هنر معرق و معرق کاری از دیر باز در میان ایرانیان بوده است و امروزه نیز به عنوان یکی از رایج ترین هنر ها در میان ایرانیان شاخته شده می باشد و هنوز هم به صورت جدی در زمینه های مختلف و موارد متنوع کاربرد دارد که همین مورد میتواند سبب بوجود آمدن خانه معرق ایران باشد که ما در این مقاله از وب سایت تخصصی معماری ۹۸ با توجه به اهمیت این مکان و موضوع به ارائه رساله خانه معرق ایران می پردازیم تا نمونه مطالعات کاملی در رابطه با این مکان بصورت فایل word تنظیم شده در ۱۸۰ صفحه ارائه دهیم و کاربران عزیز بتوانند از این مطالعات نهایت استفاده را ببرند .
مطالعات طراحی خانه معرق
معرق کاران میتوانند انواع طرح های مورد نظر را با استفاده از خلاقیت خود و یا مشتریان انجام دهند و این کار را بر روی انواع چوب ها انجام دهند که امروزه علاوه بر اینکه این کار بر روی چوب انجام پذیر است بر روی موارد دیگر نیز امکان پذیر است و این نشان از تلفیق این هنر با ارزش با سایر هنر ها می دهد , معرق کاری را میتوان در عصر ها و قرن های گذشته نیز مشاهده کرد که این قدمت را میتوان از نمونه هایی که از گذشته بدست آمده است دریافت که بنا به این موارد اقدام به طراحی خانه معرق میتواند قدم مثبتی برای معرفی و گسترش این هنر باشد که رد همین رابطه در این مقاله پایان نامه معماری خانه معرق را ارائه میدهیم که در ادامه میتوانید به مشاهده سر فصل های مربوطه بپردازید .
سر فصل های رساله
فصل اول : مرکز و خانه ی معرق
۱-۱-تعریف معرق: ۱
۱-۲-مقدمه تاریخی.. ۶
۱-۳-تاریخچه هنر معرق روی چوب.. ۹
۱-۴-معرق تاریخچه معرق در ایران. ۱۰
۱-۵-معرق نازک کاری : ۱۱
۱-۶-تاریخچه کاشی معرق.. ۱۱
۱-۷-کاربرد معرق در تزیینات.. ۱۴
۱-۸-کاشی و کاربرد آن. ۱۴
۱-۹-اساتید. ۱۶
۱-۱۰-کاشی معرق.. ۱۶
۱-۱۱-کاشی هفت رنگ… ۱۷
۱-۱۲-خط بنایی وسیله تزئینی در کاشی.. ۱۷
۱-۱۳-پارهچین در ایران. ۱۹
۱-۱۴-هنر کاشی کاری.. ۱۹
منابع: ۲۳
فصل دوم : مراکز فرهنگی
۲-۱-تعریف فرهنگ… ۲۴
۲-۲-فرهنگ سخت افزاری و فرهنگ نرم افزاری.. ۲۵
۲-۳-کارکردهای فرهنگ… ۲۶
۲-۴-خاستگاه فرهنگ… ۲۷
۲-۵-ویژگی های فرهنگ… ۲۷
عوامل بازدارنده فرهنگی ایثار و از خودگذشتگی.. ۳۲
۲-۶-خط مشی و سیاست های اجرایی تحول فرهنگی.. ۳۲
۲-۷-تاریخچه فضاهای فرهنگی در جهان: ۳۴
۲-۸-در باب فرهنگ ایرانی.. ۳۷
۲-۹-افتخارات و امتیازات فرهنگی.. ۳۷
۲-۱۰-نقاط ضعف فرهنگ ایرانی.. ۳۸
۲-۱۱-عناصر اصلی فرهنگ ایرانی.. ۳۹
۲-۱۲-زبان پارسی (دری و تاجیک). ۳۹
۲-۱۳-زبان و فرهنگ آذربایجانی.. ۴۰
۲-۱۴-زبان و فرهنگ کردی.. ۴۱
۲-۱۵-دین زرتشتی.. ۴۱
۲-۱۶-هنر ایرانی.. ۴۲
۲-۱۷-نیاز سنجی طرح. ۴۳
۲-۱۷-۱-پرورش کودکان در محیطی فرهنگی و هنری.. ۴۳
۲-۱۷-۲-جذب علاقمندان و هنرجویان و پرورش استعداد آنها ۴۳
۲-۱۷-۳-جذب هنرمندان و دانشجویان هنر. ۴۳
۲-۱۷-۴-جذب اساتید و هنرمندان با تجربه. ۴۳
۲-۱۷-۵-پیدا کردن استعدادهای پنهان. ۴۳
۲-۱۷-۶-ایجاد اوقات فرهنگی و فراغتی برای بزرگسالان. ۴۴
فصل سوم : مبانی نظری
۳-۱-بررسی مفهوم فضا در معماری.. ۴۴
۳-۱-۱-کیفیت فضا: ۴۴
۳-۱-۲-ویژگیهای فضا ۴۸
۳-۱-۳-معماری بر پایه فضا ۵۱
۳-۱-۴-مفهوم فضا از نظر اندیشمندان. ۵۲
۳-۱-۵-نظر اندیشمندان در مورد فضا ۵۶
۳-۲-رابطه درون و بیرون در معماری.. ۵۸
