مکان هایی همچون مراکز هنر های نمایشی در معماری بسیار مورد توجه هستند زیرا علاوه بر جنبه هنری جنبه فرهنگی نیز دارند از این رو باید از طراحی ویژه ای برخوردار باشند تا بتوانند نیاز های موجود در این زمینه و فعالیت های موجود در این مکان را برطرف نمایند که در رساله خانه هنر های نمایشی با رویکرد پایداری اجتماعی اطلاعات کاملی در رابطه با این موضوع وجود دارد که پس از تهیه این رساله که بصورت word در ۱۰۵ صفحه می باشد میتوانید به این اطلاعات ارزشمند دست پیدا کنید .
پایان نامه طراحی مرکز هنر های نمایشی با رویکرد پایداری اجتماعی
مرکز هنر های نمایشی یک مکان فرهنگی هنری و همایشگاهی برای زمینه های فعالیت فرهنگی هنری می باشد که میتوان این مکان را با هدف های مختلفی طراحی نمود که مهم ترین بخش در طراحی این مکان بوجود آوردن مکانی با وجود فضا های مناسب و متناسب با این نوع کاربری می باشد که در مطالعات ارائه شده در این رابطه در وب سایت تخصصی معماری ۹۸ همچون دانلود رساله مرکز هنر های نمایشی و مطالعات طراحی مرکز هنر های نمایشی ایران اطلاعات کاملی وجود دارد و برای کامل کردن اطلاعات موجود در زمینه طراحی مرکز هنر های نمایشی در این مقاله مطالعات طراحی خانه هنر های نمایشی با رویکرد پایداری اجتماعی را نیز ارائه میدهیم که در ادامه میتوانید به مشاهده سر فصل های این رساله بپردازید و به محتویات این مطالعات پی ببرید .
سر فصل های رساله
فصل اول : کلیات پژوهش
۱-۱- مقدمه ————————————————— ۲
۱-۲- بیان مسئله ————————————————- ۳
۱-۳- ضرورت تحقیق ———————————————۳
۱-۴- فرضیه ها ————————————————- ۴
۱-۵- اهداف تحقیق ———————————————- ۵
۱-۶- ساختار رساله———————————————- ۵
فصل دوم : مروری بر ادبیات تحقیق و پیشینه تحقیق
بخش اول : مبانی نظری
۲-۱-۱- اصول مبانی نظری —————————————– ۸
۲-۱-۲- مبانی نظری عام معمار یا طراح در یک طرح ———————— ۸
۲-۱-۳- مبانی نظری طراحی معماری———————————– ۸
۲-۱-۴- گذر زمان جبری فرا راه معماری سنتی —————————- ۹
۲-۱-۴- فضا و زمان ——————————————— ۱۱
۲-۱-۵- معماری همگام با زمان————————————– ۱۱
۲-۱-۶- انسان فضا معماری —————————————- ۱۳
۲-۱-۷- کل و جزء ———————————————۱۴
۲-۱-۸- خصوصی عمومی—————————————– ۱۴
۲-۱-۹- ایستایی و پویایی فضا————————————— ۱۵
۲-۱-۱۰- کمپوزیسیون ——————————————- ۱۵
۲-۱-۱۱- مقیاس و تناسبات —————————————- ۱۶
۲-۱-۱۲- محصور کردن فضا ————————————— ۱۶
۲-۱-۱۳- کانسپت ———————————————- ۱۷
بخش دوم : پایداری اجتماعی
۲-۲-۱- مبانی نگرش فرهنگی – اجتماعی ——————————- ۲۰
۲-۲-۲- تفاوت های و شباهت نگرش فرهنگی -اجتماعی و معنا گرا ————۲۰
۲-۲-۳- ظرف مکانی ،فرهنگ و روابط اجتماعی ————————- ۲۱
۲-۲-۴- حوزه های مشترک معماری و شهرسازی و علوم اجتماعی ————– ۲۱
۲-۲-۴-۱- انسان شناسی شهری ————————————- ۲۱
۲-۲-۴-۲- شهر فضا ——————————————– ۲۲
۲-۲-۵- تقسیم بندی فضاهای شهری از دیدگاه نگرشهای فرهنگی – اجتماعی —— ۲۲
۲-۲-۶- مرزهای فرهنگی – اجتماعی و مرزهای معماری ——————– ۲۳
