اتوکد autocad

با سلام خدمت تمامی علاقمندان به معماری , در این بخش از مطالب وب سایت معماری ایران به بررسی موضوع اتوکد چیست ؟ می پردازیم . اگر کمی با رشته معماری و نرم افزار های مربوطه آشنایی داشته باشید باید بدانید که نرم افزار اتوکد چیست ؟ و چه کاربردی دارد اما در این مقاله قصد داریم تا این موضوع را بطور دقیق ارائه دهید تا افراد مبتدی که با رشته معماری آشنایی ندارند هم بتوانند از این مقاله کمال استفاده را ببرند پس تا انتهای این مطلب با عنوان نرم افزار اتوکد autocad با ما همراه باشید .

نرم افزار اتوکد autocad

اتوکد autocad چیست ؟ برخی از دوستان ممکن است هنگام مطالعه مقالات مربوط به معماری و کار های ساختمانی و حتی نقشه کشی با اصطلاح اتوکد روبرو شوند و این سوال برای انها پیش بیاید که برنامه اتوکد چیست ؟ در این رابطه باید گفت که اتوکد نرم افزاری است که در رسم کردن نقشه های مهندسی و صنعتی کاربرد دارد و از آن برای کشیدن و کامل کردن نقشه های مورد نظر استفاده میشود . اتوکد در شهر سازی , اتوکد در نقشه برداری , اتوکد در معماری از نرم افزار های فوق العاده کاربردی محسوب میشود که به طور حتم میتوان گفت ارائه یک نقشه معماری دقیق بدون اتوکد امکان پذیر نیست و کار بسیار سختی است . در زیر نمونه ای از فضای نرم افزار اتوکد را مشاهده میکنید .

اتوکد autocad

اتوکد autocad

 

نرم افزار معماری اتوکد از محصولات شرکت اتودسک است و کاربرانی که از این نرم افزار استفاده میکنند امکان استفاده از فضا ها و محیط های دو بعدی و سه بعدی را دارند . نرم افزار اتوکد را میتوان جایگزین مناسبی برای میز نقشه کشی و قلم و خودکار و خط کش دانست زیرا با آمدن نرم افزار autocad به بازار مهندسان برای نقشه کشی و کار های عمرانی از این نرم افزار استفاده میکنند و هنوز هم یکی از پر کاربرد ترین نرم افزار ها در زمینه معماری است که به همین منظور در وب سایت معماری 98 به بررسی و ارائه این مطلب پرداختیم .

اهداف نقشه کشی با اتوکد

  • آشنایی کامل دانش آموزان با طرح کلی نقشه کشی حرفه ای و دقیق
  • آموزش قوانین و مقررات نقشه کشی صنعتی و ساختمانی بطور کامل
  • آموزش و آشنا کردن دانشجویان و افراد دیگر با به روز ترین استاندارد های جهانی در نقشه کشی دقیق
  • تعریف پروژه ها و طرح های عملی برای دانشجویان برای کاربردی کردن آموزش دوره ها
  • شناسایی و معرفی دانشجویان متخصص به موسسه ها و شرکت های معتبر در جهت استخدام
  • ارائه نقشه های دقیق و بدون عیب و نقص

همانطور که در ابتدا در بحث برنامه اتوکد چیست ؟ اشاره کردیم این نرم افزار برای ترسیم نقشه های صنعتی و مهندسی کاربرد دارد و در زمینه هیا دیگری نیز مورد استفاده قرار میگیرد پس در ادامه میخواهیم به بررسی مختصر این رشته ها یعنی نقشه کشی صنعتی با اتوکد و نقشه کشی مهندسی با اتوکد بپردازیم .

نقشه کشی مهندسی ساختمان

هدف کلی این رشته و دروس تدریسی آن از بین بردن فاصله میان مهندسین عمران و عوامل اجرایی مانند کارگزان ساختمانی است ,  دانشجویان این دوره با اخذ مدرک دیپلم و در صورت قبولی در آزمون ورودی به تحصیل در این رشته مشغول میشوند و دروس و مباحثی همچون مبانی ، سازه های ماسونری سنتی، اسکلت فلزی و بتونی و طراحی و اتوکد مقدماتی و اتوکد پیشرفته با آخرین نسخه های ارائه شده را فرا میگیرند . دانشجویان این رشته با تسلط کامل بر نقشه کشی دستی و با کامپیوتر و اتوکد این دروس را به پایان میرسانند و در ادامه به عنوان مهندس نقشه کشی و مشاورین ساختمانی مشغول بکار میشوند . در تصویر زیر نمونه ای از فضای برنامه اتوکد نمایش داده شده است .

اتوکد autocad

اتوکد autocad

نقشه کشی صنعتی

پیشرفت در صنعت این امکان را به وجود آورده است که با استفاده از نرم افزار هایی همچون اتوکد به ساخت و طراحی محصولات صنعتی پرداخت , طرح های طنعتی بصورت طرح های دو بعدی مستند سازی میشوند و از آنجایی که برای مستند سازی این طرح ها باید محصولات صنعتی را به صورت دو بعدی ترسیم نمود باید دانشجویان این رشته آموزش های خاصی در رابطه با انجام این کار و برش ها و چگونگی کار با نرم افزار و … ببینند . امروزه با استفاده از کامپیوتر و نرم افزار هایی همچون برنامه autocad این امکان بوجود آمده است که طرح های سه بعدی و دقیق در محصولات صنعتی پدید آید و در نهایت آثار و محصولات جالب و شگفت انگیزی تولید شود .

منبع : وب سایت معماری ایران مرجع ارائه نرم افزار های معماری