مقایسه اسکچ آپ و تری دی مکس

با سلام خدمت تمامی معماران و علاقمندان به رشته معماری و عمران , در این بخش از مطالب و مقالات موجود در وب سایت معماری ایران به بررسی موضوع تفاوت اسکچ آپ و تری دی مکس می پردازیم . شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در هنگام کار با نرم افزار های معماری مختلف این سوال برایتان پیش بیاید که کدام نرم افزار بر دیگری برتری دارد برای مثال رویت یا تری دی مکس ؟ رویت بهتر است یا تری دی مکس ؟ و …. که در این رابطه مقاله ای با عنوان مقایسه راینو با تری دی مکس موجود است و در ادامه به بررسی موضوع مقایسه sketchup و 3d max می پردازیم .

مقایسه اسکچ آپ و تری دی مکس

قبل از اینکه به بررسی موضوع مقایسه اسکچ آپ و تری دی مکس بپردازیم به بررسی و ارائه موضوعاتی در رابطه با نرم افزار اسکچ آپ و تری دی مکس می پردازیم و در ادامه به بررسی موضوع اسکچ آپ بهتر است یا تری دی مکس ؟ می پردازیم , نرم افزار اسکچ آپ sketchup یکی از نرم افزار های سه بعدی است که در زمینه های مختلف همچون زمینه های صنعتی و معماری و … مورد استفاده قرار میگیرد . نرم افزار تری دی مکس 3D Max نیز در زمینه طراحی طرح ها و ایده های سه بعدی بسیار مورد استفاده کاربران قرار میگیرد و با استفاده از امکانات زیاد آن میتوان طرح های خارق العاده ای خلق کرد همچنین لازم به ذکر است که کاربران بدلیل پیچیدگی تری دی مکس اکثرا به اسکچ آپ روی می آورند . در ادامه موضوع sketchup بهتر است یا 3d max و مقایسه ویژگی ها می پردازیم .

مدت زمان فرا گرفتن نرم افزار ها

همانطور که گفته شد بیشتر کاربران برای فرار از پیچیدگی تری دی مکس به اسکچ آپ روی می آورند پس با تمرین و یادگیری مستمر میتوان اسکچ آپ را در مدت زمان کم و در طول یکی دو ماه بصورت حرفه ای فرا گرفت اما کار با تری دی مکس به مراتب سخت تر است و کاربر بعد از یک سال تمرین و آموزش میتواند بصورت حرفه ای با این نرم افزار کار کند . پس تری دی مکس در مقایسه با اسکچ آپ از پیچیدگی بیشتری برخوردار است و سریع تر میتوان اسکچ آپ را فرا گرفت و به کار پرداخت .

مقایسه اسکچ آپ و تری دی مکس

مقایسه اسکچ آپ و تری دی مکس

سرعت عمل در مدل سازی

نرم افزار اسکچ آپ بدلیل عدم پیچیدگی و وجود ابزار های سبک دارای سرعت عمل بیشتری است و از کندی برخوردار نیست , برای ایجاد طرح های سه بعدی بجای استفاده از دستور های مختلف و ابزار های مختلف در تری دی مکس میتوان از چند دستور ساده در اسکچ آپ استفاده نمود .

 مقایسه اسکچ آپ و تری دی مکس

مقایسه اسکچ آپ و تری دی مکس

آبجکت های نرم افزار

همانطور که میدانید بزرگترین و رایگان ترین بانک آبجکت های معماری همان سایت ۳D ware house می باشد که توسط نرم افزار Sketchup پشتیبانی می شود و در صورت نیاز به آبجکت میتوانید از دو راه این آبجکت ها را دانلود کنید , اولین راه این است که از داخل برنامه اسکچاپ از منوی فایل گزینه ی ۳d warehouse  سپس گزینه Get Model را کلیک کرده و هر ابجکتی که نیاز دارید سرچ می کنید و به صورت رایگان دانلود می کنید و دومین راه این است که مستقیم وارد سایت ۳d warehouse شده و آبکت را جستجو کرده و پس از دانلود در محیط اسکچاپ وارد کنید تا به آن دسترسی داشته باشید . اما برای دسترسی به آبجکت های تری دی مکس باید هزینه آنها را پرداخت کنید . پس این مورد را نیز میتوان از برتری های اسکچ آپ به تری دی مکس دانست .

 مقایسه اسکچ آپ و تری دی مکس

مقایسه اسکچ آپ و تری دی مکس

رابط کاربری

محیط اسکچ آپ دارای ابزار های کمتر و محیط خلوت تری نسبت به تری دی مکس است و پیچیدگی زیادی ندارد از این رو کاربر راحت تر و بهتر میتواند با اسکچ آپ کار کند از این رو داشتن رابط کاربری بهتر نیز از دیگر برتری های نرم افزار اسکچ آپ بر تری دی مکس است .

 مقایسه اسکچ آپ و تری دی مکس

مقایسه اسکچ آپ و تری دی مکس

رندر گیری

رندر گیری در هر دو نرم افزار با کیفیت یکسانی انجام میشود و با استفاده از پلاگین هایی همچون پلاگین وی ری vray و … میتوان کیفیت بهتری به رندر ها داد البته باید اشاره کرد که این دو نرم افزار رندر در روز یکسانی دارند ولی برای رندر گیری هایی که در آن باید فضای شب وجود داشته باشد در تری دی مکس بدلیل در دسترس بودن منو های زیاد میتوان امکانات بیشتری افزود و رندر بهتری داشت البته این مورد را نمیتوان برتری دانست , با چند کلیک ساده در اسکچ آپ میتوان رندر با کیفیت و با سرعت بیشتری گرفت پس بجای استفاده از تری دی مکس و صرف مدت زمان بیشتر میتوان به کار با اسکچ آپ و رندر گیری با کیفیت و سریع تر آن پرداخت . سرعت بالای اسکچ آپ در هنگام رندر گیری چندین پروژه در صرفه جویی در وقت بسیار کار آمد است .

 مقایسه اسکچ آپ و تری دی مکس

مقایسه اسکچ آپ و تری دی مکس

منبع : وب سایت معماری 98 مرجع ارائه مقالات معماری و طرح معماری

یک پاسخ به “مقایسه اسکچ آپ و تری دی مکس”