با سلام خدمت تاممی دوستان و دنبال کنندگان رشته معماری و عمران , در این بخش از مطالب مربوط به آموزش نرم افزار های معماری از بخش آموزش تری دی مکس به بررسی موضوع راه های بالا بردن سرعت رندرگیری در نرم افزار تری دی مکس می پردازیم . رندر گیری در تری دی مکس یکی از مهم ترین کار هایی است که باید با آن آشنا بود و بر ان تسلط داشت که در این رابطه نیز پلاگین های کاربردی معماری برای تری دی مکس نیز به بازار عرضه شده اند و کاربرانی که از نرم افزار های معماری همچون نرم افزار تری دی مکس ۳D Max استفاده میکنند میتوانند با استفاده از پلاگین های موجود این نرم افزار همچون پلاگین وی ری vray در نسخه های پلاگین vray 2.3 در تری دی مکس و … برای رندرگیری و سایر امور استفاده کنند و بتوانند رندر خوبی از طرح های مورد نظر خود تهیه نمایند .
بالا بردن سرعت رندرگیری در تری دی مکس
در رابطه با بالا بردن سرعت رندرگیری در تری دی مکس باید گفت که امروزه با توجه به نیاز روز افزون کاربران به نرم افزار های بیشتر برای انجام پروژه های با کیفیت تر نیاز به برنامه ها و پلاگین های بهتر و با کیفیت تری است تا کاربران نرم افزار ها از جمله نرم افزار های معماری برای ایجاد طرح معماری بهترین ایده ها را تحویل دهند از این رو برای مواردی همچون راه های رندرگیری با سرعت بالا تر برنامه هایی همچون پلاگین ها در نرم افزار های مختلف همچون نرم افزار اسکچ آپ sketchup و … تعبیه شده است تا بوسیله پلاگین ها و امکانات خود نرم افزار ها کاربران بتوانند نیاز های خود را برطرف نمایند از این رو در ادامه این مقاله به بررسی یکی از موضوعات مهم در رندرگیری یعنی راه های افزایش سرعت رندرگیری در تری دی مکس می پردازیم تا کاربران این نرم افزار پر کاربرد برای رندرگیری با تری دی مکس با مشکلی مواجه نشوند .
- polygon بیشتر مساوی است با زمان رندرگیری بیشتر پس polygon های خود را کاهش دهید .
- از تکستچر ها با سایز بالا پرهیز کنید که اگر سایز رندرتان را روی ۳۲۳۳ پیکسل تنظیم کرده اید پس به تکستچر هایی با سایز بالاتر از ۴۳۳۳ نیازی نخواهید داشت .
- مقدار subdivs را برای سایه ها کاهش دهید .
- به حذف موضوعات اضافه در صفحه بپردازید .
- در هنگام استفاده از پلاگین وی ری موضوعاتی که polgon زیادی دارند را proxy کنید .
- بجای استفاده از متریال های اماده سعی کنید خودتان آنها را بسازید .
- در متریال ها از Glossiness و Highlights های بالا استفاده نکنید .
- از موضوعاتی که Polygon و دیتل های زیادی دارند برای نزدیک به دوربین استفاده کنید .
- از تفاوت بین Copy و Instance به سادگی نگذرید .
- خودتان را از شر فرمان هایی که در لیست undo هستند خلاص کنید زیرا در غیر اینصورت باعث اشغال شدن memory میشوند .
- در هنگام رندرگیری آنتی ویروس را غیر فعال کنید .
- در هنگام هموار کردن موضوعات به Iteration توجه داشته باشید .
- در موقع رندرگیری از Caustic اسفاده نکنید زیرا قاتل سرعت رندر هستند .
- به ماده هایی که خاصیت شفاف و بازتاب براق دارند توجه کنید .
- برای ایجاد جلوه DOF از فتوشاو و سایر پلاین های موجود استفاده کنید بجای استفاده از دوربین وی ری .
- مرحله Postproduction در برنامه هایی همچون فتوشاپ و افتر افکت و … میتواند رد رندرگیری صرفه جویی کند .
- محاسبات Irradiance Map و Light Cache را ذخیره کنید ( Save to file ) تا در هر رندر دوباره محاسبه نشوند .
- افزایش منابع نوری در تری دی مکس میتواند عاملی مخرب بر راهکار های افزایش سرعت رندرگیری در تری دی مکس باشد .
- از Adaptive DMC به جای Adaptive subdivision استفاده کنید .
- اگر از Displacement استفاده میکنید سعی کنید تا جایی که امکان دارد از حالت d5 استفاده کنید و برای آن memory بیشتری اختصاص دهید .
- از نسخه های ۶۴ بیتی استفاده کنید .
- تا جایی که امکان دارد موضوعات را به هم attach دهید و مرتبط سازید .
- اگر از سیستم هایی استفاده میکنید که ۵ CPU دارند حتما حالت multi – threading را فعال کنید .
- در هنگام وارد کردن موضوعات از نرم افزار اتوکد autocad که در مختصات دور ساخته شده اند , آنها را به مختصات ۳ . ۳ . ۳ انتقال دهید .
منبع : وب سایت معماری ۹۸ مرجع ارائه مقالات آموزش نرم افزار های معماری از آموزش تری دی مکس