سبک معماری متا

با سلام خدمت تمامی معماران و علاقمندان به رشته معماری , در این بخش از مطالب مربوط به مقالات و مطالب موجود در وب سایت تخصصی معماری 98 به بررسی موضوع معماری متا می پردازیم . امروزه معماری فقط به طراحی پلان ساختمان ها و طراحی نمای ساختمان ها و … با استفاده از نرم افزار های معماری هچون نرم افزار اتوکد autocad و نرم افزار راینو Rhino و … محدود نشده است و مرز فراتری از این کار ها و امور را فرا گرفته است و سبک های مختلفی از این هنر پدید آمده است از این رو در ادامه این مقاله به بررس موضوع یکی از انواع سبک معماری از نوع معماری متا می پردازیم .

سبک معماری متا

در مطالب قبلی به بررسی موضوعاتی از سبک های معماری همچون سبک معماری پست مدرن post modern , معماری بیونیک bionic architecture و … پرداختیم و در این مقاله به بررسی موضوع معماری متا چیست ؟ می پردازیم . سبک معماری متا بر اساس تحلیل و سازماندهی اطلاعات و طبق اصول مورفولوژی با استفاده از الگوریتم ها و کدهای ژنتیک شکل گرفته است و به محدوده فرم های معماری و عمران گستردگی بیشتری می بخشد , این فرمها در نوعی دنیای جدید شکل شناسی کنار هم قرار گرفته و فضای متا را بوجود میآورند . این فرم ها فضا های بیش از سه بعدی و گذشته و حال و آینده را به مرتبط می سازند .

امکانات پیچیده گرافیکی قابل استفاده در کامپیوتر به معماران این امکان را میدهند که بتوانند بدون استفاده از مدلهای فیزیکی به محیطهای فضایی نسبتا پیچیده ماهیت بصری دهند . فضا های دیجیتال موجود در این سبک در نوع خود کاملا خارق العاده بوده و هیچ نشانه ای از روش های ساخت و مصالح فیزیکی در آنها دیده نمیشود . در این مقاله کار های بدست امده از دو روش جمع آوری شده اند : دسته اول از هندسه چند بعدی بوجود امده اند و روش دوم حاصل ترکیب هندسه با روش هایی برای ساختن فرمول های فیزیکی با مصالح حقیقی است که هر دو روش امکانات مناسبی را برای استفاده از اصول اولیه مورفولوژی تحویل میدهند . در روش اول از هندسه ای منظم برای ساخت سازه های فراسطحی نا منظم استفاده میشود , معنی واژه فراسطح با توجه به کاربرد آن در ریاضی و هندسه به معنی استفاده از فضا هایی با بیش از دو بعد است . روش دوم به منظور ایجاد سطوح معماری و خلق فضا ها و استفاده از ورق ها و مصالح فلزی و امکانات کامپیوتری انجام گرفته است .

منبع : وب سایت معماری ایران مرجع ارائه مقالات عمران و معماری