۲-۲-۷- پایداری اجتماعی —————————————– ۲۳
۲-۲-۸- ابعاد توسعه پایدار- بعد اجتماعی —————————– ۲۵
۲-۲-۸-۱- مفهوم توسعه اجتماعی ———————————— ۲۵
۲-۲-۸-۲- شاخصهای توسعه اجتماعی ——————————– ۲۵
۲-۲-۸-۳- شاخصهای آموزش و سوادآموزی —————————- ۲۶
۲-۲-۸-۴- شاخصهای کار و عدم اشتغال ——————————- ۲۶
۲-۲-۸-۵- شاخصهای مصرف ————————————– ۲۷
بخش سوم : هنرهای نمایشی
۲-۳-۱- آیین نمایشی در شهر————————————— ۳۸
۲-۳-۲- فضای نمایش ——————————————- ۲۹
۲-۳-۳- صحنه؛ آشکارترین نشانه تئاتر ——————————— ۳۰
۲-۳-۴- انواع نمایش در گستره تاریخ ———————————- ۳۲
۲-۳-۴-۱-۱- تاریخچه نمایش در ایران ——————————– ۳۳
۲-۳-۴-۱-۲- نمایشهاى پیش از اسلام ——————————- ۳۳
۲-۳-۴-۱-۳- نمایشهای پس از اسلام ——————————- ۳۶
۲-۳-۵- نمایش معاصر ——————————————- ۳۸
۲-۳-۵-۱- نمایشهای کاروانی————————————- ۴۱
۲-۳-۵-۲- داستانگوییهای نمایشگرانه (نقالی) ————————— ۴۵
۲-۳-۵-۳- مذهبی ———————————————- ۴۶
۲-۳-۵-۴- نمایش عروسکی ————————————— ۴۷
۲-۳-۵-۵- نمایش های تعزیه ————————————— ۴۹
۲-۳-۵-۶- نمایشهای خندهدار (تقلید)——————————– ۵۲
۲-۳-۵-۷- نمایشهای باختری (به روش اروپایی- آمریکایی) —————– ۵۴
۲-۳-۶- تأثیر نمایشنامه های خارجی در ایران —————————- ۵۷
۲-۳-۷- جشنواره های تئاتر در ایران پس از انقلاب اسلامی ——————- ۵۸
فصل سوم : شناخت بستر طرح
۳-۱- استان البرز———————————————— ۶۱
۳-۲- پیشینه تا————————————————–۶۲
۳-۳- موقعیت شهر کرج —————————————— ۶۳
۳-۴- ریشهیابی نام ———————————————- ۶۴
۳-۵- مراحل گسترش تاریخی ————————————— ۶۴
۳-۶- موقعیت جغرافیایی—————————————— ۶۵
۳-۷- ارتفاعات استان البرز —————————————- ۶۵
۳-۸- عرض جغرافیایی ——————————————- ۶۵
۳-۹- منابع آبها(منابع رطوبتی) —————————————۶۵
۳-۱۰- توپوگرافی ———————————————- ۶۶
۳-۱۰-۱- آب های زیرزمینی ————————————— ۶۶
۳-۱۱- اقلیم و آب و هوا —————————————— ۶۶
۳-۱۱-۱- رطوبت هوا ——————————————- ۶۶
۳-۱۱-۲- دما ————————————————– ۶۷
۳-۱۱-۳- بارندگی ———————————————- ۶۷
۳-۱۱-۴- باد ————————————————– ۶۷
فصل چهارم : مطالعات تکمیلی و برنامه فیزیکی
۴-۱- استانداردها و ضوابط—————————————– ۷۰
۴-۲- طراحی تالار نمایش —————————————– ۷۰
۴-۲-۱- حجم تالار ——————————————— ۷۰
۴-۲-۲- فرم متناسب برای تالار همایش ——————————– ۷۱
۴-۲-۳- محدودیت های آکوستیک در سالن —————————– ۷۱
۴-۲-۴- شیب کف سالن —————————————— ۷۱
۴-۲-۵- ورودی نمایشگران—————————————- ۷۲
۴-۲-۶- پیش صحنه ——————————————– ۷۳
۴-۲-۷- دامنه دید ———————————————– ۷۳
۴-۲-۸- اندازه و فرم سالن—————————————– ۷۴
۴-۲-۹- خروجی ها و مفهوم فرار————————————- ۷۴
۴-۲-۱۰- عرض خروجی ها ————————————— ۷۵
۴-۳- فضای پارکینگ ——————————————– ۷۵
۴-۳-۱- انواع مختلف پارکینگ————————————– ۷۶
۴-۴- بررسی ضوابط و مقررات ونیازمندیهای فضایی طراحی گالری های هنری —– ۷۷
۴-۴-۱-ساختار عمومی گالریها————————————- ۷۷
