معماری غیر استاندارد

با سلام خدمت تمامی دوستان و دنبال کنندگان رشته معماری و عمران , در این بخش از مطالب مربوط به مقالات معماری در وب سایت تخصصی معماری 98 به بررسی موضوع یکی از انواع معماری با نام معماری غیر استاندارد می پردازیم . امروزه معماری تنها محدود به سبک و سیاق خاصی نیست بلکه با پدید آمدن انواع طرح معماری و انواع سبک معماری این فرصت برای معماران بوجود آمده است که با انتخاب سبک های مختلف به طراحی پلان ساختمان ها و سازه های مورد نظر خود بپردازند از این رو در ادامه به بررسی سبک معماری غیر استاندارد می پردازیم .

معماری غیر استاندارد

امروزه معماری به مکان و زمان خاصی محدود نیست بلکه با پیشرفت و تغییر جهان معماری نیز تغییر کرده است و در سبک های مختلفی همچون معماری سیال , معماری بیونیک bionic architecture , معماری پست مدرن post modern و … که در این زمینه ها معماران مختلفی برای پیشرفت معماری تلاش کرده اند و به خلق آثار خارق العاده و مکان هایی با داشتن حالت پویا و فعال پرداخته اند . این نکته را نمی توان پنهان کرد که با ورود برنامه ها و نرم افزار های کامپیوتری همچون نرم افزار معماری آرشیکد archicad و اتوکد autocad و نرم افزار اسکچ آپ sketchup و … به این عرصه معماری سنتی جای خود را به سبک های جدیدی از معماری غیر استاندارد و معماری دیجیتالی داده است .

معماری غیر استاندارد

معماری غیر استاندارد

عنوان غیر استاندارد برای اولین بار در زمینه ریاضیات توسط ابراهام رابینسون در سال 1961 ارائه شد و تمامی مواردی را که میتوان آنها را بدون سیستم های الگوریتمیک مطرح کرد را شامل میشود که در مبحث ریاضیات نظریات غیر استاندارد یا غیر معمول ، راه را برای تئوری هایی نظیر فرکتال و هم هوش مصنوعی آشکار می کند . معماری غیر استاندارد یا معماری نوین بخشی پنهان از تاریخ است که امروزه در حال احیا است و این احیا مدیون پیشرفت طرح معماری هایی است که مدت ها بدلیل معماری استاندارد و اصول معماری خاموش بوده اند . تفسیر و شرح ضعیف تر غیر استاندارد , یعنی اعمال تغییرات بر روی یک نمونه از قبل بنا شده . اما مبارزه برای معماری غیراستاندارد , یک گونه بنیادی تر بوده که تعمیمی منحصر به فرد در معماری را شامل می شود .

منبع : وب سایت معماری ایران مرجع ارائه مقالات معماری و عمران