شیت بندی در معماری

با سلام خدمت دنبال کنندگان رشته معماری , در این بخش از مطالب مربوط به بخش آموزش نرم افزار های معماری در وب سایت معماری ایران به بررسی و ارائه موضوعی با عنوان شیت بندی معماری می پردازیم . ممکن است افرادی که به تازگی با رشته معماری آشنا شده اند با اصطلاح شیت بندی مواجه شده باشند و مفهوم شیت بندی را درک نکرده باشند از این رو در ادامه این مقاله به بررسی این موضوع یعنی شیت بندی و نحوه شیت بندی و … می پردازیم تا تمامی جنبه های این موضوع مورد بررسی قرار گیرد .

شیت بندی در معماری

شیت بندی در معماری چیست ؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که شیت بندی یعنی ارائه کار نهایی , شیت بندی به این معناست که تمامی اجزای طرح معماری و طراحی پلان ساختمان مورد نظر رو به یک صورت دیگر تعریف کنید و چندین نمونه از این طرح ارائه دهید که در نهایت این نمونه ها با مواجه شدن با تغییرات و بهینه سازی های دیگر با نقشه خوانی پلان ساختمان به صورت عملی اجرا شوند و در نهایت سازه مورد نظر تکمیل شود . شیت بندی در معماری و نحوه شیت بندی نیز از اصول معماری و طراحی نقشه است پس باید در این مورد نیز دانشجویان معماری و عمران و سایر افراد علاقمند به این مباحث تسلط کامل داشته باشند . در ادامه به بررسی انواع شیت یا همان انواع شیت بندی و توضیح در رابطه با هر نوع آن می پردازیم . نمونه شیت بندی معماری با فتوشاپ را میتوانید در زیر مشاهده کنید .

 

  1. شیت دستی ( ارائه دستی شیت )
  2. شیت کامپیوتری ( ارائه کامپیوتری )
  3. ترکیبی از شیت دستی و شیت کامپیوتری

شیت بندی دستی

در این نوع شیت بندی تمامی طرح های مورد نظر بر روی مقوای نهایی مجددا رسم میشوند و سپس با استفاده از ترفند های راندو آنها را راندو میکنند . در شیت بندی دستی توجه به نکات زیر لازم و ضروری است :

  • برای راندو کردن شیت میتوان از رنگ های سیاه و سفید و یا رنگ های مختلف استفاده کرد .
  • برای رسم کردن طرح مورد نظر و نقشه میتوان از روان نویس های نوک نمدی استفاده کرد و سپس به راندو کردن پرداخت .
  • برای خوش جلوه نمودن شیت در هنگام راندو کردن میتوان از هاشور زدن بین ضخامت دیوار ها استفاده کرد و همچنین میتوان از هاشور های کف سازی در اطراف پلان ها استفاده کرد .
  • با استفاده از ابزار هایی همچون مداد رنگی , آبرنگ , ماژیک و آب مرکب و … میتوان به راندو کردن پلان پرداخت .
  • در ارائه نما ها و پرسپکتیو ها و پلان ها باید از سایه استفاده کرد .
  • هر کدام از نقشه ها و طراحی پلان ساختمان ها درون شیت را با استفاده از فونت های خوانا و مناسب معرفی کنیم تا در نهایت و ارائه طرح نهایی در هنگام خواندن پلان ساختمان مهندس نقشه خوان با مشکلی روبرو نشود .

همانطور که میدانید طراحی نقشه و شیت ها از اصول مهم در طراحی سازه ها هستند و طراحی شیت باید به گونه ای باشد که افزودن جلوه های زیبا کننده و گرافیکی به آن نباید مانع دیده شدن اطلاعات فنی شیت شود برای مثال افزودن درختان به فضای شیت در صورتیکه موجب مخفی شدن اطلاعات شیت از قبیل فضای کلی ساختمان و نمای ساختمان شود اشتباه است . شیت بندی و طراحی شیت یک کار تجربی است و بنا به سلیقه افراد میتواند متفاوت باشد پس متبحر شدن در شیت بندی معماری فقط با کسب تجربه و ارائه نمونه های متعدد و سلیقه زیاد ممکن است . همچنین در هنگام پرزنتاسیون با پرزانته کردن باید به نکات زیر توجه داشت :

  •  در یک شیت باید تمامی اطلاعات خوانا و مفهوم باشند و اینطور نباشد که افزودن جلوه های گرافیکی مانع نشان دادن دقیق اطلاعات شیت شود .
  • کلاژ کردن اجزای شیت بدون هدفمند بودن گرافیک کار نادرستی است , در مواردی که مجبور شویم اجزای شیت را به صورت جدا بچسبانیم باید بطور حرفه ای و گرافیکی این کار انجام شود و نباید هیچکدام از اجزای چسبانده شده موجب نا مناسب به نظر رسیدن شیت شود و یا کنده شود .
  • حد الامکان در تهیه شیت معماری کادر بندی نباید از دور شیت استفاده کرد .
  • در شیت بندی ها نباید از نوشته های زیاد استفاده کرد و باید با بیان گرافیکی و ارائه طرح زیبا سخنان خود را در شیت بگنجانیم .
  • اطراف پرسپکتیو ها ( دور انداز ها ) نباید خالی باشند , اطراف پرسپکتیو های شیت باید در حد مسیر پیاده و سواره و چگونگی دسترسی ها طراحی شوند .
  • در شیت بندی نباید اجزای تکراری استفاده شود مگر در مواردی که روی یک قسمت بخواهیم چند تحلیل و طرح متفاوت داشته باشیم .
  • اگر در شیت چندین پلان وجود داشته باشد نباید آنها را نزدیک هم رسم نمود باید فاصله میان آنها وجود داشته باشد بطوریکه بتوان آنها را از هم تفکیک نمود .
  • شیت باید پویا باشد و تعادل داشته باشد .
  • در راندو کردن شیت باید ابتدا اجزای شیت رسم شوند و سپس به راندو کردن و رنگ آمیزی و … پرداخت .

شیت بندی کامپیوتری

شیت کامپیوتری با استفاده از نرم افزار های مربوطه طراحی میشود که از این نرم افزار ها میتوان به نرم افزار های معماری همچون آرشیکد , اسکیچ آپ , اتوکد autocad , فتوشاپ و نرم افزار رویت Autodesk Revit Architecture و … اشاره کرد . در هنگام طراحی شیت معماری کامپیوتری معمولا به این گونه است که ابتدا با استفاده از نرم افزار هایی همچون اتوکد و رویت و یا ارشیکد طرح دو بعدی طراحی میشود و سپس با استفاده از تری دی مکس و اسکچ آپ حجم طرح ترسیم و مشخص میشود , از همه نرم افزار ها نقشه ها با فرمت های jpg و jpeg خروجی میشوند و سپس با طراحی شیت نهایی در فتوشاپ این طرح روی مقوا پلات گرفته میشود . در شیت بندی کامپیوتری میتوان به نکات زیر توجه کرد :

  • در ارائه نهایی شیت که با استفاده از فتوشاپ کامل میشود میتوان از عکس ماکت ها استفاده کرد .
  • باید از فونت مناسب و زیبا برای ارائه اطلاعات شیت استفاده کرد .
  • ترکیب رنگی شیت و نوع رنگ ها و افکت های بکار رفته در ان کار سلیقه ای است و میتواند بنا به سلیقه طراحان متفاوت باشد .

منبع : وب سایت معماری 98 مرجع ارائه مقالات آموزش نرم افزار های معماری