۴-۴-۲-ترتیب قرارگیری اشیاء ————————————– ۷۸
۴-۴-۳-نورپردازی گالریها —————————————- ۷۹
۴-۴-۴-حرکت و دسترسی گالریها ———————————– ۸۰
۴-۴-۵- تنظیم شرایط محیطی ————————————— ۸۰
۴-۴-۶- تهویه مطبوع ——————————————– ۸۰
۴-۴-۷- آکوستیک ———————————————- ۸۱
۴-۴-۸- حریق ————————————————- ۸۱
۴-۵- بررسی ضوابط و مقررات ونیازمندیهای فضایی مرکز خرید محصولات هنری — ۸۱
۴-۵-۱-بررسی بخش های مختلف———————————— ۸۱
۴-۶-بررسی ضوابط و مقررات ونیازمندیهای فضایی رستوران —————— ۸۱
۴-۶-۱- بار غذای مختصر —————————————– ۸۴
۴-۶-۲-کافه سرویس ———————————————۸۴
۴-۶-۳-کافه تریای سلف سرویس———————————— ۸۵
۴-۶-۴- سرویس قهوه خانه —————————————- ۸۵
۴-۶-۵-آشپزخانه و محل شستشو ———————————— ۸۵
۴-۶-۶-رعایت نکاتی برای بهتر و ایده آل بودن رستوران———————-۸۵
۴-۶-۷- نکاتی که باید در طراحی رستوران مد نظر باشد——————— ۸۶
۴-۶-۸-محل های ضروری دیگر ———————————— ۸۸
۴-۷- ضوابط واستانداردهای طراحی———————————– ۸۸
۴-۷-۱- ضوابط عمومی طراحی سالن های هنری ،گالری،مرکزخرید ————- ۸۸
۴-۷-۱-۱-سالن هنری ——————————————- ۸۸
۴-۷-۱-۲-گالری ها ——————————————— ۸۸
۴-۷-۱-۲-گالری ها ——————————————— ۸۹
۴-۷-۲- مقررات ساختمانی در حوزه ساختمان های فرهنگی —————— ۸۹
۴-۷-۳- تراکم ساختمانی در کاربری های مختلف ————————- ۹۰
۴-۷-۴-مقررات ساختمانی در تجارت شهری —————————- ۹۰
۴-۷-۵- احداث بالکن با تراس و پیش آمدگی بر روی معابر —————— ۹۱
۴-۷-۶- کنسول در قسمت راه پله ———————————— ۹۱
۴-۷-۷- تراس ———————————————— ۹۱
۴-۷-۸-رعایت محدودیت ارتفاع ———————————— ۹۱
۴-۷-۹-مسیرهای دسترسی(گذرگاهها)—— ————————— ۹۲
۴-۷-۱۰- تخصیص فضا —————————————— ۹۲
۴-۷-۱۱-گذرگاه ها ——————————————— ۹۳
۴-۷-۱۲-آسانسورها ——————————————– ۹۳
۴-۷-۱۳- اتاق های فرعی —————————————– ۹۴
۴-۷-۱۴- سرویس بهداشتی کارمندان ——————————— ۹۴
۴-۷-۱۵-محل های ضروری دیگر ———————————— ۹۴
۴-۷-۱۶- پله برقی ———————————————- ۹۴
۴-۷-۱۷- مشخصات فنی پله برقی ———————————— ۹۶
۴-۷-۱۸- نقاله مسافرتی —————————————— ۹۹
۴-۷-۱۹سطح شیبدار ——————————————— ۹۹
۴-۷-۲۰- مقررات ساختمانی ————————————— ۹۹
۴-۷-۲۱- آتش سوزی ——————————————- ۱۰۰
۴-۷-۲۲- دما وتهویه ——————————————– ۱۰۰
۴-۷-۲۳- ورودی و خروجی ها ———————————— ۱۰۰
۴-۷-۲۴- ورودی ها و گذر گاهها———————————– ۱۰۰
۴-۷-۲۵- درهای اتوماتیک و درهای برقی—————————— ۱۰۰
۴-۷-۲۶-دربهای خروجی ————————————— ۱۰۱
۴-۷-۲۷- پلکان ها ——————————————— ۱۰۱
۴-۷-۲۸ سرما ———————————————— ۱۰۱
۴-۷-دیاگرام های پیشنهادی مجموعه هنری —————————- ۱۰۲
۴-۹-سرانه مجموعه هنری نمایشی———————————– ۱۰۳
منابع
رساله ارشد طراحی خانه هنر های نمایشی با رویکرد پایداری اجتماعی ارائه شده در این مقاله نمونه ای کامل از مطالعات در رابطه با این مکان می باشد , این محصول که بصورت word در ۱۰۵ صفحه تنظیم شده است را از فروشگاه معماری و عمران وب سایت تخصصی معماری ۹۸ تهیه نمایید .