یا ساختمان قبل از هر چیزی حتی طراحی نقشه باید محیط و فضایی برای ایجاد سازه وجود داشته باشد که ساخت و ساز را در آن انجام داد به زمین سازه یا فضایی که در آن سازه احداث میشود سایت پروژه میگویند . علاوه بر طرح مورد نظر طراح عوامل دیگری هستند که موجب میشوند تا نوع نقشه کشی و حتی ترسیم فضا و خود سازه با تغییراتی مواجه شوند و تاثیری بر نوع طراحی سازه داشته باشد که این نوع عوامل در بحث تحلیل سایت معماری قرار میگیرند . بطور کلی تحلیل سایت پلان در معماری به بررسی تجزیه و تحلیل و تحقیق در رابطه با اطلاعات سازه می پردازد و جزئیات را نیز مورد بررسی قرار میدهد از این رو برای طراحی طرح هر سازه ای باید اطلاعات سایت پروژه را کاملا مورد بررسی قرار داد و با استفاده از علائم تحلیل سایت و موارد زیر این اطلاعات را مورد بررسی قرار داد :

  • وضعیت موجود در محیط (  مجاورت سایت پروژه با سایر عوامل )
  • شبکه دسترسی ( معابر )
  • تحلیل اقلیمی
  • تحلیل هندسه سایت پروژه
  • تحلیل دید و منظر

علائم گرافیکی تحلیل سایت در معماری توسط علائم گرافیکی مختلفی قابل بیان است که در میان معماران رایج است و مهم تری از این علائم دانش معمار و مهندس عمران است که از این علائم چه برداشتی داشته باشد و چگونه این علائم و اطلاعات را در اجرای پروژه به کار بگیرد . در ادامه با یکی از نمونه تحلیل سایت گرافیکی است :

تحلیل سایت در معماری

تحلیل سایت در معماری

بررسی وضعیت موجود در محیط ( مجاورت سایت با سایر عوامل )

در این نوع بررسی طراح سازه با حضور در محل سایت پروژه و فضای در اختیار برای ساخت سازه به بررسی مواردی همچون الگو ها و بافت های ساختمان های اطراف , محل رفت و آمد ها و مجاورت ها با سایت پروژه و نوع بافت های همسایه و حتی نوع رفت و آمد از لحاظ فرهنگی و اجتماعی را مورد بررسی قرار میدهد تا اطلاعات بیشتری در رابطه با محیط ساخت پروژه و تاثیر ساخت ساختمان بر سایر بافت های موجود را مورد بررسی قرار میدهد .

تحلیل سایت در معماری

تحلیل سایت در معماری

شبکه دسترسی ( معابر )

دقت در چگونگی معابر اطراف و دسترسی به سایت پروژه یکی از مهم ترین موارد تحلیل سایت در معماری محسوب میشود و در این مرحله ارتباطات سایت مورد نظر با معابر اصلی و فرعی و راه های منتهی به سایت و سازه از راه های مختلف همچون حضور در سایت و از طریق نقشه های هوایی و … مورد بررسی قرار میگیرد . پس در هنگام معماری میتوان با استفاده از این اطلاعات و عوامل دیگر مانند نوع آلودگی های صوتی و … که در اثر نزدیک بودن معابر به سازه ممکن است بوجود بیاید مورد توجه قرار میگیرد و برای طراحی پلان سازه با استفاده از نرم افزار هایی همچون نرم افزار اتوکد autocad یا نرم افزار معماری آرشیکد archicad این موارد مورد توجه طراح قرار میگیرد .

تحلیل سایت در معماری

تحلیل سایت در معماری

تحلیل اقلیمی

در این نوع از تحلیل سایت معماری مواردی همچون تغییرات دما و میزان بارش سالانه و نوع وزش باد ها در فصل های مختلف و نوع تابش نور به سازه و … مورد توجه طراحان قرار میگیرد که امکان دارد این عوامل در طراحی سازه و حتی نوع قرارگیری آن از جهات مختلف تاثیر گزار باشند .

تحلیل سایت در معماری

تحلیل سایت در معماری

تحلیل هندسه سایت پروژه

پس از برداشت نقشه زمین و سایت پروژه و پیاده کردن آن با ابعاد و اندازه های مورد نظر مرحله تحلیل هندسه سایت قابل انجام است . در این کار به تبدیل نقشه دو بعدی سایت به اشکال هندسی می پردازند که در برخی از موارد همین تحلیل و تبدیل هندسی میتواند پایه گزار بسیاری از ایده های خلاقانه و هندسی باشد و بنای سازه همین گونه و بر اساس این طراحی اجرا شود .

تحلیل سایت در معماری

تحلیل سایت در معماری

تحلیل دید و منظر

منظور از این نوع تحلیل بررسی و شناخت نکات کلیدی سایت پروزه است که در آن طراح دید های عابر پیاده و سواره را از نمای بیرون به دورن سایت مورد بررسی قرار میدهد و بر این اساس محل قرار گیری نقاط شاخص در نقشه معماری را تعیین میکنند . همچنین در این نوع تحلیل دید افراد حاضر در پروزه به بیرون نیز مورد اهمیت است .

تحلیل سایت در معماری

تحلیل سایت در معماری

منبع : وب سایت تخصصی معماری 98 مرجع ارائه مقالات معماری و عمران