۳-۳-رنگ در معماری ایران. ۶۵
۳-۴-ایهام وتداعی.. ۶۷
۳-۵-گوناگونی معماری در ایران. ۶۸
۳-۶-حجم در معماری ایران. ۷۰
منابع: ۷۱
فصل چهارم : برنامه فیزیکی
۴-۱-تئاتر. ۷۱
۴-۱-۱-انواع تئاتر از لحاظ شیوه قرارگیری صحنه نسبت به سالن نمایش.. ۷۱
۴-۱-۲-تئاترهایی با صحنه متفاوت از صحنه ایرانی.. ۷۲
۴-۱-۳-انواع فضاها در معماری تئاتر. ۷۲
۴-۲-سالن نمایش.. ۷۲
۴-۲-۱-طراحی تالارها ۷۲
۴-۲-۲-حجم تالار: ۷۳
۴-۲-۳-نور در تالار. ۷۴
۴-۲-۴-صحنه و فضاهای جانبی آن در تئاتر. ۷۴
۴-۳-استانداردها و ضوابط طراحی سینما ۷۸
۴-۳-۱-سالن انتظار سینما ۷۸
۴-۳-۲-ورودی سینما: ۷۸
۴-۳-۳-گیشه بلیطفروشی.. ۷۸
۴-۳-۴-راهروهای سالن نمایش.. ۷۸
۴-۳-۵-صندلی تماشاگران. ۷۹
۴-۳-۶-ورودیها و خروجیهای سالن نمایش سینما ۷۹
۴-۳-۷-سرویسهای بهداشتی سینما ۸۰
۴-۳-۸-اتاق پروژکتور و ملحقات آن. ۸۰
۴-۳-۹-پرده نمایش فیلم. ۸۰
۴-۴-فضاهای فرهنگی و آموزشی.. ۸۲
۴-۴-۱-آتلیه گالریهای آزاد. ۸۲
۴-۴-۲-خانه کودکان. ۸۲
۴-۴-۳-آمفی تأتر. ۸۲
۴-۴-۴-فضاهای جنبی و خدماتی.. ۸۳
۴-۴-۵-بخش غذاخوری: ۸۳
۴-۴-۶-فضاهای عمومی و خدماتی.. ۸۳
۴-۵-حوزه فضاهای خدماتی- رفاهی.. ۸۳
۴-۵-۱-رستوران. ۸۵
۴-۵-۲-حوزه فضاهای اداری.. ۸۵
۴-۵-۳-بخش اداری مربوط به قسمت ورزشی: ۸۶
۴-۵-۴-دفاتر کل. ۸۶
۴-۵-۵-منشی و تایپ بازرگانی.. ۸۶
۴-۵-۶-فضای کار مشترک.. ۸۷
۴-۶-کتابخانه. ۸۸
۴-۶-۱-ابعاد و استاندارد های پیشخوان و برگه دان: ۸۸
۴-۶-۲-استاندارد ابعاد قفسه ها و عمق قفسه ها: ۸۸
۴-۶-۳-طول قفسه ها: ۸۹
۴-۶-۴-ارتفاع قفسه ها: ۸۹
۴-۶-۵-استاندارد میزها: ۸۹
۴-۶-۶-میزهای طولانی: ۹۰
فصل پنجم : طراحی اقلیمی و بررسی پیشینه تاریخی
۵-۱-موقعیت جغرافیایی.. ۹۱
۵-۵-۱- تأثیر طراحی اقلیمی در صرفه جویی انرژی.. ۱۱۷
۵-۵-۲- تجزیه و تحلیل عوامل اقلیمی.. ۱۱۷
۵-۷-تاریخچه و سابقه پیدایش منطقه ۲۲ شهرداری تهران. ۱۲۵
۵-۱۰-شبکه حمل و نقل منطقه ۲۲ شهرداری تهران. ۱۳۳
۵-۱۱-ضرایب تعدیل زیست محیطی و شهرسازی.. ۱۳۹
فصل ششم : نمونه های موردی
۶-۱ پارک قیطریه و فرهنگسرای ملل(امیرکبیر). ۱۴۴
۶-۲ پارک شفق و فرهنگسرای دانشجو(شفق). ۱۴۶
۶-۳ پارک نیاوران و فرهنگسرای نیاوران. ۱۴۷
۶-۴ پارک اندیشه و فرهنگسرای اندیشه. ۱۴۹
منابع: ۱۵۰
فصل هفتم : کانسپت و طراحی
۷-۱-طراحی.. ۱۵۱
۷-۱-۱-کانسپت ها: ۱۵۱
۷-۱-۲- ایده و طرح نهایی.. ۱۵۳
۷-۱-۳- طراحی معماری.. ۱۵۵
۷-۲-ایده ها: ۱۵۷
۷-۳-سناریوهای کانسپچوال ( مفهومی ). ۱۵۹
۷-۴-نظریه کوین روش می گوید. ۱۶۱
۷-۵-نظریه :ادوارد لارابی بارنز می گوید. ۱۶۲
۷-۶-سلسله مراتب کانسپت.. ۱۶۳
۷-۷-انواع پنجگانه کانسپت: ۱۶۴
۷-۷-۱-کانسپت قیاسی (Avalogies) 164
۷-۷-۲-استعارات و تشبیهات (کانسپت های استعاری) (Metaphores and Similes). 167
۷-۷-۳- (کانسپت های جوهری) Essences. 167
۷-۷-۴-پاسخ مستقیم و حل مساله (کانسپت های برنامه ای) Prigrammatic. 170
۷-۷-۵-ایده آل ها (کانسپت های ایده آل گرا). ۱۷۱
۷-۸-کانسپت طرح. ۱۷۲
منابع: ۱۷۲
مطالعات معماری خانه معرق ایران ارائه شده در این مقاله مطالعات کاملی در این رابطه می باشد , این محصول که بصورت word در ۱۸۰ صفحه تنظیم شده است را میتوانید از فروشگاه معماری و عمران وب سایت تخصصی معماری ۹۸ تهیه نمایید .