جواهرات یکی از مواردی می باشد که از تاریخ های گذشته و بسیار دور با انسان ها همراه بوده است و در هر منطقه ای از جهان استفاده از انواع جواهرات در انواع مختلف و متنوع مرسوم بوده است و این مورد را میتوان از موارد بجا مانده از تاریخ گذشته درک نمود که موارد مختلفی از جواهرات از تمدن های گذشته بجا مانده و کشف شد که این موارد تماما در موزه ها نگهداری میشوند و بدلیل تنوع موزه های مختص این زمینه بوجود آمده است که ما در این رابطه به ارائه مطالعاتی در این رابطه با عنوان رساله موزه جواهرات می پردازیم تا مطالعاتی کامل در قالب فایل word تنظیم شده در ۲۲۰ صفحه ارائه دهیم .
مطالعات طراحی موزه جواهرات
از آنجایی که ایران دارای تمدن بزرگ و کهنی می باشد و همواره در هر یک از تمدن های گذشته توجه به جواهرات یکی از موارد بارز بوده است و صنعتگران و هنرمندانی به ساخت جواهرات و اشیای گرانبها می پرداختند از این رو امروزه موارد مختلف و متعددی از آثار گذشتگان وجود دارد که برای نگهداری از آنها و همچنین نمایش این موارد و تمدن های گذشته به عموم مردم مکان هایی با عنوان موزه های جواهرات طراحی شده است تا امکان نگهداری از جواهرات گرانبها وجود داشته باشد که نمونه های موزه جواهرات را میتوان در مناطق مختلف جهان مشاهده نمود , توضیحات تکمیلی در رابطه با این موضوع در پایان نامه معماری موزه جواهرات وجود دارد که در ادامه میتوانید به مشاهده سر فصل های مربوطه بپردازید .
سر فصل های رساله
فصل اول : جواهرات
۱-۱-جواهرات ملی ایران. ۴
۱-۲-الماس دریای نور. ۴
۱-۳-تاریخچه. ۵
۱-۳-۱-دوره صفویه. ۵
۱-۳-۲-حمله افغان. ۶
۱-۳-۳-افشاریه. ۶
۱-۳-۴-دوره قاجار. ۶
۱-۳-۵-دوران پهلوی.. ۷
۱-۴-نگهداری و استفاده ۸
۱-۵-ارزش.. ۸
۱-۶-گوناگونی جواهرات.. ۹
۱-۷-تاریخچه جواهرات و زیور آلات ایران باستان. ۹
۱-۷-۱-جواهرات و زیورآلات در دوره هخامنشیان تنوع بسیاری داشته است.. ۱۰
۱-۷-۲-در دوره اشکانیان جواهرات زیباتر و با شکوه تر شدند. ۱۱
۱-۷-۳-جواهرات و زیورآلات در زمان پارتیان در مقیاس های کوچکتر با طرح های ساده تر ساخته می شدند. ۱۱
۱-۷-۴-کیفیت جواهرات و زیورآلات در زمان ساسانیان به اوج شکوفایی رسید. ۱۲
۱-۷-۵-در قرن بیستم صنعت طلا و جواهرسازی ایران وارد عصر جدیدی شد. ۱۲
