مقایسه راینو با تری دی مکس

با سلام خدمت تمامی معماران و علاقمندان به رشته معماری و عمران , در این بخش از مطالب و مقالات موجود در وب سایت تخصصی معماری ایران به برسی موضوع تفاوت راینو و تری دی مکس می پردازیم . مسلما کاربران در هنگام کار با نرم افزار های معماری و حتی آشنایی با آنها سوالاتی برایشان پیش می آید که کدام نرم افزار بهتر است و … برای مثال برای کاربران نرم افزار های معماری این سوال پیش می آید که رویت یا تری دی مکس ؟ رویت بهتر است یا تری دی مکس ؟ راینو بهتر است یا تری دی مکس ؟ و … که در ادامه این مقاله موضوع Rhino بهتر است یا 3d max می پردازیم و در مقالات بعدی نیز به بررسی مقایسه سایر نرم افزار ها می پردازیم .

مقایسه راینو با تری دی مکس

قبل از اینکه به بررسی موضوع مقایسه راینو با تری دی مکس بپردازیم به معرفی نرم افزار های راینو و تری دی مکس ی پردازیم , نرم افزار راینو چیست ؟ نرم افزار راینو Rhino یکی از نرم افزار های مدل سازی سه بعدی است که بسیار قدرتمند بوده و امکانات زیاد و تقریا نا محدودی برای کاربران خود عرضه کرده است و با استفاده از آن میتوان طرح های سه بعدی خارق العاده و زیبایی ایجاد کرد . در رابطه با نرم افزار تری دی مکس 3D Max نیز باید گفت که این نرم افزار نیز همچون راینو از بهترین و پرکاربرد ترین نرم افزار های معماری در زمینه طرح های سه بعدی است که قابلیت های زیادی دارد و برای کم و کاستی ها پلاگین های کاربردی معماری برای تری دی مکس را نیز به ابزار عرضه کرده است تا کاربران با محدودیتی در رابطه با کار با تری دی مکس مواجه نشوند . در ادامه به بررسی قابلیت ها و مقایسه Rhino و 3d max می پردازیم .

رابط کاربری

محیط نرم افزار تری دی مکس دارای پیچیدگی خاص خود است و بیشتر کاربران با سختی این نرم افزار را فرا میگیرند و در هنگام کار با آن با مشکلات و گنگ بودن برخی از قسمت ها مواجه میشوند , رابط کاربری نرم افزار راینو ترکیبی از دو نرم افزار تری دی مکس و اتوکد autocad است بدین معنی که در طراحی نما های دید از تری دی مکس استفاده میشود و در طراحی دسترسی به دستور ها از رابط کاربری اتوکد استفاده میشود که این رابط کاربری دسترسی به فرمان ها را سریع تر میکند پس در نتیجه رابط کاربری نرم افزار راینو بسیار قدرتمند تر از تری دی مکس است و چیزی شبیه نرم افزار اتوکد است .

مقایسه راینو با تری دی مکس

مقایسه راینو با تری دی مکس

قدرت در طراحی مدل

در مدل سازی این دو نرم افزار دو روش وجود دارد :

روش Mesh ( شبکه , توری ) : در این روش حجم ها از کنار هم قرار گرفتن سطوح کوچک و بزرگ تشکیل میشوند , در این روش نرم افزار با تقریب زدن حجم از کنار هم قرار دادن سطوح کوچک و بزرگ حجم را تشکیل میدهد .

روش NURBS : کلمه nurbs مخفف Non-uniform rational basis spline میباشد , در این روش به کمک خطوط nurbs و اتصال این خطوط , سطوحی را ایجاد کنیم که به کمک نقاط کنترلی ( control points ) قابل ویرایش میباشد .

 مقایسه راینو با تری دی مکس

مقایسه راینو با تری دی مکس

در هر دو نرم افزار تری دی مکس از هر دو روش استفاده میشود اما تفاوت در این است که محیط نرم افزار Rhino براساس NURBS بوده و محیط نرم افزار ۳Dmax بر پایه Mesh میباشد همچنین ابزار ها و امکاناتی که در نرم افزار راینو وجود دارد رد هیچکدام از نرم افزار های معماری همچون نرم افزار اتوکد و تری دی مکس و … وجود ندارد پس در نتیجه برای مدل سازی فضا ها قدرت مدل سازی راینو بیشتر از تری دی مکس است .

قدرت رندر گیری

بر اساس تجربه بیشتر کاربران بر این عقیده اند که رندر گیری تری دی مکس از تمامی نرم افزار های معماری با کیفیت تر است البته باید گفت که رندر گیری بر اسا پلاگین ها و نرم افزار ها صورت میگیرد پس رندر گیری در هر دو نرم افزار با استفاده از پلاگین های صورت میگیرد و هر دو پلاگین وی ری vray و Maxwell که در تری دی مکس برای رندر گیری استفاده میشوند بر روی راینو نیز قابل نصب هستند . پس در نتیجه در رندر گیری تفاوتی بین نرم افزار راینو و تری دی مکس وجود ندارد .

وسعت متریال های آماده

برای هر دو نرم افزار مدل های آماده زیادی وجود دارند اما با توجه به اینکه نرم افزار تری دی مکس مدت زمان زیادی است که مورد استفاده کاربران است پس مدل های بیشتری برای تری دی مکس موجود است تا نرم افزار راینو .

بازار کار

جالب است که بدانید درصد شرکت هایی که در زمینه مدل های سه بعدی با تری دی مکس کار میکنند بیشتر از راینو است پس بازار کار نرم افزار تری دی مکس بهتر از راینو است  .

در اخر باید گفت که کار کردن با هر نرم افزاری متناسب با نیاز و سلیقه و علاقه خود فرد است اما بهتر است در ابتدا به یادگیری تری دی مکس بپردازید تا در ادامه کار به یادگیری راینو بپردازید .

منبع : وب سایت معماری 98 مرجع ارائه مقالات عمران و معماری