آشنایی با پلان معماری

با ارائه آموزشی برای دوستان مبتدی که سوالات و ابهاماتی در رابطه با معماری دارند در خدمت شما هستیم تا این بار آموزشی متفاوت را ارائه داده باشیم که میتوان گفت یکی از آموزش های کاربردی نیز می باشد زیرا در این مفاله با انواع پلان معماری آشنا خواهید شد و کاربرد و نوع هر کدام از پلان هایی که تا بحال شنیده اید را خواهید دانست پس تا انتهای این مقاله از وب سایت تخصصی معماری ایران با عنوان پلان معماری چیست ؟ با ما همراه باشید .

پلان معماری چیست ؟

در معماری و طراحی فضا ها و سازه های مختلف از اصطلاحی بنام پلان یا Architectural plan استفاده میشود که در آن اطلاعات و مطالبی در خصوص بنای مورد نظر و در حال ساخت و یا ساخته شده قرار دارد که این اطلاعات میتوانند در موارد مختلف کاربرد داشته باشند برای مثال این اطلاعات برای مهندس معمار با ارزش می باشند زیرا اطلاعات دقیقی در رابطه با سازه همچون طرح بنا , مشخصات و داده های فنی , جزئیات و … از این پلان ها بدست می آورند و میتوانند موقعیت دقیق بنا و جزئیات را در آن مشاهده نمایند و حتی موارد ریزی همچون نحوه باز شدن در ها به داخل و خارج را نیز بفهمند .

آشنایی با پلان معماری

پلان معماری چیست ؟

پلان معماری را میتوان اینگونه تعریف کرد که برش افقی فرضی واحد ساختمانی در ارتفاع یک سوم یا صد و بیست متر ارتفاع از سطح به طوری که تمام جزئیات را بتوان مشاهده کرد . امروز با پدید آمدن نرم افزار های مختلف معماری پلان بنا ها و سازه های مختلف را در محیط نرم افزار هایی همچون اتوکد autocad رسم میکنند و اطلاعات دقیق تری با کیفیت بهتر در پلان ها می گنجانند زیرا امکانات بیشتری در محیط نرم افزار ها در اختیار می باشد برای مثالمیتوان پلان های دو بعدی و سه بعدی تولید نمود که اطلاعات بیشتری داشته باشند .

انواع پلان

همانطور که میدانید یا شنیده این انواع پلان وجود دارد که هر پلانی با نامی که دارد اطلاعاتی از ان بخش و قسمت ارائه میدهد که رد ادامه به بررسی نام پلان های مختلف می پردازیم و در ادامه به توضیح هر کدام می پردازیم .

  • پلان موقعیت یا سایت پلان
  • پلان طبقات
  • پلان مبلمان
  • پلان تیرریزی
  • پلان شیت بندی
  • پلان فنداسیون
  • پلان آکس بندی
  • پلان ستون گذاری
  • و …

پلان موقعیت یا site plan : این پلان مکان و موقعیت ساختمانی که قرار است ساخته شود را نشان میدهد و ابعاد و خطوط تراز زمین را نشان می‌ دهد .

پلان طبقات : این پلان اندازه ها و فضا های مختلف در اندازه های متنوع را در بر دارد و نشان دهنده وجود فضا هایی از قبیل آشپز خانه و حمام و … در هر طبقه می باشد .

پلان اندازه گذاری : در این پلان علاوه بر اطلاعات مربوطه به پلان مورد نظر اندازه ها نیز مشخص شده اند .

پلان تیر ریزی : این پلان یکی از اطلاعات سازه است که در آن مواردی همچون ابعاد , موقعیت و نحوه اجرای تیرها در سقف هر طبقه از ساختمان مشخص می شود  پس میتوان برای هر طبقه یک پلان تیر ریزی در نظر گرفت .

پلان آکس بندی و ستون گذاری : این پلان یکی از اطلاعات مهم را در بر دارد و اطلاعاتی همچون ابعاد و موقعیت ستون ها و ابعاد صفحه زیر ستون و ضخامت آن و همچنین ابعاد پی را در اختیار دارد همچنین محور ستون ها یا همان آکس را نشان میدهد .

پلان بام ( شیت بندی ) : در این پلان ساختمان و سازه از دید افقی نگریسته میشود که در آن دیوارهای خارجی ( با احتساب قرنیز ) , خط مسیر شیب بام به طرف آبرو , خرپشته و همچنین فضاهایی که به عنوان نورگیر از قسمت های مختلف بام بیرون آمده و .. مشخص میشود .

پلان فونداسیون : این پلان اطلاعاتی همچون نوع و تعداد و اندازه و … پی ها را مشخص میکند .

پلان مبلمان : در این پلان اسباب و اثاثیه داخل اتاق ها و فضا ها مشخص میشود و مکان جا گیری وسیله ها مشخص میشود .

منبع : وب سایت تخصصی معماری 98 مرجع ارائه مقالات آموزش معماری