PDF معماری و شهرسازی

در این قسمت از مطالب و مقالات موجود در وب سایت تخصصی معماری۹۸ جزوه مبانی معماری و شهرسازی را قرار داده ایم تا شاید توانسته باشیم در مورد روش های متداول شهرسازی اطلاعات بیشتری را برای شم قرار دهیم. در ادامه مطلب دانلود پی دی اف معماری و شهرسازی را برای شما قرار داده ایم.

PDF معماری و شهرسازی

آشنایی دانشجویان با تئوری معماری، نقش معمار در جامعه، شناخت انواع عملکرد ها در معماری و بررسی روابط و فضاهای معماری در انواع ساختمان ها، آشنایی با مفاهیم اولیه شهرسازی و جوامع روستایی و شناخت طرح های هادی، جامع، تفضیلی و منطقه ای در رابطه با اجرای فعالیت های عمرانی و شهرسازی از جمله اهداف مطرح در سر فصل این درس می باشند. بدین جهت این درس می بایست در مدت پیش بینی شده قابلیت ارائه مبانی و مفاهیم کلی و اصولی در زمینه معماری و شهرسازی را داشته باشد و در عین حال مقدمه ای جهت ارائه درس طراحی معماری نیز باشد. توفیق ارائه مجموعه ای مدون و قابل استفاده بر اساس سر فصل های مشخص، امیدوارم با توجه به جایگاه علمی موضوع شده، حاصل شده باشد.

تعریف معماری

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که از خود پرسیده باشید معماری چیست ؟ در تعریف رشته معماری و معماری باید گفت که معماری در لغت به معنای آباد سازی و آبادانی است که مفهومی فراتر از ساخت و ساز را در خود دارد. معماری را علم و هنر شکل دهی به فضای زیستی انسان تعریف نموده اند. معماری به عنوان یک موضوع پلی تکنیک همواره مورد نظر می باشد و فصل مشترک سه حوزه علم و فن، علوم انسانی و هنر می باشد. به بیانی دیگر برای مبادرت به طراحی معماری ( و شهرسازی ) می بایست که برای لحاظ کردن همه شاخصه های مورد نیاز هر سه حوزه، آشنایی اجمالی از این موارد داشته باشد، چرا که تعیین کننده نهایی یک اثر معماری، طراح آن می باشد.

معماری

 تعاریف معماری از دیدگاه بزرگان این رشته به قرار زیر می باشند :

  1.  فیلیپ جانسون: معماری هنری است شگفت انگیز، روشنگر و آزادی ساز، هنر معماری عبارت است از طرح هایی فردی که با نقاشی و تندیس رقابت می کند و هیچ معنایی ندارد بلکه تنها ایجاد انواع جدید فضاهاست.
  2. لویی کان: معتقد است معماری به عنوان خلقتی هنری برای برآوردن یک نیاز نیست، بلکه آفریدن نیاز است. معماری شناسایی همگنی فضاهایی است نامتناسب با عملکردهای خاص انسانی. معماری سازندگی ذهنی فضاهاست و از جایی شروع می شود که عملکرد روشن و مشخص است.
  3. لوکور بوزیه: معماری فرم ها، حجم ها، رنگ ها ، اکوستیک و موسیقی است. نور و سایه بلندگوهای معماری اند. معماری بازی استادانه، صحیح و باشکوهی از احجام ترکیب شده در زیر نور می باشد.
  4. آنتونی گائودی: معماری موجودی زنده است و فضایی پویا که دنیاهای درون و برون را به یکدیگر پیوند می زند.
  5. پیتر آیزنمن: معماری در حضور و بینش خود به عنوان سرپناه و عرفاً خانه و کاشانه ریشه دوانیده است . معماری محافظ هستی است و آخرین سنگر مکان؛ مکان لامکانی را فرو می نشاند زیرا لامکای موقعیت متناقضی را دامن می زند.
معماری و شهرسازی

معماری و شهرسازی

رمز: www.memari98.com

منبع : وب سایت معماری ایران مرجع ارائه مقالات آموزش معماریمعماری و عمران