نرم افزار تری دی مکس 3D Max

با سلام خدمت تمامی علاقمندان به معماری , در این بخش از مقالات مربوط به بخش دانلود نرم افزار های معماری وب سایت تخصصی ارائه مقالات معماری و عمران , معماری ایران به بررسی موضوع نرم افزار تری دی مکس در معماری می پردازیم . نرم افزار تری دی مکس چیست ؟ افرادی که در زمینه هایی همچون فیلم سازی , انیمیشن سازی و معماری و عمران و طراحی قرار دارن بدون شک با این نرم افزار قدرتمند آشنا هستند و با استفاده از قابلیت های این نرم افزار فوق العاده به طراحی و ساخت مواردی همچون انیمیشن های زیبا و پلان های زیبا می پردازند .

نرم افزار تری دی مکس 3D Max

نرم افزار 3d max بدون شک یکی از بهترین و فدرتمند ترین نرم افزار ها در زمینه نرم افزار های سه بعدی است و استفاده های گوناگونی دارد و برای کار های مختلفی مورد استفاده قرار میگیرد از این رو یکی از کاربرد های نرم افزار تری دی مکس در معماری است و برای ساخت پلان های سه بعدی و محیط های سه بعدی از آن استفاده میشود . افرادی که قصد کار کردن با نرم افزار معماری تری دی مکس 3D Max را دارند باید حد الامکان از قوه تخیل قوی و بالایی برخوردار باشند زیرا لازمه ایجاد طرح های فوق العاده و حرفه ای داشتن قوه تخیل و خلاقیت زیاد است تا طرح های بی نظیر و خلاقانه یا ایجاد شوند . از نرم افزار تری دی مکس برای طراحی پلان ساختمان نیز استفاده میشود و حتی میتوان پلان ساختمان و شیت بندی در معماری را نیز که بصورت دو بعدی هستند را به این نرم افزار وارد کرد و تبدیل به تصویر سه بعدی کرد . نرم افزار تری دی مکس در معماری نیز همچون نرم افزار هایی همچون نرم افزار رویت Autodesk Revit Architecture و نرم افزار معماری آرشیکد archicad نیازمند داشتن اطلاعات اولیه ای است که در هنگام استفاده میتوان از جلوه های ویژه و نور پردازی و حالت های مختلف دیگر و … استفاده کرد .

نرم افزار تری دی مکس 3D Max

نرم افزار تری دی مکس 3D Max

کاربرد تری دی مکس در معماری

یکی از کاربردی ترین ویژگی های نرم افزار تری دی مکس این است که میتوان با استفاده از این نرم افزار پیش نمایش سازه ها و طرح های مورد نظر و ایده های خیالی را طراحی کرد , میتوان با استفاده از این نرم افزار به طراحی پلان ساختمان های ساده و دو بعدی نیز پراخت و در نهایت نیز آنرا بصورت سه بعدی در آورد . با استفاده از نرم افزار تری دی مکس میتوان در معماری و عمران نمای داخلی ساختمان و سازه را نیز مشخص کرد و از خروجی های نرم افزار اتوکد autocad نیز پشتیبانی میکند . طراحی های Interior and Exterior Design نیز را میتوان با استفاده از تری دی مکس انجام داد و قبل از ارائه طرح نهایی به مشاهده پیش نمایش و طرح طراحی شده آن پرداخت .

مدل سازی تری دی مکس

نرم افزار تری دی مکس دارای طرح های مختلفی برای مدل سازی می باشد که این نرم افزار با استفاده از ویرایشگر های مختلف و قدرتمند به کاربر برای ارائه مدل های مختلف و مدل سازی کمک میکند . سه روش اصلی مدل سازی تری دی مکس :

  • MeshPolygon Modeling
  • patch modeling
  • NURBS Modeling

دو تکنیک مدل سازی که پر کاربرد هستند عبارتند از box modeling و  که در ادامه به بررسی هر یک از این مدل ها می پردازیم .

box modeling  یا MeshPolygon Modeling

این نوع مدل سازی در تری دی مکس بیشتر در ساخت و پردازش بازی ها کاربرد دارد و با تغییر در وجوه و گره های یک حجم سه بعدی ساده همچون کره و دایه به یک حجم سه بعدی مورد نظر میرسد .

surface modeling یا patch modeling

در این نوع مدل ابتدا طرح دو بعدی طرح با استفاده از خطوط ساده ترسیم میشود و سپس با تغییر در محل قرار گیری گره های آن به صورت سه بعدی در می آید .

متحرک سازی

یکی از کاربرد های دیگر این نرم افزار متحرک سازی یا پویا نمایی است بطوریکه با استفاده از این نرم افزار میتوان اقدام به ساخت انیمیشن نیز کرد از این رو این نرم افزار دارای کاربرد های مختلفی است , همچنین این نرم افزار دارای پلاگین ها و ابزارک های زیادی برای طراحی و مدیریت پروژه ها و عملیات های سینمایی است که از مهم ترین ابزار های ساخت انیمیشن در نرم افزار تری دی مکس میتوان به Biped , Bone , IK Solvers , Animation CAT , Reactor و … اشاره کرد .

نرم افزار تری دی مکس 3D Max

نرم افزار تری دی مکس 3D Max

رندر  در تری دی مکس render

رندر کردن عبارت است از تهیه خروجی بصورت فایل های تصویری از برنامه و محیط نرم افزار , که این کار توسط یک سری دستورات و برنامه های گرافیکی بنام موتور رندر انجام میشود . از موتور های رندر نرم افزار تری دی مکس میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

  • Scanline Renderer
  • Mental Ray
  • RenderMan (پلاگین)
  • V – Ray ( پلاگین )
  • Brazil R / S ( پلاگین )
  • Final Render ( پلاگین )
  • Maxwell Render ( پلاگین )
  • Fry Render ( پلاگین )

منبع : وب سایت معماری 98 مرجع ارائه مقالات دانلود نرم افزار های معمای