مکس اسکریپت چیست و چه کاربردی دارد ؟

با سلام خدمت تمامی کاربران وب سایت معماری98 , در این بخش از ارائه مقالات مربوط به آموزش تری دی مکس به ارائه مقاله ای با عنوان مکس اسکریپت چیست ؟ و مکس اسکریپت چه کاربردی در تری دی مکس دارد ؟ می پردازیم . یکی از مواردی که هر کاربر نرم افزار تری دی مکس 3D Max با آن روبرو خواهد شد و باید با مفهوم آن آشنا باشد max script در تری دی مکس است از این رو در این مقاله سعی در معرفی این اصطلاح یعنی مکس اسکریپت در 3d max داریم .

مکس اسکریپت چیست و چه کاربردی دارد ؟

قبل از اینکه به بررسی موضع اصلی یعنی مکس اسکریپت چیست و چه کاربردی دارد ؟ بپردازم باید بگوییم که اسکریپت زبانی برنامه نویسی است یعنی اگر بطور دقیق تر بخواهیم به تحلیل این موضوع بپردازیم باید بگوییم که اسکریپت زبانی است که به کمک ان میتوان دستورات را بر برنامه های مختلف اجرا نمود و با استفاده از مکس اسکریپت در تری دی مکس میتوان دستورات تری دی مکس را به صورت متن درآورد و اجرا کرد . با استفاده از مکس اسکریپت  می توانید با scene تری دی مکس در تعامل متقابل و تماس مستقیم بوده و نحوه عملکرد آن ها را با استفاده از دستور (statement) یا عملگر (operand) ها کنترل و تنظیم نمایید , که این دستور ها و عملگر ها با زبان اسکریپت بصورت متنی نوشته میشوند و تری دی مکس در هنگام اجرا با توجه به داده ها این متون و دستورات را تفسیر میکند و به صورت اجرایی در می آورد .

مکس اسکریپت چیست و چه کاربردی دارد ؟

مکس اسکریپت چیست و چه کاربردی دارد ؟

در تعریف دقیق تر maxscript باید گفت که این قابلیت تمامی کاربرد ها و کارایی های تری دی مکس را تحت نظر و پوشش قرار میدهد و با استفاده از آن میتوان به ارائه دستورات جدید به این برنامه سه بعدی پرداخت . مکس اسکریپت امکان کار راحت تر و آسان تر و افزودن امکانات و قابلیت های بیشتر را برای کاربران نرم افزار تری دی مکس بوجود آورده است . موردی از کدنویسی برای تری دی مکس را میتوانید در مطلب ذخیره خودکار رندر در تری دی مکس مشاهده کنید .

کاربرد مکس اسکریپت

مکس اسکریپت کاربرد های بسیار مفیدی برای تری دی مکس و کاربران این نرم افزار دارد و سهولت بیشتری را برای کاربران بوجود می اورد , در ساده ترین کاربرد مکس اسکریپت میتوان گفت که با اجرای کد اسکریپتی برای تری دی مکس میتوانید از تکرار کار های خود بپرهیزید و این دستور را به تری دی مکس اعمال کنید که بجای تکرار هر بار دستوری به صورت دستی امکانی برای تکرار آن بوجود آید . در هنگام مدل سازی سه بعدی و رندرگیری در تری دی مکس و انیمیشن سازی و … مکس اسکریپت میتواند با امکاناتی که می افزاید سرعت عمل شما را بیشتر کند . بسیاری از پلاگین های کاربردی معماری برای تری دی مکس که در بازار وجود دارند با استفاده از زبان اسکریپت نوشته شده اند . در ادامه به بررسی برخی دیگر از کاربرد های مکس اسکریپت می پردازیم :

  • اسکریپت نویسی برای جنبه های مختلف تری دی مکس مدلسازی متحرک کردن رندر در تری دی مکس امکان پذیر است
  • تعامل نرم افزاری از طریق پنجره خط فرمان
  • ساخت ابزار های سفارشی با استفاده از مکس اسکریپت
  • ساخت ابزار های پردازش دسته ای مانند اسکریپتهای رندر دسته ای
  • و …

منبع : وب سایت معماری ایران مرجع ارائه مقالات آموزش معماریآموزش نرم افزار های معماریآموزش تری دی مکس