با توجه به اینکه امروزه موزه های مختلفی با کاربری های مختلف و در زمینه های مختلف وجود دارند و هر کدام در حیطه کاری خود به ارائه خدمات مختلف و در بخش خاصی به فعالیت می پردازند از این رو انواع موزه های مختلف وجود دارد اما همگی آنها در جهت آشنا نمودن افراد با اشیا و موارد مختلف و همچنین محافظت و نگهداری از آنها فعالیت میکنند و در وب سایت تخصصی معماری ۹۸ در رابطه با انواع موزه ها در دسته بندی موزه بخش دانشجویی و در دسته بندی نقشه موزه در بخش نقشه ها فایل ها و مطالعات کامل ارائه داده ایم و در این مقاله نیز برای کامل کردن آرشیو معماری خود به ارائه مطالعات موزه دفاع مقدس می پردازیم تا این فایل word که در ۱۲۰ صفحه تنظیم شده است را خدمت شما کاربران عزیز ارائه دهیم .
پایان نامه موزه باغ دفاع مقدس
این مجموعه فرهنگی در چهار حوزه نمایشگاهی , خدماتی , اداری و تحقیقاتی – آموزشی طراحی شده است که در دیاگرام های ذکر شده و همچنین پلان های آن نحوه دسترسی و روابط فضایی آن به خوبی مشخص شده است . در بخش نمایشگاهی سالن هایی برای معرفی معماری ایران که شامل دو بخش گذشته و معاصر است و سالن هایی برای معرفی معماری جهان است را اختصاص داده ایم که در طبقات اول و دوم قرار دارند و در بخش تحقیقاتی آموزشی , فضا هایی را برای آموزش هنر معماری و در قسمت خدماتی فضا هایی را برای ارائه خدمت برای علاقمندان به هنر مخصوصا توریست ها تخصیص داده ایم .
موزه های دفاع مقدس نشانه هایی از جنگ تحمیلی هشت ساله بر ایران را دارا هستند و یاد آور خاطرات جنگ هشت ساله دفاع مقدس هستند و موارد زیادی برای ارائه و معرفی خدمت کاربران دارند و بدون شک مراجعه به چنین مکانی برای هر فردی میتواند بسیار جالب و جذاب باشد که در نظر گرفتن معماری و طراحی مناسب و متناسب با نوع کاربری تا حد زیادی برای این مکان بر جذابیت آن می افزاید که ما در این مقاله با ارائه رساله معماری موزه دفاع مقدس نمونه مطالعات کاملی را در رابطه با این مکان ارائه میدهیم .
سر فصل های رساله
فصل اول : مقدمه وتعریف مسئله۷
۱-۱-مقدمه۸
فصل دوم: بررسی و شناخت استان لرستان.۱۰
۲-۱-موقعیت جغرافیایی لرستان.۱۱
۲-۲-جغرافیای طبیعی و اقلیم۱۲
۲-۳- تاریخ استان لرستان۱۲
۲-۴-شهرخرم آباد۱۳
۲-۵-شرایط اقلیمی و خصوصیات آب و هوای۱۴
۲-۶- شرایط کالبدی مناطق کوهستانی ۱۵
۲-۶-۱-فرم بنا۱۵
۲-۶-۲-ساختمان های درون گرا با حیاط مرکزی۱۵
۲-۶-۳-استفاده از ایوان و حیاط کوچک در بنا۱۶
۲-۶-۴- پلان ،فرم بنا و نحوه قرارگیری آن۱۶
۲-۶-۵- اتاق های کوچک با ارتفاع کم۱۷
۲-۶-۶- بام های مسطح۱۸
۲-۶-۷-نوع مصالح۱۸
۲-۷-کالبد شهری و روستایی ۱۹
فصل سوم: بررسی نمونههای مشابه۲۱
۳-۱-ماریو بوتا ،موزه هنر مدرن .۲۲
۳-۲- سانتیا گو کالاتراوا ۲۹
۳-۳-موزه هنرهای معاصر تهران ۳۳
۳-۴- فرهنگسرای نیاوران۴۲
۳-۵-نمونه هایی از فرهنگسراهای موجود در تهران۴۴
۳-۵-۱-فرهنگسراى شهر۴۴
۳-۵-۲-فرهنگسراى دختران۴۷
۳-۵-۳-فرهنگسرای بهمن…۴۹
۳-۵-۴-فرهنگسرای دانشجو .۵۱
