سیاست در معماری

با سلام خدمت تمامی معماران و دنبال کنندگان رشته معماری , در این بخش از مطالب مربوط به مقالات معماری و عمران در وب سایت معماری 98 به بررسی موضوع سیاست و معماری می پردازیم . معماری امری نیست که امروزه فقط به ساخت و ساز محدود شود و معماران فقط در زمینه طرای پلان ساختمان و در محیط ساختمان و ساخت سازه ها قرار داشته باشند بلکه امروزه معماری به تمامی حوزه ها ورود پیدا کرده است از این رو در این مقاله به بررسی یکی از موضوعات مرتبط با ورود معماری به سایر رشته ها با نام سیاست در تاریخ معماری می پردازیم .

سیاست در معماری

قبل از اینکه به بررسی موضوع سیاست در معماری بپردازیم به بررسی موضوع خود سیاست و مفهوم آن می پردازیم , سیاست در لغت یعنی خط مشی و راهی که انسان در پی دارد و در زبان عربی ریشه آن به رام کردن اسب برمیگردد همچنین سیاست در انگلیسی ( politics ) به معنی قواعد و اصول راهنما و قواعد اصلی و … است و در باور و مفهوم عامیانه به معنای راهبرد ها و تصمیمات یک گروه است حال این گروه میتواند شامل گروه های سیاسی , دانشگاهی و … باشد . لازم به ذکر است که سیاست در علوم سیاسی دارای معانی و مفاهیم مختلف دیگری است .

سیاست در معماری

سیاست در معماری

سیاست همچون موارد دیگری در تمامی سمت و سو های زندگی انسان رخنه پیدا کرده است و در تمامی جنبه ها زندگی انسان را مورد تاثیر قرار داده است و در این میان معماری و طرح معماری نیز از این مسئله بی بهره نبوده اند و سیاست این موارد را نیز مورد تاثیر قرار داده است , معماری به عنوان یک هنر همواره رد طول تاریخ مورد تاثیر سیاست بوده است و با تغییر سیاست ها و حکومت ها نیز معماری و نحوه ایجاد ساختمان ها و سازه ها نیز نمود دیگری پیدا کرده است . معماری به عنوان هنر پنجم یکی از مواردی است که مستقیما تحت تاثیر سیاست بوده است بطوریکه در صورت تغییر سیاست حکومت ها بنا ها تاریخی همچون کاخ ها و … نیز تغییر پیدا کره اند .

تاثیر سیاست در معماری

تاثیر سیاست بر معماری میتواند مستقیم و یا غیر مستقیم باشد برای مثال در گذشته در هنگام پادشاهی پادشاهان برای تعیین مرز و قلمرو خود بنا های عمومی و عام المنفعه را در حاشیه شهر ها می ساختند و مکان های دیگری همچون کاخ ها را با سلیقه و معماری مورد نظر خود می ساختند از این رو معماری در طول تاریخ دسخوش تغییرات زیادی شده است و سبک های مختلفی در دوره های زمانی مختلف وجود داشته است . همچنین تاثیر سیاست بر معماری موجب رونق گرفتن مکان ها و شهر ها از نظر اقتصادی نیز میتواند باشد . همانطور که اشاره شد سیاست تاثیرات زیادی بر معماری شده است شاید بوجود آمدن نرم افزار های معماری و پایان دوره معماری بدون اتوکد autocad  و معماری سنتی و بوجود آمدن نرم افزار هایی همچون نرم افزار اسکچ آپ sketchup و … در اثر تاثیر سیاست بر معماری باشد .

منبع : وب سایت معماری ایران مرجع ارائه مقالات معماری و عمران