انواع پرسپکتیو

با سلام خدمت تمامی معماران و علاقمندان به رشته معماری , در این قسمت از ارائه آموزش های معماری برای دنبال کنندگان این آموزش ها مقاله انواع پرسپکتیو را آماده کرده ایم تا افراد فعال در این زمینه آشنایی بیشتری با این مبحث داشته باشند . پرسپکتیو به عنوان یکی از مهم ترین مباحث در اجرای طرح های معماری مورد بحث قرار میگیرد و میتواند به یک طرح جلوه و اهمیت خاصی بدهد پس میتوان آنرا یکی از بخش های اساسی یک طرح معماری دانست .

انواع پرسپکتیو

قبل از اینکه به بررسی موضوع انواع پرسپکتیو بپردازیم به بررسی خود موضوع پرسپکتیو می پردازیم , پرسپکتیو چیست ؟ پرسپکتیو عبارت است از نمایش تصویر جسم بر روی صفحه ای بنام صفحه تصویر , در رابطه با پرسپکتیو و آموزش پرسپکتیو در وب سایت تخصصی معماری ایران مقالاتی همچون جزوه مفهوم پرسپکتیو معماری و دانلود کتاب آموزش پرسپکتیو وجود دارد تا دانشجویان و معماران ارجمند بتوانند با دریافت این فایل ها به اطلاعات کاملی در این زمینه برسند و بتوانند با مبحث پرسپکتیو آشنایی کامل داشته باشند . قبل از اینکه به بررسی دقیق انواع پرسپکتیو در معماری بپردازیم به معرفی چندین گونه پرسپکتیو می پردازیم :

  • پرسپکتیو کاوالیر
  • پرسپکتیو موازی
  • پرسپکتیو ایزومتریک
  • و …

در ادامه به بررسی دقیق تر انواعی از پرسپکتیو می پردازیم . انواع پرسپکتیو در معماری از نظر حالت قرار گرفتن اشیا در محیط با یکدیگر فرق دارند که نقطه ای که جهت شعاع دید را تعیین میکند نقطه گریز نام دارد .

پرسپکتیو یک نقطه ای

در این نوع پرسپکتیو تمامی اشیا موجود در طرح از نظر مشاهده کننده در یک خط و موازی هستند و این نوع از پرسپکتیو ساده و دارای سرعت ترسیم بالا و اندازه گیری راحت تر است . این نوع پرسپکتیو دید کاربری محدودی دارد و تمامی خطوط موازی به یک نقطه گریز میروند . در این نوع پرسپکتیو در صورت دنبال کردن خطوط می بینیم که در دور ترین نقطه به یکدیگر میرسند .

پرسپکتیو یک نقطه ای

پرسپکتیو یک نقطه ای

 پرسپکتیو یک نقطه ای

پرسپکتیو یک نقطه ای

پرسپکتیو دو نقطه ای با ایجاد فضا

در این نوع از پرسپکتیو از عناصری همچون درختان برای ایجاد بار منفی استفاده میشود و قسمتی از بنا که به زمین متصل میشود دارای رنگ تیره تر است , در این نوع با استفاده از انعکاس بنا بر روی زمین میتوان حس باران باریدن و بارش باران را القا کرد . نقاش فلورانسی در نیمه اول قرن پانزدهم پرسپکتیو در نقاشی را ابداع کرد .

پرسپکتیو دو نقطه ای با ایجاد فضا

پرسپکتیو دو نقطه ای با ایجاد فضا

پرسپکتیو دو نقطه ای دید پرنده

در این نوع پرسپکتیو هیچگاه آسمان رسم نخواهد شد زیرا از دید پرنده و انسانی که در هواپیما است نگاه میشود پس از بالا به پایین نگاه میشود , در پشت بنا با فضای سبز ایجاد بعد می کنیم . بیشتر مسیر ها و بام خانه ها و … در این نوع نمود پیدا میکنند .

پرسپکتیو دو نقطه ای دید پرنده

پرسپکتیو دو نقطه ای دید پرنده

پرسپکتیو سه نقطه ای

نکته ای که در نظاره همه پرسپکتیو ها موجود است این است که نقاط گریز در صفحه باید بطور درست بدست آیند همچنین توجه داشته باشید که  حجم مورد نظر پرسپکتیو از مخروط دید خارج نشود , زیرا موجب تغییر شکل حجم می گردد . در پرسپکتیو سه نقطه ای سه دسته خط وجود دارد که هرکدام از این خطوط به نقطه گریز خود می روند . این پرسپکتیو برای نشان دادن ارتفاعات عمودی به کار می رود و جسم یا سوژه باید در مخروط دید قرار داشته باشد . اغراق در این پرسپکتیو خودنمایی میکند .

پرسپکتیو سه نقطه ای

پرسپکتیو سه نقطه ای

منبع : وب سایت معماری 98 مرجع ارائه آموزش معماریمقالات

یک پاسخ به “انواع پرسپکتیو”