۱-۸-تاریخچه طلا و جواهرات.. ۱۳
۱-۹-مردها پیشگام بودند. ۱۴
۱-۱۰- جواهرات رمانتیک… ۱۴
۱-۱۱-گولزنکهای پرخریدار. ۱۵
۱-۱۵-تاریخچه طراحی جواهرات.. ۲۰
۱-۱۶-تاجماه ۲۵
۱-۱۷-تخت طاووس (تخت خورشید). ۲۶
۱-۱۸-جقه نادری.. ۲۷
۱-۱۹-تاج کیانی.. ۲۸
۱-۲۰-سنگهای قیمتی.. ۲۹
منابع: ۳۱
فصل دوم : مفاهیم پایه در موزه ها
۲-۱مروری بر پیشینه و سوابق موزه ۳۲
۲-۱-۱-تعریف و مفهوم موزه ۳۲
۲-۱-۲-نحوه شکل گیری موزه ها در طول زمان. ۳۳
۲-۱-۴-انگیزه گردآوری و مکان مقدس.. ۳۵
۲-۱-۵-اماکن مذهبی به مثابه ی گنجینه. ۳۷
۲-۱-۶-مالکیت و ارزشیابی مواد. ۳۸
۲-۲-مقدمه ای بر امروز موزه ها ۳۸
۲-۳-نحوه شکل گیری موزه ها در طول تاریخ. ۴۴
۲-۳-۱ – تاریخچه پیدایش موزه در جهان. ۴۴
۲-۳-۲- تاریخچه پیدایش موزه در ایران. ۴۶
۲-۴-طبقه بندی موزه ها ۵۰
۲-۴-۱- انواع موزه ۵۱
۲-۵-ضرورت ها و اهمیت موزه ۵۸
۲-۶ – نقش موزه در جوامع بشری.. ۵۹
۲-۷ – راز موفقیت موزه ها ۶۱
۲-۸ – ضرورت ایجاد موزه از دیدگاهی فرهنگی.. ۶۲
۲-۹- ضرورت ایجاد موزه از دیدگاه آموزشی.. ۶۴
۲-۱۰ – ضرورت ایجاد موزه از دیدگاه اجتماعی.. ۶۶
۲-۱۱ – ضرورت ایجاد موزه از دیدگاه سیاسی.. ۶۸
۲-۱۲- تأثیر موزه بر صنعت توریسم و نقش آن در توسعه اقتصادی.. ۷۵
۲-۱۳ – ضرورت ایجاد موزه از دیدگاه فنی و حفاظتی و امنیتی.. ۷۸
منابع و مأخذ فصل ۲. ۷۹
فصل سوم : مبانی نظری
۳-۱-بررسی مفهوم فضا در معماری.. ۷۹
۳-۱-۱-کیفیت فضا: ۷۹
۳-۱-۲-ویژگیهای فضا ۸۳
۳-۱-۳-معماری بر پایه فضا ۸۶
۳-۱-۴-مفهوم فضا از نظر اندیشمندان. ۸۷
۳-۱-۵-نظر اندیشمندان در مورد فضا ۹۱
۳-۲-رابطه درون و بیرون در معماری.. ۹۳
۳-۳-رنگ در معماری ایران. ۱۰۰
۳-۴-ایهام وتداعی.. ۱۰۲
۳-۵-گوناگونی معماری در ایران. ۱۰۳
۳-۶-حجم در معماری ایران. ۱۰۴
منابع: ۱۰۶
فصل ۴ : برنامه فیزیکی طرح
۴-۷-۱-.ارائه و نمایش آثار در داخل تالار به صورت آزاد. ۱۱۶
۲-۷-۴.نمایش و ارائۀ آثار در داخل ویترین : ۱۱۶
۳-۷-۴.نمایش آثار در فضاهای باز و فضای سبز موزه: ۱۱۷
-۱۰-۴تالارهای.. ۱۲۰
-۱۱-۴کتابخانه. ۱۲۲
-۱۲-۴اتاق جلسات و سخنرانی: Meeting rooms and Auditoriums. 124
۴-۱۳-انبار و مخزن: ۱۲۶
۴-۱۴-کارگاه: ۱۲۷
۱۵-۴آزمایشگاه: ۱۲۷
۱۶-۴-بخش امور اداری: ۱۲۷
-۱۷-۴پارکینگ: ۱۲۸
۱۸-۴-تأسیسات: ۱۲۸