۳-۵-۵-فرهنگسرای کار.۵۲
۳-۵-۶-فرهنگسرای ارسباران ۵۳
فصل چهارم : ضوابط و استانداردهای طراحی و برنامهی فیزیکی۵۴
۴-۱-برنامه فیزیکی۵۵
۴-۲- حوزه بندی طرح۵۵
۴-۲-۱- حوزه نمایشگاهی۵۵
۴-۲-۲- انستیتو تحقیقاتی۵۵
۴-۲-۳-حوزه خدماتی ۵۶
۴-۲-۴- حوزه اداری ۵۸
۴-۳- کتابخانه ۵۷
۴-۳-۱- میزان فضاهای کتابخانه۶۰
۴-۳-۲- ابعاد و استاندارد های پیشخوان و برگه دان۶۰
۴-۳-۳- طول قفسه ها۶۱
۴-۳-۴- ارتفاع قفسه ها۶۱
۴-۳-۵- استاندارد میزها۶۱
۴-۳-۷- نور پردازی۶۲
۴-۳-۸- آکوستیک در کتابخانه۶۳
۴-۳-۹- تهویه ی مطبوع.۶۳
۴-۴- گالری ها.۶۳
۴-۴-۱- ساختار عمومی گالری ها.۶۳
۴-۴-۲- نورپردازی گالری ها۶۴
۴-۴-۳- حرکت و دسترسی گالری ها۶۵
۴-۴-۴- تهویه مطبوع۶۵
۴-۴-۵- آکوستیک۶۶
۴-۵- فضای نمایشی ۶۶
۴-۵-۱- ساختار عمومی فضاهای نمایشی۶۶
۴-۵-۲- شکل و انواع مختلف صحنه ی نمایش.۶۷
۴-۵-۳- شیب سالن نمایش.۶۷
۴-۵-۴- نورپردازی صحنه۶۸
۴-۵-۵- صندلی تماشاگران۶۸
۴-۵-۶- آکوستیک در فضای نمایشی۶۹
۴-۶- استاندارد ها و ضوابط طراحی سینما۶۹
۴-۶-۱- سالن انتظار۶۹
۴-۶-۲- ورودی سینما۷۰
۴-۶-۳- گیشه بلیط فروشی ۷۰
۴-۶-۴- راهروهای سالن نمایش .۷۰
۴-۶-۵- صندلی تماشاگران۷۰
۴-۶-۶- ورودی ها و خروجی های سالن سینما۷۱
۴-۶-۷- سرویس های بهداشتی سینما ۷۱
۴-۶-۸- اتاق پروژکتور۷۱
۴-۷- استانداردها و ضوابط ۷۲
فصل پنجم: مبانی نظری معماری۷۸
۵-۱-مبانی نظری۷۹
۵-۱-۱- خلاصه ای از تعاریف مبانی نظری معماری۸۰
۵-۱-۲- مبانی نظری عام معمار یا طراح در یک طرح۸۰
۵-۲- مبانی نظری طراحی معماری۸۱
۵-۳- بررسی روند آفرینش وخلق یک اثر در معماری۸۱
۵-۴- معمار۸۳
۵-۵- گسترش ذهن هنرمند و شکل گیری اندیشه۸۳
۵-۶-کانسپت۸۴
۵-۷- ساختار۸۵
۵-۸- اسکیس های مفهومی۸۶
۵-۹- نتیجه گیری۸۷
۵-۱۰- تخیل۸۸
۵-۱۱- خلاقیت۹۰
۵-۱۱-۱- اصول اولیه خلاقیت۹۱
۵-۱۱-۲- وجوه هوش۹۱
۵-۱۱-۳- خصوصیات افراد بسیار خلاق ۹۲
۵-۱۱-۴- عوامل بازدارندهی خلاقیت۹۲
۵-۱۱-۵- عوامل تشدیدکننده خلاقیت و نوآوری ۹۳
۵-۱۲- انگیزهها۹۳
۵-۱۲-۱- انگیزههای بیرونی۹۴
۵-۱۲-۲-انگیزههای درونی۹۵
۵-۱۳- ابزارها .۹۴
فصل ششم : تحلیل و روند طراحی۹۵
۶-۱- روند طراحی معماری از کانسپت تا طرح ۹۶
۶-۲- عوامل موثر در کانسپت در طراحی۹۷
موضوع از کانسپت تا طرح (روند طراحی)۹۸
روش های مختلف طراحی معماری ۹۹
فصل هفتم: تحلیل ومعرفی طرح۱۰۱
۷-۱- موقیت سایت ۱۰۲
۷-۲- دسترسی ها .۱۰۳
۷-۳- دید در سایت ۱۰۳
۷-۴- دیاگرام ارتباطی فضاها ۱۰۴
۷-۵- اقلیم سایت ۱۰۶
۷-۶- کانسپت ۱۰۷
۷-۷-اسکیس های اولیه طرح.۱۰۷
۷-۸- نقشه ها ۱۰۹
۷-۸-۱- پلان طبقه همکف۱۰۹
۷-۸-۲- پلان طبقه اول.۱۱۰
۷-۸-۳- پلان طبقه دوم۱۱۱
۷-۸-۴- پلان طبقه سوم۱۱۲
۷-۸-۵- نماها و مقاطع۱۱۳
۷-۸-۶- سایت پلان۱۱۴
۷-۹- تصاویری از طرح۱۱۵
منابع .۱۱۸
رساله باغ موزه دفاع مقدس ارائه شده در این مقاله مطالعات کاملی در این زمنیه می باشد , این محصول که بصورت word در ۱۲۰ صفحه تنظیم شده است را میتوانید از فروشگاه معماری و عمران وب ساتی تخصصی معماری ۹۸ تهیه نمایید .