ساندویچ پانل چیست و چه کاربردی دارد؟

در این مقاله از وب سایت معماری 98 به بررسی ساندویچ پانل می‌پردازیم و کاربرد های آن را در صنایع مختلف مورد بررسی قرار میدهیم؛ همچنین به اجزا سازنده یک ساندویچ پانل به طور مستقیم اشاره خواهیم کرد.

کاربرد

استفاده از انواع ساندویچ پانل در ساخت سوله، ساختمان های پیش ساخته و ویلا های مدرن بسیار کاربرد دارد، به دلیل داشتن عایق عالی نسبت به دیگر مصالح از پانل ساندویچی در ساخت خانه هایی که در مجاورت رطوبت هستند بسیار کاربرد دارد.

داشتن یک لایه فوم عایق و دولایه فلز برای محافظت از هسته یا همان عایق طول عمر این مصالح ساختمانی مدرن را افزایش داده است.

کلین روم پانل

کلین روم یا همان اتاق تمیز امروزه به وسیله ساندویچ پانل ساخته می‌شود، به دلیل داشتن کیفیت بالا مقاوم در برابر گرد و غبار ساندویچ پانل در ساخت کلین روم استفاده می‌شود.

همچنین از این متریال مدرن ساختمانی به دلیل داشتن مقاومت بالا انتقال دمای محیط در انواع سردخانه از ساندویچ پانل سردخانه استفاده می‌شود که دمای محیط را حفظ می‌کند.

فوم عایق همان هسته پانل

استفاده از فوم‌های عایق در هسته پنل دارای چندین مدل است که کاربری خاص خود را دارد؛ فوم های زیر در هسته ساندویچ پانل استفاده می‌شوند:

  1. پلی اورتان(دارای سه مدل بی1،بی2،بی3)
  2. پلی استایرن
  3. پشم سنگ
  4. اکس پی اس
  5. پشم شیشه

تمام موارد یاد شده از فوم هسته پانل می‌تواند مورد استفاده شما عزیزان باشد و با توجه به نیاز شما قابل تهیه است، برخی از فوم ها دارای خواص ضد رطوبت، ضد آتش و یا ضد صوت هستند.

برای مثال از عایق ضد آتش یا به اصطلاح فوم نسوز پلی اورتان در مصارف صنعتی، ساخت ایستگاه آتش نشانی و مکان‌هایی که ممکن دمای آن به بالای 70 درجه برسد استفاده می‌شود.

محافظ هسته؛ ورق عایق

ورق استفاده شده برای حفاظت از فوم عایق پانل خود نوعی عایق رطوبتی عالی است، ورق از جنس عمدتاً آلوزینک(گالوانیزه با روکش آلومینیوم) است که به صورت رنگی تولید می‌شود.

برخی موارد از ورق گالوانیزه رنگی برای تولید ساندویچ پانل استفاد می‌شود سفارش مشتری بر روی نوع ورق ممکن است متفاوت باشد، ضخامت ورق دو نوع دارد 35میل و 40 میل که می‌تواند رنگ بندی مختلف داشته باشد.

تولید ساندویچ پانل

تولید یکی از اصلی ترین بخش‌ها محسوب می‌شود، در تولید پانل دو روش وجود دارد 1-به صورت اتوماتیک 2-به صورت دستی در هر دو روش متریال و محصول تولید شده نهایی یکی است اما در کیفیت تولید متفاوت است.

به صورت کلی تولید ساندویچ پانل به این صورت انجام می‌شود که ابتدا یک شیت ورق به عرض 1 متر مربع و به طول دلخواه مشتری تا 11 متر بر روی دستگاه قرار میگیرد سپس فوم عایق بر روی آن به وسیله چسب مخصوص قرار داده میشود و در مرحله بعد هم یک لایه ورق دیگر بر روی عایق فوم قرار داده می‌شود تا به خوبی این شیت از پانل عایق بندی شود.

سپس به مدت 24 ساعت در فضای باز قرار داده می‌شود تا خشک شود و پانل خنک شود.

حال این روش به روش دستی انجام پذیر است و به وسیله دستگاه اتوماتیک که قطعاً محصول تولید شده با استفاده از دستگاه های اتوماتیک کیفیت نهایی بهتری خواهد داشت.

تولید ساندویچ پانل

تفاوت ساندویچ پانل دیواری و سقفی

به صورت کلی در نوع سقف از ورق های شیار دار استفاده می‌شود که بتواند در هنگام بارندگی به خوبی آب حاصل از بارندگی را به بیرون از سازه هدایت نماید و همچنین بار وارده بر اسکلت سازه تقسیم کند.

