با سلام خدمت تمامی کاربران وب سایت تخصصی معماری ۹۸ , امروزه موزه ها به عنوان مکانی برای نگهداری و نمایش وسایل و ابزار قدیمی در زمینه های مختلف شناخته شده نمی باشند بلکه در زمینه های مختلف و بنا به نیاز های متنوع موزه هایی با داشتن کاربری خاص بوجود آمده اند که یکی از این موارد که در دسته بندی موزه های نوین جای میگیرد موزه صلح می باشد که در همین رابطه و برای ارائه اطلاعات بیشتر در رابطه با این موزه ها به ارائه رساله موزه صلح می پردازیم تا دوستان و عزیزانی که به این اطلاعات نیازمندند به تهیه این فایل که بصورت word در ۲۱۵ صفحه تنظیم شده است بپردازند .
مطالعات موزه صلح
همواره در طول تاریخ از واژه صلح برداشت های مختلفی شده است اما در برداشت ها و معانی اصلی این لغت باید گفت که صلح به معنای آشتی و اجتناب و دوری از خشونت و جنگ می باشد , در دوران معاصر مفهوم صلح گسترش یافته و با تفکر های شرق آسیایی و بعد ها تفکرات مسیحی که صلح درونی را معرفی کرده اند آمیخته شده است در این مفهوم صلح شرایطی آرام , بی دغدغه و خالی از تشویش , کشمکش و ستیز است . صلح یک آرمان جهانی تلقی می شود , توضیحات تکمیلی در این رابطه در پایان نامه معماری موزه صلح وجود دارد که در ادامه سر فصل های مربوطه را ارائه داده ایم .
سر فصل های رساله
فصل اول : صلح
۱-۱-صلح و توسعه اجتماعی.. ۴
۱-۱-۱-مفهوم صلح: ۵
۱-۱-۲–توسعه اجتماعی : ۵
۱-۱-۳–شاخص های توسعه اجتماعی: ۶
۱-۲-شاخص های صلح و توسعه اجتماعی.. ۷
۱-۲-۱-عدالت در همه ابعاد زندگی.. ۷
۱-۲-۲-نبود مشکلات آموزشی و تربیتی.. ۷
۱-۲-۳- داشتن امنیت کامل در جامعه. ۸
۱-۲-۴-کیفیت افراد و استعداد های انسانی.. ۸
۱-۳-صلح و آشتی در عصر پیامبر اکرم. ۱۰
۱-۴-معاهده صلح Treaty Peace. 13
۱-۵-تصمیم بهصلح. ۱۵
۱-۶-آشتی و صلح. ۱۷
۱-۷-صلح ماندگار. ۱۹
۱-۸-روز صلح. ۱۹
۱-۹-سازمان ملل متحد. ۱۹
۱-۱۰-جایزه صلح نوبل. ۱۹
۱-۱۱-هنر برای صلح. ۲۰
منابع: ۲۲
فصل دوم : مفاهیم پایه در موزه ها
۲-۱مروری بر پیشینه و سوابق موزه ۲۲
۲-۱-۱-تعریف و مفهوم موزه ۲۲
۲-۱-۲-نحوه شکل گیری موزه ها در طول زمان. ۲۴
۲-۱-۴-انگیزه گردآوری و مکان مقدس.. ۲۵
۲-۱-۵-اماکن مذهبی به مثابه ی گنجینه. ۲۷
۲-۱-۶-مالکیت و ارزشیابی مواد. ۲۸
۲-۲-مقدمه ای بر امروز موزه ها ۲۹
۲-۳-نحوه شکل گیری موزه ها در طول تاریخ. ۳۴
۲-۳-۱ – تاریخچه پیدایش موزه در جهان. ۳۴
۲-۳-۲- تاریخچه پیدایش موزه در ایران. ۳۷
۲-۴-طبقه بندی موزه ها ۴۱
۲-۴-۱- انواع موزه ۴۱
۲-۵-ضرورت ها و اهمیت موزه ۴۹
۲-۶ – نقش موزه در جوامع بشری.. ۵۰
۲-۷ – راز موفقیت موزه ها ۵۲
۲-۸ – ضرورت ایجاد موزه از دیدگاهی فرهنگی.. ۵۳
۲-۹- ضرورت ایجاد موزه از دیدگاه آموزشی.. ۵۵
۲-۱۰ – ضرورت ایجاد موزه از دیدگاه اجتماعی.. ۵۷
۲-۱۱ – ضرورت ایجاد موزه از دیدگاه سیاسی.. ۵۹
۲-۱۲- تأثیر موزه بر صنعت توریسم و نقش آن در توسعه اقتصادی.. ۶۶
۲-۱۳ – ضرورت ایجاد موزه از دیدگاه فنی و حفاظتی و امنیتی.. ۶۹
منابع و مأخذ فصل ۲. ۷۰
فصل سوم : مبانی نظری
۳-۱-بررسی مفهوم فضا در معماری.. ۷۰
