نرم افزار رویت Autodesk Revit Architecture

باس لام خدمت دوستان عزیز , در این بخش از مطالب وب سایت معماری ایران به معرفی نرم افزار رویت revit می پردازیم . افرادی که با رشته معماری و نرم افزار های معماری آشنایی نداشته باشند این سوال برایشان پیش می آید که نرم افزار رویت چیست ؟ و یا کاربرد نرم افزار رویت چیست ؟ از این رو در ادامه این مقاله به بررسی این موضوعات می پردازیم تا این مقاله برای افراد مبتدی نیز کاربردی واقع شود و بتوانیم تمامی جنبه های مربوط به این نرم افزار را مورد بررسی قرار دهیم .

نرم افزار رویت Autodesk Revit Architecture

در رابطه  با نرم افزار رویت Autodesk Revit Architecture در میان نرم افزار های معماری برای طراحی پلان ساختمان علاوه بر نرم افزار اتوکد autocad نرم افزار های دیگری نیز وجود دارند که با داشتن امکانات متعدد میتوانند کاربرد های مختلف و متفاوتی داشته باشند که در این میان نیز نرم افزار رویت  که از محصولات شرکت autodesk است نیز از محبوبیت و کاربرد بسیاری برخوردار است و مورد استفاده بسیاری از مهندسین و دانشجویان رشته معماری و عمران قرار میگیرد . نرم افزار معماری Revit یکی از نرم افزار های محبوب است که با داشتن ویژگی های زیاد و پیشرفته و کارکرد آسان امکان دسترسی به ابزار های حرفه ای برای مدل سازی freeform و طراحی پارامتریک را مهیا میکند . روش انجام پروژه در برنامه رویت Autodesk Revit Architecture بر اساس مدل اطلاعاتی ساختمان BMI ( Building Information model )  است .

نرم افزار رویت Autodesk Revit Architecture

نرم افزار رویت Autodesk Revit Architecture

برخی از ویژگی های نرم افزار Revit

  • روند طراحی : روند طراحی در نرم افزار رویت معماری به گونه ای است که ابتدا در آن حجم ساختمان مشخص میشود و سپس با توجه به نوع پروزه و سازه مورد نظر اجزا و جزئیات ( دیوار , در , حمام , پنجره , فضای اتاق ها ) را در آن جاسازی می نمایید .
  • ترسیمات :  در نرم افزار Revit architecture کار ترسیمات بسیار آسان است به طوریکه با انتخاب تراز هر طبقه نقشه ای دو بعدی از عناصر موجود بر مبنای مقیاس مورد نظر شما در اختیارتان قرار میگیرد و نیازی به کار اضافی نیست .
  • جدول مقادیر و بر آورد ها : یکی دیگر از قابلیت های نرم افزار رویت این است که مقادیر و بر آورد ها با دقت در اختیارتان قرار میگیرد و متره پروژه نیز در دسترس است .
  • مستند سازی : از دیگر ویژگی های نرم افزار Revit میتوان به این اشاره کرد که میتوانید استاندارد شرکت خود را برای نظم دهی به پروژه برای ضخامت خطوط و چیدمان شیت ها و مقیاس نقشه به پلان مورد نظر اضافه کنید .
  • تبادلات : ارسال و وارد کردن اکثر فایل های سایر برنامه ها و نرم افزار های معماری در نرم افزار نقشه کشی رویت از دیگر قابلیت های این نرم افزار است .
  • تحلیل انرژی : در این نرم افزار میتوانید مدل سازه طراحی شده خود را برای دریافت و ذخیره انرژی تنظیم نمایید تا به مدل و طرح ایده آل خود برسید .
  • تهیه تصاویر سه بعدی : در این نرم افزار میتوانید با استفاده از جایگذاری دوربین برای فضا های داخلی و خارجی بعد از تنظیم نور های طبیعی و مصنوعی رندر های مورد نظر و طرح سه بعدی خود را تنظیم نمایید .
  • گردش مجازی : در این نرم افزار برای تهیه یک انیمیشن فقط یک مسیری برای گردش در نرم افزار مشخص میکنید و با تنظیم دوربین و سرعت گردش به تهیه یک انیمیشن حرفه ای می پردازید .
نرم افزار رویت Autodesk Revit Architecture

نرم افزار رویت Autodesk Revit Architecture

بطور کلی نرم افزار طراحی پلان رویت در وب سایت معماری 98 به این صورت تعریف میشود که نرم افزاری است که برای مدل سازی اطلاعات ساختمان توسط مهندسان عمران و معماری و عوامل اجرایی مورد استفاده قرار میگیرد . قدرت سازندگی و تهیه پلان در این نرم افزار به حدی زیاد است که نام آن برگرفته از کلمه revitalization به معنای حیات بخش و زندگی آفرین گرفته شده است پس نرم افزار مهندسی رویت revit یکی از نرم افزار های دقیق و مفید در طراحی محسوب میشود . نرم افزار مهندسی revit قابلیت محاسبه هزینه ها و امور مالی و مدیریت مالی را نیز دارد که در اصطلاح به آن ۴D BIM میگویند .

منبع : وب سایت معماری ایران مرجع ارائه مقالات نرم افزار های معماری