اما در نوع دیواری پانل شاهد ورق های ساده بدون شیار یا همان گام هستیم که در هر دو طرف هم ورق استفاده شده در داخل و هم خارج سازه به شکل فلت دیده می‌شود.

در صورت کلی فوم و ورق استفاده شده در هر دو نوع دیوار و سقف پانل یکی است اما تمام تفاوت آن این است که پانل سقفی دارای گام است اما دیواری گام ندارد و سطح صافی دارد.

نصب در محل و سریع

سرعت درنصب پانل مزیت عالی این مصالح ساختمان محسوب می‌شود، داشتن همین ویژگی سبب شده است امروزه بسیار از کارفرماها به دلیل داشتن عجله در کار از پانل استفاده نمایند.

همچنین ساندویچ پانل با استفاده از ماشین های حمل بار به صورت شیت های جدا تولید شده به محل پروژه منتقل می‌شود و سپس توسط تیم نصب مرکز پانل این کار در سریع ترین زمان ممکن انجام می‌شود.

وسایل مورد نیاز نصب

استفاده از پیچ ساندویچ پانل بلند مخصوص و چسب پلی اورتان در مرحله اولیه نصب ساندویچ پانل در محل مورد نیاز است، پس از آن برای بهینه سازی و آب بند سازه از انواع اکسسوری پانل مانند فیتر، گاتر، آبرو استفاده می‌شود.

استفاده از پانل بر دستگاهی که دارای تیغه است برای برش برخی از قسمت های پانل که نیاز نیست یا به صورت اضافه آمده است نیاز است.

داشتن کلاه ایمنی و زیپ لاین های نجات برای نصب ساندویچ پانل سقفی و دیواری نیاز اصلی است، که تمامی این موارد ایمنی توسط تیم نصب متخصص مرکز ساندویچ پانل ایران انجام خواهد شد.

نحوه نصب ساندیچ پانل

ضخامت

عامل اصلی دیگر در حین خرید ساندویچ پانل باید به آن توجه داشت ضخامت فوم و ورق است، ضخامت فوم می‌تواند عایق بودن محیط شما را بیشتر نماید، هرچه ضخامت فوم بیشتری داشته باشیم در نهایت سازه مقاوم تر در مقابل شرایط جوی خواهیم داشت.

فوم ساندویچ پانل از ضخامت3 سانتی متر تا ضخامت 20 سانتی متر تولید می‌شود، اما نکته اصلی در این بخش است که در پانل سقفی نهایتاً از ضخامت 8 سانتی متر استفاده می‌شود اما در پانل دیواری شما میتوانید تا ضخامت 20 سانتی متر ساندویچ پانل دیواری را سفارش دهید.

دلیل اصلی تفاوت ضخامت سفارش در نوع دیوار و سقف نسبت بار وارده بر سازه از سوی سقف است که این موضوع کاملاً طبیعی می‌باشد.

ضخامت ورق ساندویچ پانل عامل بعدی است که می‌تواند روی کیفیت محصول نهایی شما تاثیر داشته باشد و در طولانی مدت ان را حفظ کند، دونوع ضخامت داریم:ورق 35میل و ورق 40 میل و ورق 50 میل هر کدام از این موارد به ترتیب مقاومت بیشتری دارند.

مرکز ساندویچ پانل ایران

داشتن مدل های مختلف در پانل ساندویچی سبب شده است تا قیمت و کارایی آن در انواع سازه متفاوت باشد به همین دلیل برای خرید یک ساندویچ پانل عالی و مقرون به صرفه باید با یک تیم خوب مشاوره داشت و سپس خرید خود را انجام داد.

تیم بزرگ مرکز پانل با داشتن تیم فنی متخصص در حوزه پانل می‌تواند راهنمای شما عزیزان در زمینه خرید، نصب و مشاوره رایگان انواع سازه پیش ساخته باشد.

شماره تماس ویژه مشاوره و خرید ساندویچ پانل

 021-73824

قیمت ساندویچ پانل

عوامل مختلفی بر روی قیمت ساندویچ پانل به صورت مستقیم تاثیر دارند به همین دلیل قیمت آن ممکن است متفاوت باشد.

ورق استفاده شده کیفیت و ضخامت آن بر روی قیمت پانل تاثیر دارد، همچنین استفاده از فوم های مختلف با ضخامت های متفاوت برروی قیمت نهایی پانل دیواری و پانل سقف تاثیر دارد.

رنگ بندی و متراژ سفارش هم می‌تواند بر روی قیمت محاسبه شده ساندویچ پانل نهایی تاثیر داشته باشد.