۳-۱-۱-کیفیت فضا: ۷۰
۳-۱-۲-ویژگیهای فضا ۷۴
۳-۱-۳-معماری بر پایه فضا ۷۷
۳-۱-۴-مفهوم فضا از نظر اندیشمندان. ۷۷
۳-۱-۵-نظر اندیشمندان در مورد فضا ۸۲
۳-۲-رابطه درون و بیرون در معماری.. ۸۴
۳-۳-رنگ در معماری ایران. ۹۱
۳-۴-ایهام وتداعی.. ۹۳
۳-۵-گوناگونی معماری در ایران. ۹۴
۳-۶-حجم در معماری ایران. ۹۵
منابع: ۹۷
فصل ۴ : برنامه فیزیکی طرح
۴-۷-۱-.ارائه و نمایش آثار در داخل تالار به صورت آزاد. ۱۰۶
۲-۷-۴.نمایش و ارائۀ آثار در داخل ویترین : ۱۰۷
۳-۷-۴.نمایش آثار در فضاهای باز و فضای سبز موزه: ۱۰۸
-۱۰-۴تالارهای.. ۱۱۱
-۱۱-۴کتابخانه. ۱۱۳
-۱۲-۴اتاق جلسات و سخنرانی: Meeting rooms and Auditoriums. 114
۴-۱۳-انبار و مخزن: ۱۱۶
۴-۱۴-کارگاه: ۱۱۷
۱۵-۴آزمایشگاه: ۱۱۷
۱۶-۴-بخش امور اداری: ۱۱۸
-۱۷-۴پارکینگ: ۱۱۹
۱۸-۴-تأسیسات: ۱۱۹
۴-۲۰-فروشگاه موزه و کتابفروشی: ۱۲۰
منابع و ماخذ: ۱۲۱
فصل پنجم : طراحی اقلیمی و بررسی پیشینه تاریخی
۵-۱-موقعیت جغرافیایی.. ۱۲۱
۵-۲- موقعیت طبیعی.. ۱۲۱
۵-۳-توپوگرافی و ناهمواری های شهر تهران. ۱۲۲
۵-۴-تاریخچه شهر تهران. ۱۲۲
۵-۵-ویژگی های اقلیمی.. ۱۴۷
۵-۵-۱- تأثیر طراحی اقلیمی در صرفه جویی انرژی.. ۱۴۷
۵-۵-۲- تجزیه و تحلیل عوامل اقلیمی.. ۱۴۸
۵-۶-اصول طراحی اقلیمی.. ۱۵۰
۵-۶-۲-تهویه طبیعی در رابطه بااقلیم. ۱۵۲
۵-۶-۳-فرم ساختمان در رابطه با اقلیم. ۱۵۳
۵-۶-۴-نتیجه گیری و تعیین تدابیر طراحی اقلیمی.. ۱۵۴
۵-۷-تاریخچه و سابقه پیدایش منطقه ۲۲ شهرداری تهران. ۱۵۶
۵-۸-مشخصات جغرافیایی و اقلیمی منطقه ۲۲ شهرداری تهران. ۱۵۸
۵-۹-کیفیت هوا در منطقه ۲۲ شهرداری تهران. ۱۶۲
۵-۱۰-شبکه حمل و نقل منطقه ۲۲ شهرداری تهران. ۱۶۴
۵-۱۱-ضرایب تعدیل زیست محیطی و شهرسازی.. ۱۷۰
۵-۱۲-ضوابط جلوگیری از افزایش محدوده شهرها ( مصوبه مورخ ۱۰/۸/۷۸). ۱۷۳
فصل ششم : نمونه های موردی
۶-۱-نمونه های داخلی.. ۱۷۵
۶-۱-۱- موزه هنرهای معاصر تهران. ۱۷۵
۶-۱-۲ موزه زاهدان. ۱۸۰
۶-۲ نمونه های خارجی.. ۱۸۳
۶-۲-۱ موزه ی تاریخ هلوکاست. موشه سفدی.. ۱۸۳
۶-۲-۲ موزه یهود دانیل لیبسکیند. ۱۸۶
منابع و ماخذ فصل ششم: ۱۹۰
فصل هفتم : کانسپت و طراحی
۷-۱-طراحی.. ۱۹۱
۷-۱-۱-کانسپت ها: ۱۹۱
۷-۱-۲- ایده و طرح نهایی.. ۱۹۳
۷-۱-۳- طراحی معماری.. ۱۹۵
۷-۲-ایده ها: ۱۹۷
۷-۳-سناریوهای کانسپچوال ( مفهومی ). ۱۹۹
۷-۴-نظریه کوین روش می گوید. ۲۰۱
۷-۵-نظریه :ادوارد لارابی بارنز می گوید. ۲۰۲
۷-۶-سلسله مراتب کانسپت.. ۲۰۳
۷-۷-انواع پنجگانه کانسپت: ۲۰۴
۷-۷-۱-کانسپت قیاسی (Avalogies) 204
۷-۷-۲-استعارات و تشبیهات (کانسپت های استعاری) (Metaphores and Similes). 207
۷-۷-۳- (کانسپت های جوهری) Essences. 207
۷-۷-۴-پاسخ مستقیم و حل مساله (کانسپت های برنامه ای) Prigrammatic. 210
۷-۷-۵-ایده آل ها (کانسپت های ایده آل گرا). ۲۱۱
۷-۸-کانسپت طرح. ۲۱۲
منابع: ۲۱۲
مطالعات طراحی موزه صلح ارائه شده در این مقاله نمونه مطالعات کاملی در این رابطه می باشد , این محصول که بصورت word در ۲۱۵ صفحه تنظیم شده است را میتوانید از فروشگاه معماری و عمران وب سایت تخصصی معماری ۹۸ تهیه نمایید .