۴-۲۰-فروشگاه موزه و کتابفروشی: ۱۳۰
منابع و ماخذ: ۱۳۰
فصل پنجم : طراحی اقلیمی و بررسی پیشینه تاریخی
۵-۱-موقعیت جغرافیایی.. ۱۳۰
۵-۲- موقعیت طبیعی.. ۱۳۱
۵-۳-توپوگرافی و ناهمواری های شهر تهران. ۱۳۱
۵-۴-تاریخچه شهر تهران. ۱۳۱
۵-۵-ویژگی های اقلیمی.. ۱۵۶
۵-۵-۱- تأثیر طراحی اقلیمی در صرفه جویی انرژی.. ۱۵۶
۵-۵-۲- تجزیه و تحلیل عوامل اقلیمی.. ۱۵۷
۵-۶-اصول طراحی اقلیمی.. ۱۵۹
۵-۶-۲-تهویه طبیعی در رابطه بااقلیم. ۱۶۱
۵-۶-۳-فرم ساختمان در رابطه با اقلیم. ۱۶۲
۵-۶-۴-نتیجه گیری و تعیین تدابیر طراحی اقلیمی.. ۱۶۳
۵-۷-تاریخچه و سابقه پیدایش منطقه ۲۲ شهرداری تهران. ۱۶۵
۵-۸-مشخصات جغرافیایی و اقلیمی منطقه ۲۲ شهرداری تهران. ۱۶۷
۵-۹-کیفیت هوا در منطقه ۲۲ شهرداری تهران. ۱۷۱
۵-۱۰-شبکه حمل و نقل منطقه ۲۲ شهرداری تهران. ۱۷۳
۵-۱۱-ضرایب تعدیل زیست محیطی و شهرسازی.. ۱۷۹
۵-۱۲-ضوابط جلوگیری از افزایش محدوده شهرها ( مصوبه مورخ ۱۰/۸/۷۸). ۱۸۲
فصل ششم : نمونه های موردی
۶-۱-نمونه های داخلی.. ۱۸۴
۶-۱-۱- موزه هنرهای معاصر تهران. ۱۸۴
۶-۱-۲ موزه زاهدان. ۱۸۹
۶-۲ نمونه های خارجی.. ۱۹۲
۶-۲-۱ موزه ی تاریخ هلوکاست. موشه سفدی.. ۱۹۲
۶-۲-۲ موزه یهود دانیل لیبسکیند. ۱۹۵
منابع و ماخذ فصل ششم: ۱۹۹
فصل هفتم : کانسپت و طراحی
۷-۱-طراحی.. ۲۰۰
۷-۱-۱-کانسپت ها: ۲۰۰
۷-۱-۲- ایده و طرح نهایی.. ۲۰۲
۷-۱-۳- طراحی معماری.. ۲۰۴
۷-۲-ایده ها: ۲۰۶
۷-۳-سناریوهای کانسپچوال ( مفهومی ). ۲۰۸
۷-۴-نظریه کوین روش می گوید. ۲۱۰
۷-۵-نظریه :ادوارد لارابی بارنز می گوید. ۲۱۱
۷-۶-سلسله مراتب کانسپت.. ۲۱۲
۷-۷-انواع پنجگانه کانسپت: ۲۱۳
۷-۷-۱-کانسپت قیاسی (Avalogies) 213
۷-۷-۲-استعارات و تشبیهات (کانسپت های استعاری) (Metaphores and Similes). 216
۷-۷-۳- (کانسپت های جوهری) Essences. 216
۷-۷-۴-پاسخ مستقیم و حل مساله (کانسپت های برنامه ای) Prigrammatic. 219
۷-۷-۵-ایده آل ها (کانسپت های ایده آل گرا). ۲۲۰
۷-۸-کانسپت طرح. ۲۲۱
منابع: ۲۲۱
مطالعات معماری موزه جواهرات ارائ شده در این مقاله نمونه مطالعات کاملی در رابطه با این موضوع می باشد , این محصول که بصورت word در ۲۲۰ صفحه تنظیم شده سات را میتوانید از فروشگاه معماری و عمران وب سایت تخصصی معماری ۹۸ تهیه نمایید .